
به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، آیین چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به دبیری رضا مهدوی بیست و نهم بهمن ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد.
دراین مراسم نادره رضایی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رضا مهدوی، احمد صدری، هنرمندان عرصه موسیقی کشور حضور داشتند.
پس از قرائت قرآن کریم، سرود ملی با حضور یک گروه سرود دختران اکاپلای آنلاین وطن اجرا شد.
سپس این گروه سرود به خواندن چند سرود دیگر پرداختند.
نیما رییسی مجری برنامه اختتامیه است که شعر «ای ایران » را در ابتدای ورود خود خواند.
جشنواره در راستای ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کوشید
نادره رضایی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ویدئویی که در مراسم پخش شد، گفت: جشنواره موسیقی فجر به چهلمین سال رسید. جشنوارهای که در واقع برای مردم و از آن مردم است. تلاش شد ترمیم رابطه و اعتماد کنیم و در این شرایط تنگنا هم با حضور پررنگتر هنرمندان و ترکیب نسل نو با تجربهها و پیشکسوتان، از یک سو و از طرفی دیگر با حضور گروههای خارجی بتوانیم در شرایط فعلی ایران هم از وفاق ملی بهرهمند شویم و هم در سطح منطقه ای و بینالمللی به ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی کمک کنیم.
رضایی ادامه داد: ترمیم اعتماد و تقویت سرمایه اجتماعی میتواند ذخیره استراتژیک برای نظام باشد، آن هم در این شرایط تحریم و انزوای ناخواسته. امیدواریم از طریق دیپلماسی فرهنگ و هنر بتوانیم این جشنواره را در سطح کیفیتری با مشارکت بالاتر به نسبت سالهای اخیر ادامه دهیم.
وی درباره دستاوردهای این دوره از جشنواره گفت: گروههای مختلف زنان با تعداد اجراهای چند برابر نسبت یه دوره قبل حضور داشتند. اجراهای مشترکی بین گروههای ایرانی و کشورهای مختلف در جشنوار داشتیم. و نوازندگان چیرهدستی از کشورهای مختلف دنیا حضور داشتند که حضورشان بسیار با استقبال مواجه شد.
رضایی در پایان اظهار کرد: امیدوارم در ادامه این مسیر جشنوارهای که به پختگی رسیده، بتواند در دوره چهلو یکم و سالهای بعد باکیفیتبالاتر با حضور هنرمندان مرجع و شاخص و نسل نویی که پر از امیدیم برگزار شود.
وی در پایان به همکارانش در دفتر موسیقی، دبیرخانه جشنواره موسیقی، در معاونت امور هنری دستمریزاد گفت و آیندهای روشن و پر امیدتر برای موسیقی و هنر ایران و برای ایران آرزو کرد.
گونههای مختلف موسیقی را معرفی کردیم
احمد صدری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز گفت: در این دوره از جشنواره هم، در صدد این بودیم که گونههای مختلفی که در این سرزمین وجود دارد را در یک تابلو نمایش بدهیم.
وی ادامه داد: ایران داشتههای قوی و غنی در زمینه موسیقی دارد. از موسیقی نواحی اجراهای بیشتری داشتیم از گونههای مختلف چه به صورت اصالت محور و چه به صورت کارهای تنظیم شده است.
جوانها نیاز دارند سایه بزگترهای موسیقی بالای سرشان باشد
رضا مهدوی دبیر چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر نیز در آئین اختتامیه با اشاره به این نکته موسیقی از مهمترین داشتههای فرهنگی ماست: تاکید کرد: بایستی به داشتهها ایمان داشت و در تقویت آنها کوشید. همیشه اهتمام ویژه بر این بوده که جدولاجراها به صورت کیفی پر شود، هر ساله ۲۰ درصد رشد کیفی داشته باشیم و امکاناتی کیفی و کمی را فراهمتر کرد و در تقویت زیر ساختها کوشید.
دبیر حشنواره درباره جایگاه جشنواره گفت : به لحاظ سختافزار و نرمافزار به جایگاهی رسیدیم که میتونیم در منطقه رقابت ویژه ایجاد کنیم و جایزهای مانند باربد به نام بزرگان موسیقی ایرانی، مطرح کنیم البته به شرط اینکه در برگزاری جایزهها چابکسازی داشته باشیم.
وی افزود: باور داریم که جوانگرایی مسئله بسیار مهمی برای چنین جشنوارههایی است.
مهدوی در پایان اظهار امیدواری کرد: چقدر خوب است که جشنواره هر سال گستردهتر شود تا به معنای واقعی کلمه هم جشن و هم رقابت باشد اما شرطش این است که تمام اساتید حضور داشته باشند و جوانها را تشویق کنند چرا که نیاز دارند سایه بزرگان بر سرشان باشند.
در ادامه کلیپی از هنرمندان درگذشته پخش شد.
*جوایز بخش جایزۀ «کتاب»
ــ نفرات سوم به طور مشترک: محمدابراهیم عالمی و همکارشان فاطمه جعفری برای تألیف کتابِ «شِواش» و همچنین محمدرضا برزگر برای تألیف کتابِ «فرهنگنامۀ موسیقی کتول»
ــ نفرات دوم به طور مشترک: «اکبر ایرانی» برای تألیف کتابِ «موسیقیِ شناخت» و آقای «یونس محمودی (گلستانه)» برای تألیف کتابِ «موسیقیِ رسانه»
ــ نفر اول: امیرحسین جزء رمضانی برای ترجمۀ دو کتابِ «آهنگسازی (هنر و مهارت)» و «عناصر موسیقی»
بخش «پایاننامه و رساله»
پایاننامههای کارشناسی ارشد
نفر سوم: نیما پورفولادی برای پایاننامۀ «مطالعۀ نظامهای انگشتگذاری ساز کمانچه و مقایسۀ آن با نظامهای انگشتگذاری ساز ویُلُن»
نفر دوم: سعید مجیدی برای پایاننامۀ «بررسی تکنیکهای پُلیفونی در مجموعه دفتر پُلیفونیک برای پیانو اثر رادیون شدرین»
نفر اول: احمد جعفری برای پایاننامۀ «بررسی پیوند شعر و موسیقی در تصانیف عارف قزوینی»
بخش رسالۀ دکتری
نفرسوم: مینا کشفی برای رسالۀ دکتری «ارائۀ مدل کمک آموزشیِ موسیقیِ کلاسیک با تکیه بر نظریۀ میدان آموزشِ بوردیو»
ــ هیئت داوران هیچیک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند.
بخش بینرشتهای
نفر سوم: ساسان نوذری برای مقالۀ «اصطلاحات و واژگان موسیقی در شعر کمال خجندی و حافظ»
ــ هیئت داوران هیچیک از شرکتکنندگان این بخش را حائز رتبۀ اول و دوم تشخیص ندادند.
سپس گروه موسیقی لیان با حضور لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان به اجرای برنامه پرداختند.
سپس لیانا پس ازاجرا عنوان کرد: از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از اجراهای بانوان تشکر میکنم البته هنوز من نتوانستم روی صحنه اصفهان بروم، امیدوارم سیاست های فرهنگی ما بجایی برسد که دوگانگی در اجراها نباشد نه اینکه در تهران بتوان اجرا کرد اما جایی مثل اصفهان نشود.
سپس محسن شریفیان روی صحنه امد و گفت: من از نهمین جشنواره موسیقی فجر روی صحنه بودم و هیچوقت سالن را در این حد سوت و کور ندیده بودم.
در ادامه محسن شریفیان و گروهش به اجرای برنامه پرداختند.
به گزارش آنا، جشنواره بینالمللی موسیقی فجر در ۱۳۶۴ فعالیت خود را با عنوان «جشنوارۀ سرود و آهنگهای انقلابی» آغاز کرد. این رویداد ملی به مدت چهار سال با همین نام به فعالیت خود ادامه داد و در آن سالها تنها محملی محسوب میشد که اهالی فن موسیقا میتوانستند به اجرای برنامه و برگزاری کنسرت بپردازند. چهلمین جشنواره موسیقی حال از بیست و سوم تا بیست و هشتم بهمن ماه در سالن های تهران برگزار شد.