تینا مزدکی_نورثروپ گرومن وایاف-23،رقیب جنگندههای تاکتیکی پیشرفته (ATF) که در نهایت منجر به توسعه اف-22 رپتور لاکهید مارتین شد، یکی از مرموزترین و ناکامترین هواپیماهای عصر جت جنگندهها است. در حالی که بسیاری اکنون بر این باورند که وایاف-23 باید در رقابت جنگندهها برنده میشد، ویژگیهای منحصر به فرد نمونه تولید شده از روی آن، اغلب محل مجادله است.
بیشتر بخوانید:
اکنون باید ببینیم هواپیمای «اف-23ای»، نمونه تولیدی پیشنهادی وایاف-23، میتوانست چطور باشد. آدام برچ با استفاده از منابع مختلف، از جمله نقشههای واقعی اف-23ای، مجموعهای از رندرهای خیره کننده را ایجاد کرده است که نشان میدهد وایاف ۲۳ درصورت پیروزی بر اف ۲۲ و عملیاتی شدن به چه جنگندهای تبدیل میشد.
«اف-23ای» در صورت ساخته شدن هواپیمایی که به شکل قابل توجهی متفاوت از وایاف-23 بود، با موتور ذوزنقهای وایاف-23 و قالب طولانیتر که موتورها در فاصله نزدیکتری نسبت به هم قرار گرفته و کمی به سمت داخل زاویه داشت. دارای یک نازل کارآمدتر بود و مخازن صاف اگزوز، پوششهای مقاوم در برابر حرارت بهروز دریافت میکردند.
دماغه «اف-23ای» برای قرار دادن یک رادار فعال قدرتمند(AESA) تغییر شکل داده و ورودیها کاملاً بازطراحی میشدند. پنلهای نوآورانه اما پرخطر وایاف-23 که هوا را از ورودیهای موتور جدا میکرد، از بین رفته و به جای آنها، پیکربندی ورودی مافوق صوت بدون انحراف مشابه با آنچه در اف-35 و جِی-20 دیده میشود، بود. لبههای ورودی نیز دندانهدار بوده و ظاهری تهدیدآمیز به آنها میدهد و ویژگیهای پنهانکاری آنها را افزایش میدهد.
انتهای اف-23ای با حذف بخشهای اضافی وایاف-23 ساده میشد. ظرفیت تسلیحات با دو «AIM-9سایدوایندر» در قسمت جلویی و 4 تا 5 AIM-120 در قسمت عقب افزایش مییافت. اف-23ای همچنین به لطف عمق بیشتر محفظه تسلیحات عقب خود، میتوانست طیف گستردهتری از مهمات هوا به زمین را نسبت به اف-22 حمل کند.
به طور کلی، اف-23ای نسبت به وایاف-23 پیشرفتهتر و توانمندتر بود. احتمالاً حتی عملکرد و سطح مقطع راداری بهتری نسبت به رقیب خود داشت. با این حال، همانطور که در تصاویر مشاهده میشود، اف-23ای یک هواپیمای بسیار بزرگتر از اف-22 بود. اف-23ای حتی بزرگتر از همنام خود، P-61 Black Widow جنگنده افسانهای جنگ جهانی دوم بود.
به گفته آدام برچ، هنرمند هوافضا، مدل اف-23ای ناشی از ساعتها تحقیق، گمان، بنبست، ناامیدی، جابجایی، شروع و راهاندازی مجدد است. مهمتر از همه، در زنده کردن Black Widow II، او از تجربیات خود به عنوان یک مهندس هوافضا حرفهای، مورخ آماتور، خلبان متوسط و هواشناس استفاده کرد تا کاری را تولید کند که امیدوار است طراحان، مهندسان، نگهبانان و خلبانان به آن افتخار کنند.
این هنرمند قبل از تسلیم شدن به خلاقیت، مانند اف-22ای، سعی کرد تا جایی که ممکن بود به مواد نمونه مرجع وفادار بماند. مانند همه پروژههایی که ممکن بود نهایی شوند، سؤالات زیادی در مورد جزئیات کوچک و در مورد طرح نهایی وجود دارد که ممکن است هرگز پاسخ داده نشود. اف-23ای ممکن است هرگز پرواز نکرده باشد، اما ما اکنون میتوانیم به لطف هنرمندانی مانند آدام برچ، نگاهی اجمالی به این هواپیمای باورنکردنی داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
منبع: interestingengineering
۵۸۳۲۳