راحتی رانندگی فراتر از قدرت موتور و شتاب گیری به عنوان یک عامل تعیین کننده در تجربه کلی کاربر از خودرو به طور فزاینده ای مورد توجه مهندسان و طراحان صنعت خودروسازی قرار گرفته است. در این راستا طراحی داخلی خودرو به ویژه در مدل های شاسی بلند و خانوادگی نقشی محوری ایفا می کند. خودروی تیگو ۷ محصول شرکت چری به عنوان یک کراس اوور محبوب در بازار ایران و منطقه از این قاعده مستثنی نیست و بررسی دقیق راحتی رانندگی در آن از منظر طراحی داخلی امری ضروری به نظر می رسد.

اهمیت ارگونومی خودروی تیگو ۷ و طراحی داخلی در تجربه رانندگی مدرن
در دنیای امروز خودروها دیگر صرفاً وسایلی برای جابجایی نیستند بلکه به فضاهای زندگی متحرک تبدیل شده اند. رانندگان و سرنشینان زمان قابل توجهی را در خودرو سپری می کنند بنابراین ارگونومی و طراحی داخلی خودرو به طور مستقیم بر سلامتی آسایش و تمرکز راننده تاثیر می گذارد. یک طراحی داخلی ارگونومیک با در نظر گرفتن آناتومی بدن انسان و محدودیت های حرکتی می تواند خستگی راننده را در مسافت های طولانی به حداقل برساند دید راننده را بهبود بخشد و دسترسی آسان به کنترل ها و امکانات خودرو را فراهم کند. این عوامل در نهایت منجر به افزایش ایمنی رانندگی و لذت بخش تر شدن تجربه رانندگی می شوند.
صندلی های تیگو ۷ : تحلیل ارگونومیک و مواد به کار رفته
صندلی ها به عنوان اصلی ترین نقطه تماس راننده و سرنشینان با خودرو نقش کلیدی در راحتی رانندگی ایفا می کنند. صندلی های تیگو ۷ با روکش چرم مصنوعی و طراحی نسبتاً اسپرت در نگاه اول جذاب به نظر می رسند. اما برای ارزیابی راحتی آن ها باید به جنبه های فنی و ارگونومیک توجه کرد.
- طراحی ساختاری : فریم صندلی های تیگو ۷ از فولاد با استحکام بالا ساخته شده است که پایداری و ایمنی را تضمین می کند. فوم به کار رفته در نشیمن گاه و پشتی صندلی از نوع فوم سرد با دانسیته متوسط است که راحتی نسبی را در سفرهای کوتاه فراهم می کند اما ممکن است در مسافت های طولانی تر به دلیل عدم تهویه مناسب و انعطاف پذیری محدود باعث خستگی و تعریق شود.
- قابلیت تنظیم : صندلی راننده در تیگو ۷ به صورت برقی در شش جهت قابل تنظیم است (جلو/عقب بالا/پایین تکیه گاه). صندلی سرنشین جلو به صورت دستی در چهار جهت قابل تنظیم است. این میزان تنظیمات برای اکثر رانندگان با قد و ابعاد بدنی متوسط کافی به نظر می رسد اما برای افراد قد بلند یا بسیار کوتاه قد ممکن است محدودیت هایی وجود داشته باشد. تنظیم گودی کمر در صندلی راننده وجود ندارد که این یک نقطه ضعف ارگونومیک محسوب می شود زیرا عدم حمایت مناسب از ناحیه کمر می تواند منجر به درد کمر در سفرهای طولانی شود.
- مواد به کار رفته : استفاده از چرم مصنوعی در روکش صندلی ها گرچه ظاهری لوکس به خودرو می بخشد اما از نظر تهویه هوا و جذب رطوبت به خوبی پارچه عمل نمی کند. در آب و هوای گرم و مرطوب این موضوع می تواند منجر به احساس گرما و چسبندگی شود. با این حال چرم مصنوعی به نسبت چرم طبیعی مقاومت بیشتری در برابر سایش و لکه دارد و نگهداری آسان تری دارد.
فرمان و پنل ابزار خودروی تیگو ۷: رابط کاربری راننده و دسترسی به اطلاعات
فرمان و پنل ابزار به عنوان اصلی ترین رابط های کاربری راننده با خودرو باید به گونه ای طراحی شوند که دسترسی آسان به کنترل ها دید واضح به اطلاعات ضروری و حس خوشایند لمسی را فراهم کنند.
- فرمان : فرمان تیگو ۷ از نوع سه پره با روکش چرم مصنوعی و دکمه های کنترلی برای سیستم صوتی کروز کنترل و تلفن همراه است. قطر و ضخامت فرمان برای رانندگی شهری و جاده ای مناسب به نظر می رسد و حس خوشایندی در دست دارد. قابلیت تنظیم ارتفاع و عمق فرمان به صورت دستی وجود دارد که به رانندگان با ابعاد بدنی مختلف امکان می دهد موقعیت رانندگی مناسب را پیدا کنند. با این حال عدم وجود گرمکن فرمان در تیگو ۷ به ویژه در مناطق سردسیر می تواند یک نقطه ضعف محسوب شود.
- پنل ابزار : پنل ابزار تیگو ۷ از نوع آنالوگ/دیجیتال ترکیبی است. سرعت سنج و دورسنج آنالوگ با طراحی خوانا و کلاسیک اطلاعات اصلی رانندگی را به خوبی نمایش می دهند. صفحه نمایش دیجیتال کوچک در مرکز پنل ابزار اطلاعاتی مانند میزان سوخت دمای آب مسافت پیموده شده و اطلاعات کامپیوتر سفری را نمایش می دهد. نورپردازی آبی رنگ پنل ابزار در شب گرچه زیبا به نظر می رسد اما ممکن است برای برخی رانندگان خسته کننده باشد. خوانایی پنل ابزار در نور مستقیم خورشید قابل قبول است اما نه در حد ایده آل. عدم وجود نمایشگر اطلاعات رانندگی بر روی شیشه جلو (HUD) در تیگو ۷ یک نقطه ضعف نسبت به برخی رقبا محسوب می شود.
فضای داخلی و کنسول مرکزی خودروی تیگو ۷: ملاحظات طراحی برای راحتی و کارایی
در بررسی طراحی داخلی تیگو 7 به این موضوع میپردازیم که فضای داخلی جادار و طراحی کارآمد کنسول مرکزی نقش مهمی در راحتی رانندگی و تجربه سرنشینان ایفا می کند.
- فضای داخلی : تیگو ۷ در کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد و فضای داخلی آن برای چهار سرنشین بزرگسال کافی به نظر می رسد. فضای پا و سر در ردیف جلو و عقب قابل قبول است اما فضای عرضی در ردیف عقب ممکن است برای سه سرنشین بزرگسال کمی تنگ باشد. حجم صندوق عقب ۴۱۴ لیتر است که برای مصارف روزمره و سفرهای خانوادگی کوتاه مدت مناسب است. ارتفاع کف صندوق عقب کمی بالاست که ممکن است بارگیری اجسام سنگین را کمی دشوار کند.
- کنسول مرکزی : طراحی کنسول مرکزی تیگو ۷ مدرن و مینیمال است. صفحه نمایش لمسی بزرگ سیستم اطلاعات و سرگرمی در بالای کنسول مرکزی قرار گرفته و اکثر کنترل های خودرو از طریق آن انجام می شود. دکمه های فیزیکی برای کنترل سیستم تهویه مطبوع و صدا در زیر صفحه نمایش قرار دارند که دسترسی به آن ها در حین رانندگی آسان تر است. فضاهای نگه دارنده در کنسول مرکزی برای قرار دادن لیوان تلفن همراه و سایر وسایل کوچک کافی به نظر می رسد. جنس مواد به کار رفته در کنسول مرکزی از پلاستیک سخت است که در مقایسه با برخی رقبا حس ارزان قیمت تری را القا می کند. آرنجی مرکزی برای راننده و سرنشین جلو وجود دارد که به راحتی بیشتر در سفرهای طولانی کمک می کند.
سیستم تهویه مطبوع و مدیریت دما خودروی تیگو ۷: نقش آن در راحتی رانندگی
سیستم تهویه مطبوع کارآمد و مدیریت دمای مناسب در کابین خودرو به ویژه در شرایط آب و هوایی نامساعد نقش حیاتی در راحتی رانندگی ایفا می کند.
- سیستم تهویه مطبوع : تیگو ۷ به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو ناحیه ای مجهز است که به راننده و سرنشین جلو امکان می دهد دمای دلخواه خود را تنظیم کنند. عملکرد سیستم تهویه مطبوع در خنک کردن کابین در هوای گرم نسبتاً خوب است اما سرعت خنک سازی ممکن است کمی کند باشد. دریچه های تهویه مطبوع برای سرنشینان عقب نیز وجود دارد که به بهبود توزیع هوا در کابین کمک می کند. فیلتر هوای کابین در تیگو ۷ وجود دارد که به کاهش ورود آلاینده ها و ذرات معلق به داخل کابین کمک می کند.
- گرمکن صندلی و فرمان : تیگو ۷ فاقد گرمکن صندلی و فرمان است که این یک نقطه ضعف در مقایسه با برخی رقبا به ویژه در مناطق سردسیر محسوب می شود. گرمکن شیشه جلو و آینه های جانبی در تیگو ۷ وجود دارد که به تسریع یخ زدایی و جلوگیری از بخارگرفتگی کمک می کند.
عایق بندی صوتی و کاهش ارتعاشات خودروی تیگو ۷: تاثیر بر تجربه رانندگی آرام
عایق بندی صوتی مناسب و کاهش ارتعاشات کابین نقش مهمی در ایجاد یک تجربه رانندگی آرام و لذت بخش ایفا می کند و به کاهش خستگی راننده و افزایش تمرکز کمک می کند.
- عایق بندی صوتی : عایق بندی صوتی تیگو ۷ در سطح متوسط ارزیابی می شود. صدای موتور در دورهای بالا و صدای باد در سرعت های زیاد به داخل کابین نفوذ می کند. صدای تایرهای خودرو نیز بر روی سطوح ناهموار قابل شنیدن است. با این حال صدای محیط بیرون به خوبی مهار شده و در رانندگی شهری کابین نسبتاً آرام است.
- کاهش ارتعاشات : سیستم تعلیق تیگو ۷ از نوع مک فرسون در جلو و مولتی لینک در عقب است که به جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری های جاده کمک می کند. ارتعاشات موتور و گیربکس به خوبی کنترل شده و به داخل کابین منتقل نمی شود. سطح ارتعاشات کلی کابین در رانندگی معمولی قابل قبول است اما در عبور از دست اندازهای بزرگ و ناهمواری های شدید ممکن است ضربه و تکان به سرنشینان منتقل شود.
مقایسه با رقبا : بررسی جایگاه تیگو ۷ در کلاس خود از نظر طراحی داخلی
در کلاس کراس اوورهای کامپکت رقبای متعددی برای تیگو ۷ وجود دارند که هر کدام از نظر طراحی داخلی و راحتی رانندگی نقاط قوت و ضعفی دارند. برای درک بهتر جایگاه تیگو ۷ مقایسه آن با برخی از رقبای کلیدی ضروری است.
- هیوندای توسان : توسان از نظر کیفیت مواد داخلی و طراحی ارگونومیک تر صندلی ها برتری محسوسی نسبت به تیگو ۷ دارد. فضای داخلی توسان کمی جادارتر از تیگو ۷ است و عایق بندی صوتی آن نیز بهتر است. با این حال قیمت توسان به طور قابل توجهی بالاتر از تیگو ۷ است.
- کیا اسپورتیج : اسپورتیج نیز مشابه توسان از نظر کیفیت ساخت و مواد داخلی ارگونومی و عایق بندی صوتی نسبت به تیگو ۷ برتری دارد. طراحی داخلی اسپورتیج مدرن تر و جذاب تر به نظر می رسد. قیمت اسپورتیج نیز بالاتر از تیگو ۷ است.
- نیسان قشقایی : قشقایی از نظر فضای داخلی و راحتی صندلی ها مشابه تیگو ۷ است. کیفیت مواد داخلی قشقایی کمی بهتر از تیگو ۷ است. عایق بندی صوتی قشقایی در سطح مشابه تیگو ۷ ارزیابی می شود. قیمت قشقایی در بازارهای جهانی معمولاً کمی بالاتر از تیگو ۷ است.
- رنو کپچر : کپچر از نظر طراحی داخلی نوآورانه و شخصی سازی پذیر بر تیگو ۷ برتری دارد. کیفیت مواد داخلی کپچر در سطح مشابه تیگو ۷ است. فضای داخلی کپچر کمی کوچک تر از تیگو ۷ است. قیمت کپچر معمولاً در بازارهای جهانی کمی بالاتر از تیگو ۷ است.
به طور کلی تیگو ۷ از نظر طراحی داخلی و راحتی رانندگی در سطح متوسط کلاس کراس اوورهای کامپکت قرار می گیرد. این خودرو در مقایسه با رقبای کره ای از نظر کیفیت مواد داخلی ارگونومی و عایق بندی صوتی ضعف هایی دارد اما از نظر فضای داخلی و راحتی صندلی ها با برخی از رقبا برابری می کند. مزیت اصلی تیگو ۷ قیمت رقابتی آن نسبت به بسیاری از رقبا است.
بهینه سازی طراحی داخلی تیگو ۷ : پیشنهادات مهندسی برای ارتقاء راحتی رانندگی
برای ارتقاء راحتی رانندگی در تیگو ۷ از منظر طراحی داخلی می توان پیشنهادات مهندسی زیر را در نظر گرفت :
- بهبود ارگونومی صندلی ها :
- افزودن تنظیم گودی کمر به صندلی راننده.
- استفاده از فوم با دانسیته بالاتر و انعطاف پذیری بیشتر در صندلی ها.
- بهبود تهویه صندلی ها با استفاده از روکش های پارچه ای تنفس پذیر یا سیستم تهویه صندلی.
- افزایش دامنه تنظیمات صندلی ها به ویژه برای افراد قد بلند و کوتاه قد.
- بهبود رابط کاربری راننده :
- استفاده از پنل ابزار تمام دیجیتال با قابلیت شخصی سازی بیشتر و خوانایی بهتر در نور مستقیم خورشید.
- افزودن نمایشگر اطلاعات رانندگی بر روی شیشه جلو (HUD).
- بهبود نورپردازی پنل ابزار و استفاده از رنگ های ملایم تر و غیر خسته کننده.
- افزودن گرمکن فرمان.
- بهبود کیفیت مواد داخلی :
- استفاده از مواد نرم تر و با کیفیت تر در داشبورد رودری ها و کنسول مرکزی.
- استفاده از روکش های پارچه ای با کیفیت تر برای صندلی ها.
- بهبود طراحی و کیفیت دکمه ها و کلیدهای کنترلی.
- بهبود عایق بندی صوتی :
- استفاده از مواد عایق بندی صوتی بیشتر و با کیفیت تر در بدنه خودرو درب ها و کف خودرو.
- استفاده از شیشه های دولایه برای کاهش نفوذ صدای باد.
- بهبود طراحی سیستم اگزوز برای کاهش صدای موتور.
- بهبود سیستم تهویه مطبوع :
- افزایش قدرت و سرعت خنک سازی سیستم تهویه مطبوع.
- افزودن گرمکن صندلی و فرمان.
- بهبود فیلتراسیون هوای کابین و استفاده از فیلترهای با قابلیت جذب ذرات معلق ریز (PM۲.۵).
نتیجه گیری و جمع بندی
طراحی داخلی خودروی تیگو ۷ از منظر راحتی رانندگی نقاط قوت و ضعف خود را دارد. فضای داخلی جادار صندلی های نسبتاً راحت برای سفرهای کوتاه کنسول مرکزی مدرن و سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه ای از جمله نقاط قوت آن هستند. در مقابل کیفیت متوسط مواد داخلی ارگونومی نه چندان ایده آل صندلی ها برای سفرهای طولانی عایق بندی صوتی متوسط و عدم وجود برخی امکانات رفاهی مانند گرمکن صندلی و فرمان از جمله نقاط ضعف آن محسوب می شوند.
در مجموع تیگو ۷ به عنوان یک کراس اوور کامپکت با قیمت رقابتی راحتی رانندگی قابل قبولی را ارائه می دهد اما جای بهبود و ارتقاء در بخش طراحی داخلی دارد. با اعمال پیشنهادات مهندسی ذکر شده می توان راحتی رانندگی در تیگو ۷ را به طور قابل توجهی بهبود بخشید و تجربه کاربری را ارتقاء داد.
پرسش های متداول
۱. آیا صندلی های تیگو ۷ برای سفرهای طولانی راحت هستند؟
صندلی های تیگو ۷ برای سفرهای کوتاه و رانندگی شهری راحتی نسبی را ارائه می دهند. طراحی آن ها نسبتاً اسپرت است و روکش چرم مصنوعی آن ها در نگاه اول جذاب به نظر می رسد. با این حال عدم وجود تنظیم گودی کمر و تهویه محدود صندلی ها می تواند در سفرهای طولانی تر منجر به خستگی و درد کمر شود. فوم به کار رفته در صندلی ها از نوع فوم سرد با دانسیته متوسط است که برای سفرهای طولانی ممکن است انعطاف پذیری کافی را نداشته باشد. برای سفرهای طولانی توصیه می شود به طور منظم توقف کنید و استراحت کنید تا از خستگی جلوگیری شود.
۲. کیفیت مواد داخلی تیگو ۷ در مقایسه با رقبا چگونه است؟
کیفیت مواد داخلی تیگو ۷ در سطح متوسط ارزیابی می شود. پلاستیک سخت به طور گسترده در داشبورد رودری ها و کنسول مرکزی استفاده شده است که در مقایسه با برخی رقبا حس ارزان قیمت تری را القا می کند. روکش چرم مصنوعی صندلی ها گرچه ظاهری لوکس به خودرو می بخشد اما از نظر کیفیت و حس لمسی به خوبی چرم طبیعی یا پارچه های با کیفیت بالا عمل نمی کند. در مقایسه با رقبای کره ای مانند هیوندای توسان و کیا اسپورتیج کیفیت مواد داخلی تیگو ۷ پایین تر است.
۳. آیا عایق بندی صوتی تیگو ۷ برای رانندگی در بزرگراه مناسب است؟
عایق بندی صوتی تیگو ۷ در سطح متوسط ارزیابی می شود. صدای موتور در دورهای بالا و صدای باد در سرعت های زیاد به داخل کابین نفوذ می کند. صدای تایرهای خودرو نیز بر روی سطوح ناهموار قابل شنیدن است. با این حال صدای محیط بیرون به خوبی مهار شده و در رانندگی شهری کابین نسبتاً آرام است. برای رانندگی در بزرگراه سطح عایق بندی صوتی تیگو ۷ قابل قبول است اما ایده آل نیست. اگر به دنبال یک خودرو با عایق بندی صوتی بسیار خوب برای رانندگی در بزرگراه هستید ممکن است نیاز به بررسی گزینه های گران قیمت تر داشته باشید.