پیشنویس سند نقشه راه دانشبنیان شدن اقتصاد کشور ، با نظارت دبیران ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانشبنیان، طی جلسه ای مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست بررسی پیشنویس سند نقشهراه دانشبنیانشدن اقتصاد کشور، توسط معاونت سیاستگذاری و توسعه و با حضور برخی دبیران ستادهای توسعه فناوری و توسعه اقتصاد دانشبنیان و دیگر بخش های معاونت علمی اعم از معاونت توسعه شرکتهای دانشبنیان، معاونت توسعه اقتصاد دانشبنیان و نمایندگانی از بنیاد ملی نخبگان، پارک علم و فناوری پردیس، در محل معاونت علمی برگزار شد.
سید سعید منجم زاده، مدیرکل دفتر سیاست گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، درباره چالشهای موجود در محورهای پیشنویس سند نقشه راه دانشبنیان اقتصاد کل کشور، توضیح داد: نبود ساختارهای کلان و فرابخشی حامی دانشبنیان شدن اقتصاد، تعارضات جدی بین بخشهای سنتی و حوزههای نوین دانشی، فقدان زیرساختهای دانشی حامی توسعه دانشبنیان اقتصاد، تشویق خام فروشی و پیچیدگی پایین اقتصاد از جمله چالشهای این سند است.
وی در همین راستا ادامه داد: نااطمینانی از جریان منابع مالی و قانونی توسعه دانشبنیان شدن اقتصاد، تقلیل مفهوم اقتصاد دانشبنیان به شرکتهای کوچک و متوسط دانشبنیان، تمرکز دستگاه های اجرایی مسئول بخش بر خدمت رسانی و تأمین و برخورد منفعلانه در برابر توسعه فناوریهای تحول آفرین، نوظهور و مبتنی بر آیندهنگاری را از جمله این چالشهای دیگر این سند دانست.
منجمزاده، به چهار محور اساسی نقشهراه دانشبنیان شدن اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: «ارتقای بنیان توسعهای: موضوعات راهبردی در محیط اقتصاد کلان و فرابخشی»، «ارتقای بنیان توسعهای: موضوعات راهبردی در نظام تنظیمگری حکمرانی دانشبنیان شدن اقتصاد»، «موضوعات محوری نقشهراه دانشبنیان شدن اقتصاد کشور اعم از ارتقای نظام تست و آزمون، ارتقای توانمندی سرمایه انسانی و ارتقای فرهنگ دانشبنیانی اقتصاد» و نهایتا پیامدها و دستاوردها عملیاتی شدن دانشبنیان شدن اقتصاد در این چهار محور گنجانده شده است.
وی افزود: از مهم ترین اثرهای نقشهراه دانشبنیان شدن اقتصاد کشور، کاهش وابستگی از طریق ارتقای داخلیسازی محصولات دانشبنیان، کارآفرینی و اشتغالزایی برای نخبگان و صیانت از سرمایه انسانی کشور، افزایش بهرهوری و ارتقای ارزش افزوده در زنجیرههای صنعتی و معدنی، افزایش رقابتپذیری بینالمللی و توسعه صادرات و کسب مرجعیت در فناوریهای محوری است.
مدیرکل دفتر سیاست گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان ریاست جمهوری، درباره دستاوردهای این نقشهراه توضیح داد: کاهش ارزبری اقلام راهبردی و وارداتی، افزایش تعداد، فروش و اشتغال دانشبنیان، افزایش سهم بخش کسبوکار از سرمایهگذاری در تحقیق و توسعه، افزایش صادرات محصولات دانشبنیان، افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی و سرمایه گذاری خطرپذیر از دستاوردهای عملیاتی شدن این نقشهراه خواهد بود.
مشارکت شرکتهای دانشبنیان از جمله نکات ضروری در تدوین این سند
ارژنگ جوادی، قائم مقام ستاد اقتصاد دانشبنیان غذا و کشاورزی بر مشارکت شرکتهای دانشبنیان در تدوین سند تاکید کرد و گفت: مدیران و افراد فناور فعال در شرکتهای دانشبنیان، برای تدوین چارچوبها و اصول موردنظر در این سند بسیار راهبردی است.
وی درباره تفاوت نقشه راه با برنامه های کلان و نقشه راهبردی، تصریح کرد: نباید در تدوین سند نقشه راه دانشبنیان شدن اقتصاد کشور، نباید اسیر کلیگوییها بشویم.
محمدحسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری با بیان اینکه اقتصاد ما مبتنی بر منابع است و نه دانش تاکید کرد: مسأله ما در تدوین این سند باید ناظر به مولفههای کلان اقتصادی باشد چراکه در حال حاضر اقتصاد ما نیاز مبرمی به دانش ندارد.
وی درهمین راستا افزود: نیاز امروز ما انجام اصلاحاتی است تا از رهگذر آن دانش به برگ برنده بازیگران عرصه اقتصادی بدل شود. از این رو، به باور او، دانشبنیان شدن اقتصاد در افقی پنج ساله آنگونه که در پیشنویس سند آمده است، برای تحقق به زمان بیشتری نیاز دارد.
سید محمد مهدی نوربخش، دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانشبنیان آب، اقلیم و محیط زیست ضمن بیان این نکته که اساسا ستادهای توسعه اقتصاد دانشبنیان را مخاطب اصلی این سند می داند، اضافه کرد: در تدوین سند نقشه راه باید سه مولفه اساسی اعم از اینکه «کجا هستیم؟»، « از چه مسیری؟» و «به کجا می رویم؟» را مدنظر داشته باشیم.
وی ادامه داد: تعیین شاخص ها در تدوین این جنس از سندها یک ضرورت است و تجربه نشان داده است که عبارت های کلی مشابه آنچه در دیگر سندها طرح می شود، قابل پیگیری نیست و بخش هایی که دربردارنده شاخص و اعداد و ارقام اند، عملیاتی تر هستند.
نوربخش تصریح کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم متولی بسیاری از حوزه ها دولت و دستگاههای اجرایی است، بنابراین نوشتن سند بدون در نظر گرفتن جایگاه دستگاه های اجرایی، تحقق آن را با مشکل مواجه میکند.
دربخش بعدی این جلسه، زمانیان، دبیر ستاد انرژی هم اسناد بالادستی، تعریف وضع موجود و هدف گذاری برای آینده را سه مولفه اساسی در تدوین سند نقشه راه دانشبنیان شدن اقتصاد دید و گفت: در بخش اسناد بالادستی و ترسیم وضع موجود که البته در تعریف آن نیازمند مجهز شدن به رویکرد های آسیب شناسانه هستیم، مشکلی نداریم.
وی افزود: اما هدف گذاری برای آینده مسأله ای نیست که معاونت علمی به تنهایی بتواند صورتبندی ای از آن ارائه کند کار معاونت علمی سیاست گذاری کلی است لذا شاید بهتر باشد که در تدوین نقشه راه هر وزارتخانه را به خود آنها بسپاریم.
در ادامه این نشست، مسعود حسنلو، دبیر ستاد توسعه فناوری های فرهنگی و نرم هم به ضرورت هویت سازی از مفهوم اقتصاد دانشبنیان اشاره کرد و در این راستا به تجربه کشور عربستان ارجاع داد و گفت: عربستان این الگو سازی را انجام داد و با استفاده از لایه تصویرسازی، توانست چشم انداز و افق پیش روی کشورش را برای مردم به امری هویتی بدل کند و این نکته ای است که ما از آن غفلت کرده ایم و هیچ چشم اندازی از این مفهوم کلیدی (اقتصاد دانشبنیان) در امروز و اکنون جامعه ایرانی و اسلامی مان به مردم ارائه نکرده ایم.