بیانیه دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور

بیانیه دومین همایش ملی مهارت‌افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور

دومین همایش ملی » مهارت افزایی، هدایت شغلی و صالحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور« با هدف تبیین نقش نظام آموزش عالی در توسعه پایدار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، دومین همایش ملی «مهارت افزایی، هدایت شغلی و صلاحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور»، با حضور معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و به میزبانی دانشگاه علم و صنعت ایران، روز دوشنبه ۳۰ مهرماه ۱۴۰۳ در مجتمع فرهنگی امام خمینی (ره) برگزار شد.

دومین همایش ملی » مهارت افزایی، هدایت شغلی و صالحیت حرفه‌ای در آموزش عالی کشور« با هدف تبیین نقش نظام آموزش عالی در توسعه پایدار مهارت افزایی، هدایت شغلی و صالحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان، ترویج و اطلاع‌رسانی فعالیت‌ها و دستاوردهای زیر نظام‌های آموزش عالی در استقرار سازوکارهای مرتبط برنامه‌ریزی و برگزار گردید. در این همایش ضمن تبادل‌نظر میان محققان و دانش‌پژوهان، ایده‌ها و تجارب جدیدی نیز دریافت و شیوه‌ها و الگوهای کاربردی مناسب، میان متولیان مهارت افزایی و هدایت شغلی دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز علمی کشور و وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی به بحث گذاشته شد. با توجه به مباحث مطرح‌شده در پنلهای تخصصی، اهم جمع‌بندی‌ها به شرح ذیل تدوین شده و انتظار می‌رود شرکت‌کنندگان در همایش و مراجع ذی‌ربط مساعدت الزم جهت تحقق این موارد را به عمل آورند.

1-رشد و توسعه کشور مستلزم وجود نیروی انسانی تحصیل‌کرده و دارای مهارت است و ارتباط متقابلی بین کیفیت و مهارت دانشجویان و دانش‌آموختگان و میزان توسعه‌یافتگی صنعت و خدمات کشور وجود دارد. بر این اساس با توجه به تنوع و گستردگی رشته‌های دانشگاهی ضروری است، وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی در راستای توانمندسازی و توسعه مهارت‌های دانشجویان، در تدوین و برگزاری دوره‌های مهارت افزایی مشترک در حوزه مهارت‌های نرم و سخت متناسب با نیاز بازار کار، با دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، همکاری همه‌جانبه داشته باشند.

2 -از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی، درخواست می‌شود، در راستای توانمندسازی و آشنایی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی با بازار کار، در برگزاری مناسب و با کیفیت دوره‌های کارآموزی، کارورزی و بازدیدهای تخصصی دانشجویان همکاری همه‌جانبه و مستمری را با دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی برنامه‌ریزی نمایند.

3 -در راستای مشاوره، هدایت شغلی و اشتغال دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، از دولت محترم و مجلس محترم شورای اسلامی درخواست می‌شود، مشوق‌ها و بودجه‌های مورد نیاز حمایت از مراکز هدایت شغلی تخصصی در دانشگاه‌ها و توسعه نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای تخصصی را پیش‌بینی و تأمین نمایند.

4 -با توجه به اهمیت و تأثیر نمایشگاه‌های کار در آشنایی دانشجویان و دانش‌آموختگان با بازار کار، از وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی درخواست می‌شود با هماهنگی دانشگاه‌ها، نسبت به برگزاری سالانه این نمایشگاه‌ها مساعدت نمایند و از سازمان محترم صداوسیما نیز تقاضا می‌شود با پوشش مناسب این رویدادها، زمینه ترویج آنها را فراهم نماید.

5 -با توجه به ضرورت توسعه و استقرار نظام صالحیتحرفهای در حیطه مشاغل تخصصی مبتنی بر آموزش‌های دانشگاهی، از نهادهای متولی بازار کار شامل بخشه‌ای دولتی و غیردولتی در کشور درخواست می‌شود به گواهینامه‌های صالحیت حرفه‌ای را که از طریق مراجع ذی‌ربط در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صادر می‌شود، رسمیت دهند و اعتباربخشی نمایند.

6 -ازآنجاکه، سیست گذاری مبتنی بر داده‌ها، یکی از اثربخش‌ترین رویکردها درسی است گذاری علم و فناوری است، ضروری است، توسعه و به‌کارگیری گسترده پایگاه مطالعات بازار کار )LMI ) توسط دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، با هدف تسهیل و افزایش بهره‌وری در سیاست‌گذاری و اتخاذ تصمیمات کالن و بین دستگاهی در امر مهارت افزایی و شناسایی افراد متخصص و توانمند، در دستور کار قرار گیرد.

7 -انتظار می‌رود شورای عالی آموزش و تربیت فنی حرفه‌ای و مهارتی در راستای اجرای مناسب چهارچوب ملی صالحیت حرفه‌ای نقش ارکان را متناسب با مأموریت‌ها و حیطه‌های عملکردی تبیین و تفکیک نماید و با توجه به رسالت نظام آموزش عالی در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر، توسعه و استقرار صالحیت حرفه‌ای در سطوح چهار و باالتر به وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی محول شود.

8 -ضروری است، نظام آموزش عالی کشور با توسعه و اجرای طرح‌هایی همچون راه‌اندازی و توسعه کارگاه‌های مهارت محور در جوار خوابگاه‌های دانشجویی زمینه الزم برای افزایش اثربخشی آموزش دانشگاهی را فراهم نماید.

9 -به منظور ارتقای سطح مهارت‌های تخصصی و افزایش اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان، ضروری است دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، از ظرفیت‌های صنعتی و اجرایی کشور در راستای تدوین و بههنگامسازی محتوای آموزشی بهره‌مند شوند.

10 -نظر به اهمیت و نقش کلیدی نهادها و مجامع بین‌المللی مهارت افزایی و ارتقای صالحیت حرفه‌ای، ضروری است تدوین چهارچوب عملیاتی با هدف عضویت ایران در این نهادها و مشارکت در سمپوزیوم‌های جهانی از طریق ایجاد تقسیم کار ملی و همکاری بین دستگاهی با نقش هماهنگ‌کنندگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دستور کار قرار گیرد.

11 -با توجه به اهمیت صالحیت حرفه‌ای در مشاغل مختلف، مناسب است، الگوهای نظارتی، کیفیت‌سنجی و نظام رتبه دهی در آموزش عالی بر مبنای اثربخشی آموزش‌ها و میزان توجه به صالحیت های شغلی مورد نیاز بازار کار، بازنگری و اصالح شود.

12 -هدفمندسازی دوره‌های آموزشی نیازمند شناخت دلیل اصلی کاهش اثربخشی، شناسایی نقاط قوت و تعریف دوره‌های آموزش حرفه‌ای با توجه به نیازمندی‌های بازار کار است. بر این اساس ضروری است، نقش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در ایجاد کارگروه‌های ارزیابی صنعت، شناسایی نیازمندی- های آموزشی و ایجاد ارتباط میان مراکز آموزش عالی و کارگروه‌های مرتبط مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق اثربخشی دوره‌های آموزش حرفه‌ای ارتقا یابد

13 -با توجه به مصوبه محترم هیئت دولت، مبنی بر اجرای طرح آموزش برای اشتغال دانش‌آموختگان ) آباد و در راستای اشتغال پذیری دانش‌آموختگان دانشگاهی، ضروری است تمامی وزارتخانه‌ها، دستگاه‌های اجرایی و تشکل‌های بخش خصوصی، همکاری الزم را به‌منظور اجرای طرح مذکور با وزارت عتف به عمل آورند.

14 -با توجه به ضرورت هماهنگی، تجمیع و هم‌راستایی سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات اجرایی در زمینه مهارت افزایی، هدایت شغلی و صالحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان در نظام آموزش عالی کشور، الزم است، فعالیت‌ها و برنامه‌های آموزش عالی کشور از طریق » شورای مهارت افزایی و صالحیت حرفه‌ای دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاهی«، هماهنگ و به‌صورت همافزا به اجرا گذاشته شود.

دکمه بازگشت به بالا