سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور به اظهارات اخیر رئیس شورای شهر تهران درخصوص تأخیر قرارداد تأمین ۷۹۱ دستگاه واگن متروی تهران پاسخ داد.
به گزارش مجله روز، متن جوابیه روابط عمومی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور به شرح زیر است:
« قرارداد تأمین ۶۳۰ دستگاه واگن برای خطوط متروی تهران پس از پنج سال از امضای قرارداد در دوران خدمت رسانی دولت سیزدهم و با همت مقام عالی وزارت کشور وارد مرحله عملیاتی شد.
همچنین الحاقیه قرارداد فوق به میزان ۱۶۱ دستگاه واگن که جمعا ۷۹۱ دستگاه واگن را تحویل متروی تهران میدهد، در سال گذشته به امضا رسید.
با تدبیر سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور و از طریق مطالعه فشرده اسناد و جلسات متعدد، زمان ۶ ماهه مندرج در قرارداد حتی به میزان سه ماه تاکنون کاهش یافته است. (طراحی پایه در شرف تأیید تا هفته اول اردیبهشت ماه است).
از این رو، به رئیس محترم شورای شهر تهران توصیه میشود نکات زیر را مورد امعان نظر ویژه قرار دهند:
۱- انقلاب مترویی کشور با زمینهسازی و عقد قرارداد و اجرایی ساختن طرح ۲۰۰۰ دستگاه واگن به ناوگان مترویی کشور، در این دولت و توسط وزارت کشور ( ایمرو) محقق شده است.
۲- انجام چنین قرار داد بزرگی طبیعتا پیچیدگیهای فنی و مالی خاص خود و در عین حال زمانبر بودن فرآیند را به همراه دارد که بحمدالله بدون مشکل در حال انجام است.
۳- قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن مترویی تهران پس از پنج سال در این دولت و توسط وزارت کشور در طی یکسال گذشته اجرایی و وارد مرحله عملیاتی شده است.
۴- الحاقیه ۱۶۱دستگاه واگن به قرار داد ۶۳۰ دستگاهی تهران در همین دولت و در نیمه اول سال ۱۴۰۲ منعقد شده و ظرفیت تهران در این حوزه را افزایش داده است.
۵- قرارداد ۶۹۹ دستگاه واگن برای سایر کلانشهرهای کشور در طی یک سال گذشته منعقد شده است.
۶- قرارداد ۲۸۰ دستگاه واگن متروی تهران در طی چند ماه گذشته امضا شده است. ( البته از سوی یکی از اعضای کنسرسیوم که متولی ساخت داخل می باشد تاکنون امضا نشده است.)
۷- شهرهای اهواز و کرمانشاه از محل ۲۰۰۰ دستگاه واگن فوقالذکر هر کدام بنا بر سهم خود دارای واگن مترو خواهند شد.
۸- این سازمان برای تامین پیش پرداخت ۶۳۰ دستگاه واگن و خرید اتوبوس با استفاده از تهاتر نفت اقدام به فروش نفت و واریز وجوه مربوط به قراردادها نموده است و تمام آنچه تاکنون اتفاق افتاده مدیریت وجوه فروش نفت و مصرف آن در ردیف های مختص خود بوده است .
۹- تمامی موارد فوق توسط کارشناسان و عوامل اجرایی و مدیریتی سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور که همگی در زمره نخبگان و دارای تحصیلات عالیه در صنعت ریلی و حمل و نقلی کشور هستند منعقد و اجرایی شده است.
۱۰- درباره موضوع واردات اتوبوس های برقی نیز مطالب بیان شده به دور از واقعیت بوده و تایید نمی شود .
در پایان باید خاطرنشان کرد بهتر بود رییس محترم شورای شهر تهران پیش از اظهار نظر در این خصوص، با تماس یا برگزاری جلسه کارشناسی، اطلاعات دقیقتر را دریافت میکردند تا اظهاراتشان مورد سوء استفاده مغرضان قرار نگیرد.»
مهدی چمران رییس شورای شهر تهران هفته گذشته در جلسه علنی این شورا در سخنانی با اشاره به لزوم حل معضل ورود واگنهای مترو از سوی وزارت کشور گفت: مایه تأسف است که ماهها از انعقاد قراردادها گذشته اما در داخل کشور موانع زیادی وجود دارد و موضوع هنوز به نتیجه نرسیده است. تا امروز تایید فنی برعهده مترو بوده؛ لذا امیدواریم وزیر کشور قاطعانه تصمیم بگیرد و جلوی این توقف گرفته شود. اینکه از این موضوع چه کسی نفع میبرد نمیدانم اما اینکه چه کسی ضرر میکند باید بگویم همه ضرر خواهند کرد. به جای اینکه قدر بدانند و کمک کنند اینگونه کار را متوقف میکنند، لذا باید پاسخگو باشند.
انتهای پیام