بین الملل

چین: تقابل، موجب حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران نمی‌شود

نماینده چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به تصویب قطعنامه ضد ایرانی در نشست شورای حکام خاطر نشان کرد: تقابل، موضوع هسته‌ای ایران را حل نمی‌کند، تنها راه درست، احیای توافق هسته‌ای است.

به گزارش مجله روز، لی سانگ، نماینده دائم چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب قطعنامه پیشنهادی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی واکنش نشان داد و تاکید کرد که تقابل موجب حل‌وفصل موضوع هسته‌ای ایران نمی‌شود.

نماینده چین تصریح کرد: حقایق بارها ثابت کرده است که ایجاد تقابل و اعمال فشار سرسختانه، نه تنها مشکلات موجود را حل نمی‌کند، بلکه با آسیب رساندن به همکاری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران، مساله را پیچیده‌تر نیز خواهد کرد.

بنابر گزارش خبرگزاری شینهوا، وی با اشاره به سفر اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس انرژی اتمی به تهران، آن را موفقیت‌آمیز توصیف کرد و گفت: او مبادلات سازنده با طرف ایرانی را حفظ کرده است و هر دو طرف متعهد به پیشبرد کار پادمانی آژانس در ایران بوده‌اند.

لی سانگ ادامه داد: ایران به تازگی به دلیل فوت رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی دچار یک عزای ملی شده و به زودی انتخابات ریاست جمهوری خود را برگزار خواهد کرد. در این شرایط ویژه، برخی کشورها با هدف تـأمین مقاصد سیاسی خود در پی برانگیختن تقابل در برابر این کشور هستند که این کار برای حل سیاسی موضوع هسته‌ای ایران به هیچ وجه مفید نیست.

این دیپلمات چینی با تاکید بر اهمیت احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل موضوع هسته‌ای ایران تصریح کرد: برجام در نتیجه سال‌ها تلاش‌های دیپلماتیک طرف‌های مختلف به دست آمده و تنها راه صحیح برای حل این مساله است. ایالات متحده به عنوان نقض کننده برجام باید با نشان دادن حسن نیت خود برای حفظ کامل برجام و اجرای موثر آن با طرف‌های دیگر همکاری کند.  

او افزود: چین از تمام طرف‌ها می‌خواهد که با آرامش و مسئولیت‌پذیری با اوضاع کنونی برخورد کنند و برای حفظ مکانیسم بین‌المللی منع گسترش تسلیحات هسته‌ای، گام‌های عملی برای حمایت از همکاری‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران بردارند تا تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک برای حل مسئله هسته‌ای ایران به مسیر درست بازگردد.

این قطعنامه ضد ایرانی در حالی در میان ۳۵ کشور عضو شورای حکام به تصویب رسید که چین و روسیه به این قطعنامه رای منفی دادند و ۱۲ کشور در حال توسعه دیگر، از جمله آفریقای جنوبی، هند، عربستان سعودی، اندونزی و ترکیه به آن رای ممتنع دادند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به قطعنامه مصوب شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای صادر و در آن، اقدام تعدادی از کشورهای عضو علیه ایران را به شدت محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران ارائه و تصویب این قطعنامه را اقدامی سیاسی و غیرسازنده و در ادامه سیاست‌های شکست خورده قبلی برخی از کشورهای غربی و تلاشی برای سوءاستفاده سیاسی از سازوکارهای بین‌المللی علیه کشورهای مستقل می‌داند.

وزارت امورخارجه ایران با تاکید بر اینکه «تهران متعهد به ادامه همکاری فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چارچوب حقوق و تکالیف بین‌المللی خود براساس معاهده عدم اشاعه و موافقت‌نامه پادمانی است» افزود: صدور این قطعنامه، هیچ تاثیری بر اراده جمهوری اسلامی ایران برای ادامه بهره‌برداری صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و عمیاتی ساختن طرح‌های توسعه‌ای هسته‌ای خود مطابق با حقوق کشور ذیل معاهدات ذیربط بین‌المللی ندارد.

انتهای پیام

کارگروه خبری مطالب بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای اقتصادی جهانی. با توجه به دانش در زمینه اقتصاد جهانی، به شما اخبار مهم و تحلیل‌هایی را درباره تغییرات اقتصادی جهانی ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی منحصر به فرد، به شما نکات کلیدی اقتصادی را بیان می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا