اقتصادی

افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی/ انجام بیش از ۱۷ هزار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر

سال گذشته از مجموع ۳۲ هزار و ۷۶۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های استان تهران، بیش از ۱۷ هزار و ۵۰۰ فقره بازرسی از کارگاه‌های پرخطر صورت گرفته است.

به گزارش مجله روز، آموزش ایمنی کار به منظور ارتقاء فرهنگ ایمنی به عنوان یکی از مهم‌ترین راهکارهای ایمن‌سازی محیط کار، ارتقای بهره‌وری و صیانت از منابع انسانی و مادی کشور همواره سرلوحه ماموریت‌های اصلی معاونت روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار داشته است.

درحال حاضر بحث پیشگیری از حوادث کار و پیروی از آیین‌نامه‌های قانونی از جمله اهداف بازرسان کار به شمار می‌رود که نه تنها در کاهش هزینه‌های اضافی ناشی از حوادث موثر است، بلکه به دلیل منافع بلندمدت اجتماعی و اقتصادی نظیر حفظ نیروی کار و افزایش کیفیت تولید موجب ایجاد انگیزه در کارفرمایان می‌شود.

کارشناسان بر این باورند که بازرسان کار با نظارت بر اجرای صحیح مقررات قانون کار و ضوابط حفاظت فنی و ایمنی در حفظ و صیانت از جان نیروهای کار، ارتقای کیفیت تولید و بهره‌وری و امنیت شغلی کارگران موثرند.به زعم آنها هرچه نظارت بر کارگاه‌ها و محیط‌های کار کامل‌تر و به‌روزتر باشد موجب کاهش حوادث ناشی از کار خواهد شد.

طبق گزارش‌ها سال گذشته در سطح استان تهران بیش از ۱۷ هزار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر توسط بازرسان کار صورت گرفته است.آنطور که محمد آذرپناه ـ مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران گفته از مجموع ۳۲ هزار و ۷۶۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های سطح استان، تعداد ۱۷هزار و ۵۹۵ فقره بازرسی از کارگاه‌های پر خطر صورت گرفته است.

وی اولویت در انجام ماموریت‌ بازرسی کار را برنامه‌ریزی دقیق بازرسی از سطح کارگاه‌های پرخطر ذکر کرد و از صدور ۲۵ هزار ابلاغیه رفع نواقص توسط بازرسان کار در بازرسی‌های صورت گرفته از کارگاه‌های پر خطر استان تهران خبر داد.

افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی/ انجام بیش از ۱۷ هزار بازرسی از کارگاه‌های پرخطر

ضرورت صیانت از نیروی کار و بهبود و استمرار فعالیت اقتصادی مورد تاکید مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران بوده و ضمن اشاره به پیگیری موارد ضروری و مشارکت مراجع قضایی می‌گوید: سال گذشته در ۳ کارگاه،‌ موارد خطرآفرین با همکاری مراجع قضایی برطرف شد که هم اکنون با تعیین مهلت موقت کارفرمایان در حال ایمن‌سازی کامل هستند. در این راستا از ظرفیت مشارکت کارفرمایان و کارگران تحت عنوان کمیته‌های حفاظت فنی، ایمنی و بهداشت کار نیز استفاده می‌کنیم.

در سال ۱۴۰۲ از مجموع ۳۲ هزار و ۷۶۴ فقره بازرسی از کارگاه‌های سطح استان، تعداد ۱۷هزار و ۵۹۵ فقره بازرسی از کارگاه‌های پر خطر صورت گرفته است.

به گفته آذرپناه با مشارکت کارگران و کارفرمایان در استان تهران تعداد کمیته‌های حفاظت فنی و ایمنی و بهداشت کار به ۴۳۸۸ کمیته افزایش یافته است.

طبق آخرین آمار ۸۴۰ بازرس کار در سطح کشور وجود دارد که مسایل و موضوعات مربوط به حوزه روابط کار، شرایط کارگران،‌ نمونه قراردادهای ثبت شده،‌ رعایت ایمنی و حوادث کار را بررسی می‌کنند و به عنوان ناظر و ضابط قضایی فعال هستند.

بازرسان کار با حضور در واحدهای اقتصادی و تذکرات به موقع درخصوص مکان‌های ناایمن از وقوع حوادث ناشی از کار که می‌تواند تبعات بسیاری برای افراد، خانواده‌ها و جامعه داشته باشد، پیشگیری می‌کنند.

طبق قانون کار با پیگیری بازرسان کار، ادارات کار و دادستان‌ها از فعالیت کارگاه‌های غیر ایمن جلوگیری می‌شود و چنانچه در واحدی موارد ایمنی رعایت نشود، بازرسان با همکاری دادستان‌های محل برای حفظ و صیانت از نیروی کار اقدام به تعطیلی واحد تولیدی می‌کنند.

به گزارش مجله روز، انجام بازرسی‌های هوشمند از کارگاه‌های پرخطر، افزایش تعداد کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار، اعمال ماده ۱۰۵ در کارگاه‌های حادثه آفرین و پرخطر و خودارزیابی ایمنی در واحدهای اقتصادی از جمله برنامه‌های محوری اداره کل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود.

طبق ۹۵ قانون کار، مسئولیت اجرای مقررات و ضوابط فنی و بهداشت کار برعهده کارفرماست و موظف است به کارگران خود ابزار و تجهیزات کاری لازم را به منظور حفظ سلامت و ایمنی نیروی کار ارائه کند.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا