جامعه و خانواده

مهار آتش در دو منطقه حفاظت‌شده خوزستان

مجله روز/خوزستان معاون محیط طبیعی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان از مهار آتش در دو منطقه حفاظت‌شده کرخه و کرایی خبر داد.

سید عادل مولا در گفت‌وگو با مجله روز، اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده کرخه موسوم به بیشه‌زار بیت قشم در هفته گذشته دچار آتش‌سوزی شد که در پی آن، عملیات اطفای حریق از ساعت‌های اولیه توسط ماموران یگان حفاظت محیط زیست و همیاران آغاز شد و تا خاموشی کامل آتش ادامه یافت.

وی افزود: این آتش‌سوزی تقریبا در نیم هکتار اتفاق افتاد و با توجه به پوشش گیاهی متراکم بیشه‌زار، حریق به سرعت توسعه‌ یافت اما با حضور به موقع و هوشیاری ماموران، آتش در ساعات اولیه مهار شد.

مولا با بیان اینکه علت آتش‌سوزی در دست بررسی است، گفت: بیشه‌زار بیت قشم در حوزه استحفاظی بخش مرکزی شهرستان حمیدیه، مسیر خسرج در نوار ساحلی رودخانه کرخه در منطقه مرزی بین شهرستان حمیدیه و شهرستان کرخه واقع شده است. این منطقه با ۸۰ هکتار مساحت دارای پوشش گیاهی متراکم است و زیستگاه طبیعی جانوران و پرندگان بومی منطقه محسوب می‌شود.

مهار آتش در منطقه حفاظت‌شده کرایی

وی افزود: در هفته گذشته با اعلام گزارش‌های محلی و تایید ماموران گشت و کنترل، موضوع وقوع حریق در حوالی روستای نفت سفید پلاک درب خزینه واقع در منطقه حفاظت‌شده کرایی اطلاع‌رسانی شد.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: با حضور به موقع ماموران و همکاری جوامع محلی بعد از ۱۰ ساعت تلاش، آتش خاموش شد، اما متاسفانه در این آتش‌سوزی حدود ۱۰ هکتار و ۳۰۰ اصله درخت و بوته سوخته شد. 

وی با اشاره به کمک محیط‌بانان منطقه حفاظت‌شده کرایی در این ماموریت بیان کرد: نفت سفید، روستایی در دهستان گزین بخش رغیوه شهرستان هفتکل در استان خوزستان است. پوشش گیاهی منطقه به طور کلی مرتعی و بسیار متنوع است و عمده پوشش گیاهی و شاخص پوشش گیاهی این منطقه را درخت کنار تشکیل می‌دهد.

مولا گفت: گرم شدن هوا و خشک شدن مراتع، سهل‌انگاری انسانی، آتش زدن پسماندهای کشاورزی و عوامل محیطی، علت‌های وقوع حوادث آتش‌سوزی در مناطق هستند که با اطلاع‌رسانی جوامع محلی و آموزش‌های مربوطه، می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا