جامعه و خانواده

آیا هشدارهای آب‌وهوایی می‌تواند سیاره را نجات دهد؟

مجله روز/خراسان رضوی شما پیش از این نیز شنیده‌اید که سیاره در حال گرم‌ شدن، یخ‌ها در حال آب شدن هستند و همه ما محکوم به فنا هستیم، مگر اینکه اکنون اقدام کنیم.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که ممکن است راه بهتری وجود داشته باشد.

محققان می‌خواستند بهترین راه‌ها را برای گسترش آگاهی در مورد تغییرات آب‌وهوا بیابند که احتمالاً مردم را وادار به انجام کاری می‌کند.

آنان فقط به راه‌حل‌های نظری علاقه‌مند نبودند و برنامه کاربردی را برای آزمایش راهبردهای ارتباطی مختلف توسعه دادند و با نظرسنجی بین‌المللی عظیم با ۶۰ هزار نفر از ۶۳ کشور ازجمله نروژ همکاری کردند.

این رویکرد عملی به آنان کمک کرد تا بازخورد دنیای واقعی را در مورد پیام‌های طنین‌انداز در این مورد جمع‌آوری کنند. پیام‌های آب‌وهوایی ترسناک ممکن است نتیجه معکوس داشته باشند.

به نظر می‌رسد، هشدارهای ترسناک «پایان جهان» که اغلب می‌شنویم، ممکن است برای ترغیب افراد در به اشتراک‌گذاری پست‌های رسانه‌های اجتماعی موثر باشد اما همیشه به عمل واقعی تبدیل نمی‌شود.

مردم ممکن است احساس کنند که به سادگی با اشتراک‌گذاری پیام نمایشی آنلاین، سهم معناداری در این امر داشته‌اند. این مورد نیاز به حداقل تلاش دارد و می‌تواند این توهم را ایجاد کند که اقدامات مهمی انجام داده‌اید، در حالی که در واقعیت ممکن است به هیچ تغییر ملموسی منجر نشود.

راهکار ترساندن می‌تواند افرادی را که قبلاً در مورد شدت یا فوریت تغییرات آب‌وهوایی بدبین هستند، بیگانه و دلسردتر کند. این پیام‌ها را می‌توان به‌عنوان دستکاری یا اغراق‌آمیز تلقی کرد که منجر به افزایش شک‌وتردید می‌شود تا احساس مسئولیت را ایجاد کند.

زمانی که راهکارهای ترساندن به سطحی از تعامل منجر می‌شود، در درجه اول، انگیزه اقدامات کم تلاش مانند اشتراک‌گذاری رسانه‌های اجتماعی است. این راهکار به ندرت افراد را به ایجاد تغییرات در سبک زندگی، حمایت از سیاست‌های سازگار با آب‌وهوا یا شرکت در فعالیت‌هایی که تأثیر واقعی بر دنیای واقعی دارند، مانند کاشت درخت، تشویق می‌کند.

آیا هشدارهای آب‌وهوایی می‌تواند سیاره را نجات دهد؟

جایگزین‌هایی برای پیام‌های اقلیمی وحشت‌محور

محققان بسیاری از رویکردها را آزمایش کردند. در اینجا چند مورد ارائه شده است که نتایج مثبت و شگفت‌انگیز بیشتری به دست آوردند.

در برخی کشورها، بیان توافق گسترده بین کارشناسان مانند اینکه ۹۹ درصد از کارشناسان آب‌وهوا معتقدند که سیاره در حال گرمتر شدن است، به‌طور قابل‌توجهی حمایت از اقدامات آب‌وهوایی را افزایش داد.

این رویکرد تمایل انسان به اعتماد به منابع معتبر اطلاعات را افزایش می‌دهد. هنگامی که شواهدی از اجماع قاطع در میان کارشناسان ارائه شود، مردم بیشتر احتمال دارد واقعیت تغییرات آب‌وهوا و نیاز به رسیدگی به آن را بپذیرند.

درخواست از مردم برای نوشتن نامه‌ای به یکی از عزیزانشان و شرح اقدامات آنان برای کمک به کره زمین در سال ۲۰۵۵ در بسیاری از کشورها موثر بود. این ارتباط عاطفی مردم را به فکر واداشت.

این راهبرد به این دلیل موثر بود که مردم را مجبور می‌کند عواقب آتی اعمال خود را امروز تجسم کنند. این احساس مسئولیت شخصی را تقویت و تفکر طولانی مدت را تشویق می‌کند و باعث می‌شود تغییرات آب‌وهوایی فوری و مرتبط احساس شود.

پیام‌هایی که بر مسئولیت اخلاقی متمرکز شده بودند  مانند «حفاظت از سیاره به عهده ماست» یا تأکید بر اینکه چه تعداد از افراد دیگر قبلاً در مورد تغییرات آب‌وهوایی نگران هستند، اغلب منجر به حمایت بیشتر می‌شد. این راهکارها از دو انگیزه قوی بهره می‌برند که شامل تعهد اخلاقی و اثبات اجتماعی است.

به مردم یادآوری کنید که با همکاری یکدیگر می‌توانیم تفاوت ایجاد کنیم. در حالی که مهم است، در مورد چالش‌ها واقع‌بین باشید، گفت‌وگو را با خوش‌بینی و توانمندسازی پایان دهید. تاکید کنید که راه‌حل‌ها وجود دارد و اقدام جمعی باعث ایجاد حرکت می‌شود. مردم زمانی که احساس کنند اعمالشان اهمیت دارد، بیشتر درگیر می‌شوند.

نتایج تحقیق در Science Advances منتشر شده است.

منابع

yultecirry.biz.id

earth.com

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا