ونیز مالیات گردشگران را برای سال ۲۰۲۵ با وجود تأثیر نامشخص آن بر کم کردن جمعیت گردشگران، در سطح گستردهتری اعمال میکند.
به گزارش مجله روز، با وجود آمارهایی که نشان میدهد اعمال مالیات گردشگری در طول دوره آزمایشی که در سال ۲۰۲۴ اعمال شد، نتوانسته است تعداد بازدیدکنندگان را کاهش دهد، ونیز در تصمیم تازهای قصد دارد در سال ۲۰۲۵، هزینه ورودی گردشگران را دو برابر کند و مبلغ این مالیات را به ۱۰ یورو میرساند.
«آرتنیوز» نوشت، مالیات ۵ یورویی در ابتدا برای جلوگیری از هجوم بیش از حد گردشگران در شهری پربازدید ونیز اجرا شد. این هزینه در ۲۹ روز مشخص بین ماههای آوریل و جولای ۲۰۲۴ اعمال شد که با دوسالانه ونیز مصادف بود. دوسالانه ونیز که هر دو سال یک بار برگزار میشود، تعداد زیادی بازدیدکننده بینالمللی علاقهمند به هنر را به ونیز میآورد.
بر اساس دادههای جمعآوریشده توسط مقامات شهری، در روزهای مذکور تعداد بازدیدکنندگان در مقایسه با تاریخ مشابه سال قبل در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط روزانه هفتهزار نفر بیشتر بوده است. ونیز که برآورد میشود ۵۰ هزار ساکن داشته باشد، روزانه میزبان حدود ۴۰هزار گردشگر است.
در سال ۲۰۲۵، این طرح طوری در ابعاد وسیعتر اجرا میشود که برای گردشگرانی که در ۵۴ روز مشخص وارد این شهر میشوند، اعمال خواهد شد. این روزها شامل تعطیلات آخر هفته، تعطیلات رسمی و دورههای اوج سفر بین ۱۸ آوریل و اواخر جولای است. درصورتی که بازدیدکنندگان بلیت را در زمانی کمتر از ۴ روز قبل از بازدید از شهر رزرو کنند، مبلغ مالیات به ۱۰ یورو افزایش پیدا میکند.
چندی پیش نیز شهردار «مالاگا» در نامهای خاطب به چندین مقام از جمله نخستوزیر اسپانیا و وزرای گردشگری و توسعه شهری، خواستار ایجاد چارچوبی قانونی شد که گردشگران را به پرداخت مالیات روزانه برای سپری کردن هر روز در مالاگا، ملزم کند.
شهردار بارسلون نیز سال گذشته اعلام کرده بود مجوزهای ۱۰ هزار آپارتمان توریستی این شهر در سال ۲۰۲۸ تمدید نخواهد شد و انتظار میرود شهرهای دیگر نیز از این روند پیروی کنند.
پدیده اُورتوریسم (حضور بیش از حد گردشگران) علاوهبر ایجاد شرایط نامناسب برای مردم محلی باعث آلودگی و آسیب به مقاصد و مکانهای دیدنی شده و چندین کشور و شهر در حال اجرای تدابیری علیه این موضوع هستند.
شهر سن سباستین اسپانیا نیز پیشتر اعلام کرده بود قصد دارد ساخت هتلهای جدید و اقامتگاههای مسافران را ممنوع کند. این مقررات برای ترویج استراتژی گردشگری پایدارتر اجرایی میشود.
سال گذشته، آمستردام نیز یک کمپین تبلیغاتی برای جلوگیری از حضور افراطی گردشگران و سروصدای آنها راهاندازی کرد. در فرانسه نیز در مکانهای محبوب همچون جاذبههای پارک ملی کَلونک محدودیتی برای تعداد گردشگران در نظر گرفته شده است.
انتهای پیام