ایرانی کسب و کارعمومی

انواع قالب برای بتن اکسپوز

استفاده از بتن تنها به ایجاد و ساخت قسمت داخلی سازه محدود نمی شود، بلکه از یتن برای ظاهر بیرونی نیز استفاده می شود. بتن در صورتی که صاف و یکدست باشد بتن اکسپوز نامیده می شود. برای اجرای بتن اکسپوز باید از قالب بتن اکسپوز استفاده کرد. در این مقاله با انواع قالب بتن اکسپوز آشنا می شوید.

بتن فقط در فونداسیون پیش ساخته و برای ساخت اعضای اصلی سازه بتنی استفاده نمی‌شود و در طراحی‌های مدرن، از بتن به عنوان یکی از عناصر اصلی استفاده می‌شود تا جایی که حتی در طراحی داخلی دیگر روی بتن را نمی‌پوشانند و در آن طرح‌ها و اشکال خاص ایجاد می‌کنند. استفاده از بتن اکسپوز به شما کمک می‌کند تا فضایی لوکس و مدرن داشته باشید، اما در استفاده از آن نیازمند رعایت نکات خاصی هستید که مهم‌ترین نکته، به انتخاب قالب بتن اکسپوز بر می‌گردد. در این مقاله، پیش از هر چیز با بتن اکسپوز بیشتر آشنا می‌شوید و سپس در مورد انواع قالب بتن اکسپوز و نحوه انتخاب نوع مناسب آن می‌خوانید.

Types of molds for exposed concrete

بتن اکسپوز چیست؟

بتن اکسپوز نوعی بتن پرداخت شده است که سطحی صاف و صیقلی دارد و از آن برای ساخت نماها و دکوراسیون داخلی مدرن استفاده می‌شود. به همین دلیل، به آن بتن معماری نیز می‌گویند. روی بتن اکسپوز هیچ مصالح دیگری کار نمی‌شود و به همین دلیل ممکن است دارای طرح‌های خاص باشد بتن اکسپوز معمولاً به‌صورت پیش‌ساخته یا درجا مورداستفاده قرار می‌گیرد. برای ساخت درجای بتن اکسپوز، فرمول‌های متفاوتی وجود دارد که این فرمول‌ها بسته به نوع بافت، شکل ظاهری و رنگ سطح موردنظر، انتخاب می‌شوند. معمولاً مصالح زیر پای ثابت فرمول‌های ساخت بتن اکسپوز هستند:

  • سیمان
  • شن
  • ماسه بنایی
  • آب
  • چسب آهکی، گچی، گوگردی و پلیمری

همچنین ممکن است برای ایجاد بافت و رنگ‌های خاص، موادی مثل براده‌های فلز، رزین رنگی، فایبرگلاس و … نیز به مخلوط بتن اکسپوز اضافه شود.

با انواع قالب بتن اکسپوز آشنا شوید

برای ساخت بتن اکسپوز از انواع قالب‌های چوبی، فلزی، کاغذی یا پلاستیکی استفاده می‌شود که برخی از این قالب‌ها به‌صورت آماده در بازار وجود دارند و برخی دیگر باید در محل کارگاه ساخته شوند. هر کدام از انواع قالب بتن اکسپوز مزایا و معایب خاص خود را دارند که در ادامه با آن‌ها آشنا می‌شوید:

قالب‌های چوبی بتن اکسپوز

اگر به دنبال قالبی هستید که علاوه بر داشتن قیمت فونداسیون آماده پایه چراغ، کار کردن با آن راحت باشد، قالب بتن اکسپوز چوبی را انتخاب کنید. قالب‌های چوبی برای کار در ابعاد کوچک مناسب هستند و سطحی صاف و صیقلی ایجاد می‌کنند. انواع یا سه‌لای آن‌ها محبوبیت بیشتری دارند، چراکه ممکن است عیوب موجود در چوب طبیعی منجر به تغییر طرح بتن شوند. همچنین تعداد دفعاتی که می‌توانید از قالب چوبی استفاده کنید، کمتر از سایر انواع قالب بتن اکسپوز است.

قالب‌های فلزی بتن اکسپوز

اگر قصد دارید تا در ابعاد بزرگ از بتن اکسپوز استفاده کنید، اکسپوز برای کار شما مناسب‌تر هستند. معمولاً قیمت این قالب‌ها از دیگر انواع قالب بتن اکسپوز بیشتر است و می‌توانید آن‌ها را اجاره کنید. از جمله مزایای قالب‌های فلزی بتن اکسپوز می‌توان به افزایش سرعت و سهولت کار و مقاومت بالا اشاره کرد. همچنین انواع طرح دار این قالب‌ها سطوح صاف و صیقلی‌تری ایجاد می‌کنند.

قالب‌های کاغذی بتون اکسپوز

اگرچه استحکام و دوام کاغذ کمتر از چوب و فلز است، اما با این حال استفاده از قالب‌های کاغذی برای ساخت بتن اکسپوز رواج زیادی دارد. کارایی قالب بتن اکسپوز کاغذی زمانی مشخص می‌شود که طراحی نما یا دکوراسیون داخلی شامل طرح‌های ظریف و پیچیده باشد؛ چراکه اجرای چنین طرح‌هایی با استفاده از قالب‌های فلزی، چوبی و پلاستیکی تقریباً غیرممکن است. برای این‌که قالب بتن اکسپوز در برابر رطوبت ناشی از بتن آسیب نبیند، بهتر است برای ساختن آن از مقوای ضد آب استفاده کنید.

قالب‌های پلاستیکی بتن اکسپوز

قالب‌های پلاستیکی بتن اکسپوز بهترین نوع قالب برای ساخت اسلب‌های دندانه‌دار یا نماهای دارای اشکال هندسی خاص هستند. برخلاف قالب بتن اکسپوز کاغذی، از قالب‌های پلاستیکی می‌توان به‌دفعات استفاده کرد. همچنین این قالب‌ها مقاومت بالایی در برابر رطوبت دارند و به دلیل وزن کم، سرعت اجرای کار را بالا می‌برند. همچنین هنگام استفاده از این قالب نیازی به استفاده از به منظور جلوگیری از چسبیدن بتن نیست.

در انتخاب نوع قالب بتن اکسپوز باید به چه نکاتی توجه کرد؟

انتخاب نوع قالب بتن اکسپوز به حجم کار و ملاحظات فنی پروژه بستگی دارد. به عنوان مثال برای بتن‌های دارای اسلامپ بالا و وزن زیاد نمی‌توانید از قالب‌های کاغذی یا پلاستیکی استفاده کنید. همچنین انتخاب نوع قالب بتن اکسپوز به سبک طراحی و محل استفاده (نما یا داخل) بستگی دارد. جنس قالب بتن اکسپوز نیز باید با ترکیبات بتن سازگار باشد و با آن واکنش ندهد.

ویژگی‌های قالب بتن اکسپوز چیست؟

قالب بتن اکسپوز باید محکم و بادوام باشد و اجزای این قالب‌ها باید قابلیت جداسازی و شکل‌دهی مجدد را داشته باشند. همچنین این قالب‌ها باید با استفاده از بولت و رامکا مهار شوند و پیش از استفاده، بهتر است آن‌ها را با استفاده از روغن چرب کنید تا به بتن اکسپوز نچسبند.

قیمت قالب بتن اکسپوز به چه عواملی بستگی دارد؟

قیمت قالب بتن اکسپوز بیشتر از هر چیز به نوع قالب بستگی دارد. به عنوان مثال قالب‌های دارای طرح‌های خاص، قیمت بالاتری دارند و بالا بودن قیمت قالب بتن اکسپوز فلزی نیز باعث می‌شود که اجاره آن به‌صرفه‌تر باشد، چراکه این قالب‌ها در هر پروژه‌ای کاربرد ندارند و خرید آن‌ها مقرون‌به‌صرفه نیست. همچنین کیفیت ساخت قالب و دوام آن نیز قیمت قالب بتن اکسپوز را تغییر می‌دهد.

خرید قالب بتن اکسپوز چگونه ممکن است؟

برای خرید فونداسیون دکل قالب بتن اکسپوز و کلیه تجهیزات قالب‌بندی می‌توانید با کارشناسان ما در عمران مارکتبتن اکسپوز چیست؟ امروزه با پیشرفت صنعت ساخت و ساز مهندسان به دونبال کاهش هزینه ها در ساخت و ساز هستند از این رو با استفاده از بتن اکسپوز میتوان تا حد بسیار زیادی این هزینه ها را کاهش داد و سرعت اجرا و اتمام پروژه را افزایش داد، بتن اکسپوز متشکل از پانل های بزرگ با ابعاد متنوع به دلیل طرح از بتن خاصی است که برای استفاده از آن به منظور ایجاد اشکال مختلف نیازمند سیتم قالب بندی محکم و مقاومی هستیم که به آن سیستم قالب بندی اکسپوز میگویند این قالب ها به منظور اجرای طرح های مدرن بر روی بتن اکسپوز ساخته میشوند

بتن به کار رفته در قالب بندی اکسپوز نسبت به سایر بتن های موجود از کاربرد و ویژگی های بسیار زیادی برخوردار است که معمولا در نمای ساختمان و زیبا سازی و ایجاد نمای پیوسته و سطحی صاف و صیقلی در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد اما معمولا برای هر مکانی مناسب نیست چرا که به دلیل وجود رنگ های مانند کمرنگ و میانه و پررنگ و حالت رنگی خاصی که دارد به محیط یک تم سرد میدهد پس برای هر فضایی کاربرد ندارد و باید به فضا و سبک معماری فضا توجه شود تا جلوه خوبی داشته باشد و به محیط زیبایی ببخشد.

دکمه بازگشت به بالا