فیس لیفت خودرو چیست؟

اجرای یک فیس لیفت، تنها منحصر به نمای خارجی خودرو نیست و بخش‌هایی از طراحی داخلی را نیز در بر می‌گیرد. ممکن است دریچه‌های سیستم تهویه طرحی جدید پیدا کنند، تودوزی داخلی تغییر یابد یا برخی المان‌های تزئیناتی به خودرو افزوده شوند. گاهی اوقات، خودروسازان فضای داخلی، نسخه‌های فیس لیفت را با سیستم سرگرمی جدید،‌ صفحه نمایش‌گر بزرگ‌تر یا حتی یک داشبورد کاملا جدید به بازار عرضه می‌کنند.

چرا کارخانه‌ها از فیس لیفت خودرو استفاده می‌کنند؟

بیشتر تولیدکنندگان خودرو، هر شش تا هشت سال، نسل جدیدی از یک مدل خاص ماشین را روانه بازار می‌کنند. این طول عمر برای یک کالای مصرفی واقعا طولانی است. برای نمونه، اپل هر ۱۲ ماه یک‌ بار یک آیفون جدید عرضه می‌کند و بسیاری از برندهای لوازم خانگی مثل یخچال یا ماشین لباسشویی خود را هر چند سال یک‌ بار کاملا پیاده می‌کنند و دوباره تغییرات اساسی در آن ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل خودروسازان فیس تویوتا لیفت لندکروز را انجام می‌دهند تا در این دوره طولانی، خودرو جذابیت و تازگی‌ اش را برای بازار از دست ندهد.

انجام فیس لیفت خودرو دلایل دیگر هم دارد. وقتی یک خودرو تولید می‌شود، سازنده آن ممکن است تصمیم بگیرد کاملا ویژگی‌ های ظاهری خانواده این خودرو را (یعنی همان نشانه‌ های اساسی که نشان می‌دهند این ماشین به فلان کارخانه متعلق است) تغییر دهد. بنابراین طراحی آن خودرو به نوعی بازسازی اساسی نیاز دارد تا به ماشین‌ های جدید هم‌ خانواده خودش شباهت پیدا کند.

دلیل دیگر این است که اگر خودروهای دیگری به بازار عرضه شوند که استانداردهای به‌روزتری از نظر فناوری یا کارآمدی ارائه کنند، خودروسازان بتوانند با معرفی فیس لیفت‌ها از قابلیت‌های جدید عقب نمانند.

فیس لیفت خودرو چیست؟

فیس لیفت خودرو در واقع به ایجاد تغییرات ظاهری روی بدنه خودرو و تزئینات داخل کابین در جهت ارتقاء ظاهری در صنعت خودروسازی گفته می شود. این تغییرات می‌تواند بسیار کوچک و جزئی یا بسیار بزرگ و کلی باشد. تغییرات بدنه و تزئینات داخلی خودرو از مهم ترین تغییراتی است که در فیس لیفت مدل اولیه خودرو انجام می شود. فیس لیفت در خودروها بیشتر در قسمت های جلویی مانند چراغها، جلو پنجره وسپر خودرو اتفاق می افتد با این حال تغییرات در بدنه و کناره های خودرو نیز همواره مورد توجه بوده و می تواند ظاهر خودرو را زیباتر و جذاب سازد.

ممکن است فیس لیفت خودرو علاوه بر تغییرات ظاهری، تغییرات مکانیکی را نیز شامل شود ولی الزامی ندارد که حتما این کار انجام شود. تغییرات در موتور، سیستم تایر خودرو، چرخ‌ها، دیفرانسیل، سیستم انتقال قدرت و گیربکس و … از جمله تغییرات مکانیکی فیس لیفت خودرو محسوب می شود. فرآیند تولید خودروهای مختلف در طول سالیانی که در خط تولید هستند دستخوش تغییراتی می شود که این تغییرات می تواند در همه بخش های خودرو باشد.

برای مثال، خودرویی که برای اولین بار در سال ۱۹۹۰ معرفی شد و هنوز هم تولید می شود، تغییرات زیادی را از جنبه های مختلف تجربه کرده است. یکی از این تغییرات، به‌روزرسانی های صورت گرفته در بخش فنی آن خودروست. از این رو، نسخه ای که در سال ۱۹۹۰ به مشتریان تحویل داده شد دارای موتور و گیربکسی است که با موتور و گیربکس نسخه ۲۰۱۰ متفاوت است، زیرا کمپانی سازنده با توجه به شرایط روز دنیا، بخش های فنی خودرو را تغییر می دهد و آن ها را به‌روزتر و پیشرفته تر می کند.

برای متوجه شدن تغییرات فنی صورت‌گرفته، یا نیاز به رانندگی کردن با خودروی مورد نظر داریم و یا این که باید کاپوت خودرو را بالا بزنیم و با تغییرات صورت گرفته آشنا شویم، اما در صورت به وجود آمدن تغییرات ظاهری، خیلی سریع تر و راحت تر می توانیم به آن ها پی ببریم.

به نقل از استارلوکس در بخش ویژگی های ظاهری یک خودرو از زمان اولین تولیداتش تا جدیدترین مدلی که از آن وجود دارد، دو مدل تغییر در طراحی ممکن است صورت گیرد که یکی از آن ها فیس لیفت (Face Lift) و دیگری تغییر نسل (Generation) است. در ادامه، به بیان ویژگی های تغییر نسل و فیس لیفت می پردازیم و تفاوت های میان آن دو را مشخص می کنیم.

از کجا بدانیم فیس لیفت یک خودرو نزدیک است؟

با توجه به توضیحاتی که گفتیم، اگر چند سال است که یک خودرو بدون هیچ به‌روزرسانی قابل‌توجهی در حال فروش است، احتمالا فیس لیفت آن نزدیک است.

وقتی نزدیک فیس لیفت می‌شود، از ۶ تا ۱۲ ماه طول می‌کشد تا به بازارهای مختلف برسد و در این مدت است که قیمت خودروی قبلی کمی کاهش می‌یابد، زیرا زیرا فروشندگان مشتاقانه می‌خواهند خودروهای موجود را به فروش برسانند و برای فیس لیفت سرمایه‌گذاری کنند.

هزینه فیس لیفت چقدر است؟

تغییرات ایجادشده در فیس لیفت معمولا در بخش‌هایی از خودرو صورت می‌گیرد که راحت‌تر تغییر می‌کنند، از جمله سپرها، چراغ‌ها و نظایر آن. بااین‌حال حتی تغییرات جزئی در سبک و مشخصات خودرو برای طراحی، پیاده‌سازی و بازاریابی هزینه می‌برد.

این هزینه باید تأمین شود. بنابراین فیس لیفت خودرو همیشه از خود آن گران‌تر است. هر چه تغییرات قابل‌توجه‌تر باشند، هزینه انجام فیس لیفت بالاتر است و افزایش قیمت نیز به همان نسبت بیشتر خواهد بود. فقط در موارد نادر ممکن است قیمت خودرو افزایش خاصی پیدا نکند.

مزایای فیس لیفت خودرو

قطعا این پرسش که چرا فیس لیفت خودرو به یک سنت خودرو سازی تبدیل شده است، ذهن تان را درگیر خود کرده است. به راستی چرا خودرو سازان تا این اندازه به فیس لیفت ماشین بها می دهند؟ این کار چه مزیت هایی دارد که همه خودرو سازان بزرگ آن را مو به مو رعایت می کنند؟ واقعیت این است که هر تولید کننده ای هر چند سال یک بار یک مدل ویژه تولید می کند. این مدل های ویژه در واقع یک محصول کاملا نوین و کاملا متفاوت هستند که در مقایسه با مدل قبلی ویژگی های مستقلی دارند.

آیا همه خودروسازان به‌شکل منظم فیس لیفت انجام می‌دهند؟

به جز آمریکا و برخی از کشورها، خودروسازان سایر نقاط دنیا، تمایل زیادی ندارند که با ترتیب منظمی خودروهایشان را لیفت کنند.

برای مثال خودروهایی که در انگلیس فروخته می‌شوند، حداقل نیمی از چرخه عمرشان سپری می‌شود تا یک فیس لیفت دریافت کنند که معمولا سه یا چهار سال بعد از رونمایی از نسخه اولیه خودرو خواهد بود. برای نمونه می‌توانیم خودروی لکسوس ان‌ایکس را مثال بزنیم.

خودروهایی که بیش از شش یا هشت سال همچنان در خط تولید قرار دارند، ممکن است دو سه لیفت کامل در این مدت دریافت کنند. به‌عنوان مثال، میتسوبیشی ASX از سال ۲۰۱۰ که تولیدش آغاز شده است، تاکنون به چهارمین لیفت خود رسیده است.

دکمه بازگشت به بالا