ایرانی کسب و کارنشاط

اسکوتر برقی چیست؟

اسکوتر برقی یا اسکوتر هوشمند چند وقتیه که شده نماد لاکشری بازی و بچه مایه داری . دیگه هر کی می خواد بگه من ته تفریحو لذتم، تو اینستاگرامش یه چرخی با اسکوتر برقی می زنه و آخرشم می خوره زمین ، اما زمین خوردن مهم نیس که ، مهم اینه که اسکوتر تو تصویر باشه ! هر چند یه سال دیگه اسکوتر برقی میشه اسباب بازی بچه ها اما خب فعلا وسیله لوکسیه که هر کسی یا پولشو نداره بخره یا دلش نمیاد که بخره !

اسکوتر برقی چیه ؟

اسکوتر هوشمند یه دستگاه سیار برقی هست و دو تا چرخ داره که دقیقا به موازات هم هستن و با باتری قابل شارژ داخلی، می تونه روی زمین حرکت کنه . نکته مهم اینه که شما باید یه جوری روی اسکوتر برقی بایستید که تعادل تون به هم نخوره و بتونید با اسکوتر حرکت کنید. در واقع تعادل اسکوتر با پاهای شما برقرار میشه.

سال 2014 بود که اسکوتر تعادلی تو چین خیلی استفاده شد و تو سال 2015 هم تو آمریکا و الانم که دیگه تو ایران داره مد میشه . اسکوتر برقی چند وقتیه که به شدت فراگیر شده و تبلیغات گسترده ای هم برای فروش اسکوتر برقی داره انجام میشه. تعمیر اسکوتر شارژی فعلا کار سختیه ، چون این اسکوتر ها جدید هستن و بازار داغی داره و اطلاعات کمی هم وجود داره، بخاطر همین فروشنده ها فعلا می تونن هر حرفی بزنن تا اسکوتر هوشمند رو بفروشن.

از اسکوتر برقی فعلا برای سن 12 سال به بالا استفاده میشه چون حفظ تعادل روی اسکوتر تعادلی ، کار سختیه و سن کمتر از 12 سال چپ و راست می خورن زمین .اینکه چجوری باید سوار اسکوتر برقی بشید داستانش مفصله اما باید با یه پا برید روی اسکوتر و دست تون رو به دیواری میزی درختی چیزی بگیرید تا زمین نخورید و بعدش اون یکی پا رو بذارید .

 اگه اسکوتر قفل باشه باید از روی ریموت دکمه آنلاک رو بزنید وگرنه اسکوتر روشن باشه خودش حرکت می کنه. کافیه یه مقدار پاهاتون رو به سمت جلو فشار بیارید. واسه ترمز کردن هم باید پاهاتون رو به سمت عقب فشار بدید. واسه اینکه بچرخید باید با یه پاتون فشار بیشتری وارد کنید. در کل باید تمرین کنید و 7  8 بار مثل هندونه بخورید زمین تا بفهمید چکار باید بکنید! اسکوتر هوشمند، دو تا سنسور داره ( جایروسکوپ ) که فشار پا و جهت حرکت پا رو متوجه میشه و به اسکوتر میگه که کدوم طرفی باید بره . منظورم اینه که پدال نداره و گاز و ترمز نداره . فقط با حرکت پا کنترل میشه.

چرا باید اسکوتر برقی بخریم؟

اسکوتر برقی نیاز اولیه نیست و در واقع ایجاد نیازه ! اما خب چندتا دلیل منطقی و غیر منطقی واسه خرید اسکوتر هوشمند وجود داره :

■ یه موقع هست شما پاتون آسیب دیده و نمی تونید درست راه برید !

■ استفاده توی انبار و کارگاه و کارخونه و کلا جایی که مجبورید زیاد راه برید .

■ یه سریا کلا دوست دارن همه چیزی رو داشته باشن یا تجربه کنن !

■ تقویت عضلات ساق و مچ پا .

■ استفاده در پارکینگ و یا رستوران و اینجور جاها .

■ برای استفاده موقع خرید و حمل بارهای سبک

■ بخریم تا چشم بقیه دربیاد !

مشخصات کلی اسکوتر برقی

اسکوتر برقی دسته بندی خاصی نداره . در حال حاضر بر اساس اندازه چرخ هاش طبقه بندی میشه . چرخ اسکوتر هوشمند از 6 اینچ هست تا 10 اینچ . البته مدل 7 اینچی و 10 اینچی خیلی کم وجود دارن اما مدل های 6 و 8 اینچ خیلی زیادن . این 6 یا 8 اینچ که میگن ، قطر لاستیک اسکوتر هست . هر چی بیشتر باشه ، ارتفاع شما از زمین بیشتر میشه و سرعت شما هم می تونه بیشتر باشه . ارتفاع که بیشتر باشه ، کمتر به سنگ و چوب و موانع روی زمین گیر میکنه .

■ باتری اسکوتر برقی ، از نوع لیتیوم یون هست که قابل شارژه .

■ اسکوتر تعادلی ، یه شارژر داره که یه سرش به برق شهر و یه سرش هم به سوکت شارژ اسکوتر می خوره و باتری رو شارژ میکنه .

■ باتری اسکوتر ، داخلش تعبیه شده و اگه باتری مشکل دار بشه باید حتما پیچ های اسکوتر رو باز کنید . بهتره این جور کارها رو خودتون انجام ندید و به یه آدم متخصص بسپارید . معمولا این جور کارا رو خود فروشنده انجام میده .

■ باتری اسکوتر مسئله بسیار مهمیه ، حواستون باشه که قبل از خرید توی سایت رسمیش چک کنید که باتری از نوع چینی هست یا باتری کره ای . باتری سامسونگ یا ال جی خوبه .

■ اسکوتر برقی یه پورت شارژ داره ، یه دکمه پاور و چند تا چراغ LED واسه زیبایی و همینطور نشون دهنده وضعیت باتری

■ بیشتر اسکوتر های برقی ، می تونن تا 120 کیلوگرم وزن رو تحمل کنن .

■ در حال حاضر بیشترین سرعتی که یه اسکوتر برقی می تونه بره حدود 20 کیلومتر در ساعته که بدک نیست . یعنی واسه آدم تنبل خیلی هم خوبه !

■ وزن خود اسکوتر هوشمند حدود 10 کیلوگرمه .

■ بعضی از اسکوتر ها ، بلوتوث و اسپیکر دارن . بلوتوث و اسپیکر اسکوتر هوشمند برای پخش موسیقی از موبایل طراحی شده یعنی اسکوتر برقی با گوشی شما سینک میشه و آهنگ از اسپیکر داخلی اسکوتر پخش میشه . البته این مسئله برای جاهای شلوغ شاید کلا بی معنی باشه .

بهترین مارک اسکوتر برقی

در مورد مارک اسکوتر برقی هر فروشنده ای یه چیزی میگه ، یکی میگه مارک اسمارت خوبه ، یکی میگه مارک مارلی کروز خوبه و … خلاصه هر کی هر چی که داره رو میگه خوبه . توی این مسئله شما باید خودتون تحقیق کنید و از روی مشخصات فنی اسکوتر برقی بفهمید که کدوم مارک یا مدل از همه بهتره . در حال حاضر مارک های زیر جزء برند های اصلی تولید کننده اسکوتر هوشمند در دنیا هستن :بقیه برند ها متفرقه هستن و فقط باید از روی مشخصات فنی و گارانتی و خدمات پس از فروش به درست بودنشون پی ببرید .

لوازم جانبی اسکوتر برقی

اسکوتر برقی لوازم جانبی خاصی نداره ، یه کیف می تونید واسش بخرید که حدود 30 تا 50 هزار تومنه .

کیف اسکوتر برقی

یه دونه ریموت هم دارن که این ریموت ، سرجهازی اسکوتر برقی هست یعنی جزء لوازم جانبی محسوب نمیشه ، پس حواستون باشه که فروشنده ریموت رو الکی به جای لوازم جانبی بهتون نفروشه ! ریموت واسه اینه که اگه اسکوتر برقی تون رو دزدیدن ، بتونید از راه دور قفلش کنید . یه چیزی مثل دزدگیر مجیک کار ماشین .

ریموت کنترل اسکوتر برقی

روی ریموت اسکوتر برقی دکمه های قفل کردن و باز کردن و تنظیم سرعت وجود داره . البتهبعضی مدل ها تنظیم سرعت رو نداره . مثلا بعضی از اسکوتر ها یه دکمه دارن که می تونید سرعت رو برای افراد تازه کار تنظیم کنید .

مشکلات رایج اسکوتر برقی

■ با اسکوتر هوشمند نباید روی فرش و چمن و این جور چیزا راه برید ، چون فشار زیادی به موتور اسکوتر برقی میاد و می سوزه .

■ اسکوتر برقی نباید ضربه بخوره ، یعنی اگه از ارتفاع بیفته احتمال آسیب دیدن موتور یا بورد اسکوتر هوشمند وجود داره . ضمن اینکه اگه یه آدم ناشی اسکوتر رو سوار بشه و چپ و راست به در و دیوار بزنه ، خیلی زود خراب میشه .

■ یکی دیگه از مشکلاتی که واسه اسکوتر برقی بوجود میاد اینه که اور شارژ میشه، یعنی اسکوتر توی شارژ می مونه و طرف یادش میره از شارژر جداش کنه . متاسفانه 90 درصد اسکوتر های شارژی موجود در بازار، موقعی که فول شارژ میشن، به طور اتوماتیک شارژ رو قطع نمی کنن که این مسئله شاید باعث بشه تا باتری منفجر شه. پس حواستون باشه، دو سه ساعت که اسکوتر هوشمند رو شارژ کردید، از شارژر جدا کنید. چون معمولا باتری اسکوتر هوشمند در عرض 2 تا 4 ساعت شارژ کامل میشه ( بستگی به مقدار باتری و شارژر داره ).

دو بورد و سه بورد در اسکوتر برقی چیه ؟

احتمال زیاد موقع خرید اسکوتر هوشمند، بعضی از فروشنده ها بهتون میگن که اسکوتر من سه بورد هستش اما مال بقیه دو بورده ! اسکوتر های  ارزون قیمت ، معمولا دو بورد هستن یعنی دو تا بورد جایروسکوپ برای هر لاستیک در نظر گرفتن. این بوردها به طور مستقیم به باطری وصل میشن و دلیل آتش گرفتن باتری در این اسکوتر برقی ها همین مسئله هست . البته کیفیت بد باتری هم مزید بر علت میشه.

آیا استفاده از اسکوتر برقی محدودیت سنی دارد؟

در حالت کلی نمی توان محدودیت سنی خاصی برای استفاده از اسکوترهای برقی لحاظ کرد، این بدین منظور است که افراد بالای ۷-۸ سال  می توانند از این اسکوتر برقی استفاده کنند تا افرادی سالمند، نکته ای که باید به آن توجه کنید، این است که بهتر است تا افراد بالای ۵۰ سال اقدام به راندن آن نکنند، چون ممکن است در راندن و حفظ تعادل مشکل داشته باشند و در صورت زمین خوردن، مشکلات جدی برای آنها به وجود بیاید.

دسته بندی اسکوترهای برقی از لحاظ دسته دار و بدون دسته

اسکوترهای برقی در حالت می توان به نوع دسته دار و بدون دسته دسته تقسیم بندی کرد. در گذشته افراد اسکوترهای ساده را به عنوان اسکوتر می شناختند و آگاهی چندانی با سایر انواع اسکوتر برقی نداشتند.همان گونه که از نام این نوع اسکوترهای برقی شناخته می شود، این نوع اسکوترها بدون دسته هستند. شما برای راندن و حرکت آنها نیازی به دسته ندارید و اسکوتر براساس موتورهایی که دارد و حرکت با فشار پا و گردش به وسیله پا و بدن شما انجام می شود.این نوع اسکوترها دارای ۲ چرخ و بدون دسته هستند، برای راند و حفظ تعادل این نوع اسکوترها نیاز است تا نحوه استفاده از آنها را یاد بگیرید.

شما می توانید به راحتی با چندین ساعت تمرین و یادگیری اقدام به راندن آنها بکنید و از رانندگی خود لذت ببرید.با استفاده از انواع اسکوتر برقی دسته دار می توانید جهت حرکت خود را مشخص کنید و به راحتی به چپ یا راست حرکت کنید. اسکوترهای برقی دسته دار دارای نمایشنگر سرعت و شارژ هستند. شما می توانید با استفاده از اسکوتر برقی دسته دار خود در پارک یا خیابان اقدام به رانندگی کنید و از آن لذت ببرید.

دکمه بازگشت به بالا