تندرستی

چای یا قهوه؟ – مجله روز

چای نوشیدنی گرمابخشی است که آن را با ریختن آب جوش روی برگ‌های تازه یا خشک‌ گیاه کاملیا سیننسیس تهیه می‌کنید. بیش از هزار نوع چای وجود دارد، اما آن‌ها عمدتا در دسته‌های سبز، سیاه، سفید و اولونگ قرار می‌گیرند.

در مطالعه‌ای که سال ۲۰۰۸ منتشر شد، پژوهشگران ۲۰ محصول تجاری چای را دم کرده بودند و نشان دادند محتوای کافئین انواع مختلف از ۱۴ تا ۶۱ میلی‌گرم در هر وعده متغیر است. ارتباط خاصی بین میزان کافئین و نوع چای وجود نداشت، اما زمان دم کشیدن تاثیر زیادی بر غلظت کافئین داشت.

بیشتر بخوانید:

محتوای کافئین قهوه بسته به اندازه و نوع آن متفاوت است. اگر اسپرسو دوبل میل کنید، ۶۰ تا ۱۰۰ میلی‌گرم کافئین دریافت می‌کنید، درحالی‌که یک فنجان متوسط قهوه حاوی ۶۵ تا ۱۲۰ میلی‌گرم کافئین است.

ما با گذشت روز به سبب وجود مولکولی به نام آدنوزین که مغزمان از صبح تا شب حجم فزاینده‌ای از آن را تولید می‌کند، خسته می‌شویم. کافئین به گیرنده‌های آدنوزین در مغز متصل می‌شود و آن‌ها را از دسترس خارج می‌کند. حاصل این اتفاق این است که کمتر احساس خستگی می‌کنیم.

کدام نوشیدنی کافئین بیشتری دارد؟

ممکن است شنیده باشید که چای نسبت ‌به قهوه کافئین بیشتری دارد، اما این امر به ندرت درمورد نوشیدنی‌های واقعی صادق است.

طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده است، اگر به محتوای کافئین مواد خام هر نوشیدنی نگاه کنید، می بینید که برگ‌های چای محتوای کافئین بیشتری دارند. مقدار کافئین برگ‌های چای ۳٫۵ درصد است، درحالی‌که میزان کافئین در دانه‌های قهوه فقط ۱٫۱ تا ۲٫۲ درصد است.

۵۸۵۸

نشر مقالات علمی

به عنوان نویسنده علمی و پزشکی، هدفم این است که با ارائه محتواهایی مبتنی بر تحقیقات علمی، شما را در مسیر سلامتی بهتر همراهی کنم و بهترین روش‌ها و راهکارها را به شما معرفی کنم.
دکمه بازگشت به بالا