مشخصات برلیانس h330

برلیانس H330، یکی از سدان‌های خانوادگی محبوب بازار ایران است که توسط پارس‌خودرو مونتاژ و عرضه شد. این خودرو با طراحی متناسب، فضای داخلی جادار و مصرف سوخت اقتصادی، به گزینه‌ای مناسب برای خانواده‌ها تبدیل شده است. علاوه بر ویژگی‌های فنی، بسیاری از مالکان برای حفظ زیبایی و نظافت کابین، از کفپوش ماشین و روکش صندلی برلیانس h330 استفاده می‌کنند که نقش مهمی در افزایش راحتی و طول عمر تجهیزات داخلی دارند.

مشخصات فنی برلیانس H330

برلیانس H330 در دو نسخه اصلی از نظر پیشرانه و گیربکس به بازار ایران عرضه شده است. نسخه اولیه این سدان به یک موتور چهار سیلندر ۱.۵ لیتری ۱۶ سوپاپه با تنفس طبیعی مجهز بود که توان تولید ۱۰۳ اسب بخار قدرت در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور در ۳۸۰۰ دور در دقیقه را داشت. این پیشرانه که در کنار گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی قرار می‌گرفت، در نسخه اتوماتیک به دلیل ضرایب سبک گیربکس، شتاب‌گیری کند و کشش ضعیفی، به خصوص در سربالایی‌ها، از خود نشان می‌داد.

با این حال، پارس خودرو با درک این نقیصه، پیشرانه قوی‌تر ۱.۶۵ لیتری را جایگزین مدل قبلی کرد. این موتور جدید با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن‌متر گشتاور، عملکرد بهتری را ارائه می‌دهد و مشکلات کشش در سربالایی‌ها را تا حد زیادی رفع کرده است. اگرچه حتی نسخه جدید نیز خودرویی چالاک و سریع محسوب نمی‌شود، اما هماهنگی بهتری با گیربکس، به ویژه در نسخه اتوماتیک، پیدا کرده است. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و نیمه‌مستقل میل‌پیچشی در عقب، به همراه فرمان نرم مجهز به سیستم کمکی برقی، کیفیت سواری و هندلینگ قابل قبولی را برای برلیانس H330 فراهم می‌کنند.

نام خودرو برلیانس H330
کشور سازنده چین
سال (طراحی) ۱۳۹۴
موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه
حجم موتور ۱۴۹۸ سی سی (نسخه اولیه) / ۱۶۵۰ سی سی (نسخه بهبود یافته)
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه (۱.۵ لیتری) / ۱۱۴ اسب بخار (۱.۶۵ لیتری)
حداکثر گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه (۱.۵ لیتری) / ۱۵۴ نیوتن متر (۱.۶۵ لیتری)
جعبه دنده ۴ سرعته خودکار یا ۵ سرعته دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰ – (اطلاعات رسمی موجود نیست)
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر در ساعت
وزن ۱۲۵۰ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) طول ۴۵۱۰ – عرض ۱۷۵۸ – ارتفاع ۱۴۶۰
فاصله بین دو محور ۲۵۸۰ میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک ۵۵ لیتر
استاندارد آلایندگی یورو ۵

امکانات و تجهیزات برلیانس H330

برلیانس H330 در زمان عرضه خود، با برخی امکانات رفاهی و ایمنی توانست توجه‌ها را جلب کند، هرچند با پیشرفت خودروهای امروزی، نمی‌توان آن را خودرویی پرآپشن دانست. نسخه اتوماتیک این سدان از تجهیزاتی مانند کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای مجهز به ABS و EBD، سانروف برقی، سنسور دنده عقب و نمایشگر مرکزی همراه با سیستم رهیاب ماهواره‌ای بهره می‌برد.

امکانات و تجهیزات برلیانس H330

همچنین، قابلیت تنظیم نور چراغ جلو، سیستم ورود و استارت بدون کلید (کیلس استارت)، کامپیوتر سفری، سیستم تهویه مطبوع خودکار، بسته شدن پنجره‌ها با ریموت، قابلیت تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، آینه‌های جانبی برقی و چراغ مه شکن جلو نیز از دیگر امکانات این نسخه هستند. روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه‌های تنظیم صدا روی آن، به افزایش ارگونومی و راحتی راننده کمک می‌کنند. در مقابل، مدل‌های دستی برلیانس H330 بسیاری از این گزینه‌ها نظیر سانروف، سیستم کیلس، سامانه مالتی‌مدیا و ترمزهای دیسکی عقب را حذف کرده و عملاً به خودروهایی با امکانات کمتر تبدیل شده‌اند.

نقد و بررسی برلیانس H330

برلیانس H330 به عنوان یک سدان خانوادگی، ویژگی‌های خاص خود را دارد که در ادامه به تفصیل به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. این خودرو نه با شتاب و سرعت خارق‌العاده شگفت‌زده‌تان می‌کند و نه با استهلاک بالا یا مصرف سوخت زیاد آزارتان خواهد داد. در واقع، این خودرو مناسب کسانی است که به دنبال یک وسیله نقلیه ساده و بی‌دردسر هستند.

نقد و بررسی فضای داخلی

با ورود به کابین برلیانس H330، با طرحی نسبتاً معمولی و ساده روبرو می‌شویم. خطوط ساده و کیفیت متوسط متریال پلاستیکی مورد استفاده، نمی‌توانند جذابیت‌های طراحی بیرونی خودرو را تکرار کنند. با این حال، برخی نکات مثبت مانند فریم اسپرت نشانگرهای پشت آمپر و حالت خمیده پایین کنسول میانی، تا حدودی از یکنواختی فضای داخلی می‌کاهند.

در نسخه‌های اتوماتیک، وجود آپشن‌های تکمیلی نظیر استارتر دکمه‌ای و نمایشگر مرکزی، به داشبورد حسی مدرن‌تر می‌بخشد. از نظر ارگونومی، دید به اطراف، دقت مونتاژ و فضای کافی برای پا و سر، وضعیت مناسبی در این خودرو وجود دارد که آن را برای استفاده‌های خانوادگی مناسب می‌سازد. صندوق عقب نیز جادار بوده و قابلیت حمل بار کافی را فراهم می‌کند. صندلی‌ها نیز در مقایسه با برخی رقبا، طراحی بهتری دارند و راحتی بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند.

نقد و بررسی بیرون خودرو

برلیانس H330 از آن دسته خودروهایی است که در خیابان شاید خیلی جلب توجه نکند، اما با ظاهری پخته، اصولی و متناسب، قادر است رضایت بسیاری را جلب کند. چراغ‌های خوش‌فرم جلو، جلوپنجره‌ای که شباهت‌هایی به محصولات ب‌ام‌و دارد، گلگیرهای برجسته و خطوط ساده اما منطقی بدنه، از جمله نکات مثبت طراحی این خودرو محسوب می‌شوند.

اگرچه نسخه هاچ‌بک و کراس این سری به دلیل فرم خاص قسمت انتهایی و سپر اسپرت جلویی، جذابیت بیشتری دارند، اما نسخه سدان نیز بخش قابل توجهی از این جذابیت‌ها را برای کسانی که به دنبال صندوق عقب بزرگ‌تر هستند، تکرار می‌کند. در قسمت عقب، مقداری از زیبایی‌های ظاهری کاسته می‌شود، اما با این حال، H330 همچنان خودرویی خوش‌قیافه و متناسب در رده خود به شمار می‌رود، هرچند زیباترین گزینه این رده نیست.

نقد و بررسی رانندگی خودرو

تجربه رانندگی با برلیانس H330 در مجموع متوسط ارزیابی می‌شود. فرمان خودرو که به سیستم کمکی برقی مجهز است، نرمی قابل قبولی دارد و در مانورهای شهری به راننده کمک می‌کند. سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و نیمه‌مستقل میل‌پیچشی در عقب، کیفیت سواری مناسبی را فراهم کرده و ناهمواری‌های جاده را تا حدی جذب می‌کند. با این حال، در خصوص پایداری و هندلینگ، به دلیل عدم وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، نمی‌توان بی‌گدار به آب زد و در سرعت‌های بالا یا پیچ‌های تند باید با احتیاط بیشتری رانندگی کرد. عملکرد ترمزها نیز در سطح متوسطی قرار دارد و در مجموع انتظارات را برآورده می‌سازد. این خودرو بیشتر برای رانندگی آرام و روزمره در شهر و جاده مناسب است.

نقد و بررسی موتور

موتور برلیانس H330 نقطه تحول مهمی در این خودرو به شمار می‌رود. در ابتدا، این سدان با یک پیشرانه ۱.۵ لیتری عرضه شد که ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۳۸ نیوتن‌متر گشتاور داشت. این موتور، به ویژه در ترکیب با گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک، عملکرد چندان مطلوبی نداشت و کشش ضعیف آن در سربالایی‌ها مورد اعتراض بسیاری از مالکان قرار گرفت.

پارس خودرو با درک این ایراد، پیشرانه قوی‌تر ۱.۶۵ لیتری را جایگزین مدل قبلی نمود. نسخه جدید با ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور، عملکرد به مراتب بهتری دارد.

این موتور جدید، با افزایش توان و گشتاور، و همچنین اصلاح ضرایب گیربکس (به ویژه در نسخه اتوماتیک)، کارایی بیشتری در شرایط مختلف، از جمله سربالایی‌ها، از خود نشان می‌دهد. اگرچه برلیانس H330 با هیچ یک از موتورهای خود خودرویی اسپرت یا پرشتاب نیست، اما نسخه ۱.۶۵ لیتری، تجربه رانندگی روان‌تر و قابل قبول‌تری را ارائه می‌دهد. نسخه ۵ سرعته دستی نیز هماهنگی خوبی با پیشرانه دارد و شتاب بهتری نسبت به مدل اتوماتیک ارائه می‌کند، در حالی که گیربکس اتوماتیک با وجود دنده‌های کمتر، تعویض دنده‌های نرمی دارد.

نقد و بررسی موتور برلیانس h330

نقد و بررسی ایمنی خودرو

یکی از نقاط ضعف برلیانس H330، فقدان تست‌های معتبر و جامع برای سنجش میزان ایمنی آن است. اطلاعات رسمی و قابل اتکایی از موسسات معتبر جهانی در مورد امتیازات ایمنی این خودرو در دسترس نیست، که این موضوع می‌تواند برای خریداران نگران‌کننده باشد. این در حالی است که برخی از رقبای این خودرو مانند بسترن B30، موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP (تست تصادف چین) شده‌اند که خیال مشتریان را از بابت امنیت تا حدود زیادی آسوده می‌کند.

با این حال، برلیانس H330 به برخی امکانات ایمنی پایه مجهز است. از جمله این امکانات می‌توان به کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمزهای چهارچرخ دیسکی (در مدل‌های اتوماتیک، در مدل دستی ترمزهای عقب کاسه‌ای هستند) مجهز به سیستم‌های ABS (سیستم ترمز ضد قفل) و EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) اشاره کرد. همچنین، این خودرو دارای قفل خودکار درب‌ها در سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت، باز شدن خودکار درب‌ها در هنگام تصادف، و میله فرمان جمع شونده (برای مستهلک کردن ضربه در تصادف) است که به افزایش نسبی ایمنی سرنشینان کمک می‌کنند.

نقد و بررسی ارزش خرید

برلیانس H330 در ابتدا به دلیل قیمت مناسب، طراحی قابل قبول و حمایت پارس خودرو، ارزش خرید بالایی داشت. این خودرو به عنوان یک سدان خانوادگی جادار و کم‌دردسر، مورد توجه بسیاری قرار گرفت. با این حال، افزایش قیمت‌های اخیر و ورود رقبای جدیدتر و مجهزتر به بازار، تا حدودی از ارزش خرید اولیه آن کاسته است.

با وجود این، برلیانس H330 همچنان می‌تواند برای کسانی که به دنبال یک خودروی جادار، شیک و نسبتاً کم‌آزار هستند، گزینه مناسبی باشد. پشتوانه قدرتمند پارس خودرو از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی، یکی از مزایای مهم این خودرو است که خیال مشتریان را از بابت نگهداری و تعمیرات آسوده می‌سازد. مصرف سوخت ترکیبی ۶.۷ لیتر در هر صد کیلومتر نیز، آن را به گزینه‌ای اقتصادی برای استفاده روزمره تبدیل می‌کند.

مزایا و معایب برلیانس H330

برلیانس H330، همانند هر خودروی دیگری، دارای نقاط قوت و ضعفی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم تا دیدگاهی جامع‌تر نسبت به این سدان به دست آید.

مزایا:

  • طراحی ظاهری پخته و متناسب، به خصوص در بخش جلویی خودرو.
  • فضای داخلی جادار و مناسب برای استفاده‌های خانوادگی.
  • صندوق عقب بزرگ و کاربردی برای حمل بار.
  • کیفیت سواری قابل قبول و نرمی فرمان.
  • پشتیبانی قوی پارس خودرو از نظر خدمات پس از فروش و تامین قطعات.
  • مصرف سوخت نسبتاً اقتصادی (به ویژه در نسخه ۱.۶۵ لیتری).
  • موتور ۱.۶۵ لیتری بهبود یافته که عملکرد بهتری نسبت به نسخه اولیه دارد.
  • راحتی مناسب صندلی‌ها.

معایب:

  • پیشرانه ۱.۵ لیتری اولیه ضعیف و کشش نامناسب، به خصوص در سربالایی‌ها.
  • کیفیت متوسط متریال داخلی کابین.
  • فقدان سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP).
  • نبود تست‌های معتبر و رسمی ایمنی.
  • امکانات رفاهی کمتر در نسخه دستی.
  • شتاب‌گیری نه چندان هیجان‌انگیز حتی در نسخه ۱.۶۵ لیتری.
  • عدم وجود برخی آپشن‌های مدرن در مقایسه با رقبای جدیدتر.

نظرات کاربران در مورد برلیانس H330

کاربران برلیانس H330 عموماً این خودرو را به عنوان یک سدان خانوادگی با ویژگی‌های متعادل می‌شناسند. بسیاری از مالکان از فضای جادار کابین و صندوق عقب رضایت دارند و آن را برای سفرهای خانوادگی مناسب می‌دانند. نرمی فرمان و کیفیت سواری قابل قبول نیز از جمله نکات مثبتی است که اغلب مورد اشاره قرار می‌گیرد.

نسخه‌های مجهز به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری، بازخورد بهتری از نظر قدرت و کشش، به خصوص در سربالایی‌ها، دریافت کرده‌اند و این بهبود عملکرد موتور، رضایت کاربران را افزایش داده است. با این حال، کیفیت متریال داخلی و عدم وجود سیستم کنترل پایداری الکترونیکی از جمله مواردی هستند که توسط برخی کاربران به عنوان نقاط ضعف مطرح می‌شوند. همچنین، برخی از مالکان نسخه ۱.۵ لیتری، از شتاب و کشش ضعیف آن گلایه داشته‌اند.

پشتیبانی و خدمات پس از فروش پارس خودرو نیز معمولاً به عنوان یک مزیت و پشتوانه‌ای محکم برای این خودرو در بازار ایران تلقی می‌شود که خیال مالکان را از بابت تامین قطعات و تعمیرات آسوده کرده است.

نگهداری و ارزش خرید

با توجه به خدمات پس از فروش پارس‌خودرو و تامین قطعات، این خودرو از نظر هزینه‌های نگهداری مقرون‌به‌صرفه است. همچنین، استفاده از تجهیزات جانبی مانند روکش صندلی ماشین، علاوه بر افزایش زیبایی، موجب حفظ کیفیت صندلی‌ها می‌شود. از سوی دیگر، باتری این خودرو نقش مهمی در عملکرد سیستم‌های برقی دارد؛ بنابراین، انتخاب و نگهداری یک باتری ماشین مناسب، برای جلوگیری از مشکلات برقی، توصیه می‌شود.

رقبای برلیانس H330 در بازار

برلیانس H330 در بازار خودروی ایران با چندین رقیب سرسخت روبرو است که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. از جمله مهم‌ترین رقبای این سدان می‌توان به دنا پلاس اتوماتیک توربو اشاره کرد. دنا پلاس با شتاب بهتر و آپشن‌های بیشتر، می‌تواند انتخاب جذابی باشد، هرچند استهلاک بالاتر و پیچیدگی‌های نگهداری پیشرانه‌های توربو ممکن است برخی خریداران را به سمت H330 بازگرداند که هم ارزان‌تر است و هم مصرف سوخت کمتری دارد.

بسترن B30 نیز یکی دیگر از رقباست که اگرچه برچسب قیمتی بالاتری دارد، اما در عوض فضای کابین بیشتر، آپشن‌هایی نظیر کنترل پایداری الکترونیکی و ۵ ستاره ایمنی از موسسه CNCAP را ارائه می‌دهد که برلیانس H330 از آن‌ها بی‌بهره است. اگر به دنبال یک انتخاب کاملاً بی‌دردسر و جان‌سخت باشید، تندر پلاس اتوماتیک می‌تواند گزینه‌ای مطرح باشد، هرچند از نظر طراحی (به خصوص داخلی) و آپشن‌ها حرف چندانی در برابر رقبا ندارد.

در نهایت، با بودجه‌ای کمتر، جک J4 نیز قابل بررسی است. این خودرو اگرچه از نظر آپشن‌های رفاهی کامل نیست و با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس CVT روی کاغذ جذاب به نظر نمی‌رسد، اما به دلیل قیمت مناسب‌تر، کیفیت ساخت و ایمنی قابل قبول (۵ ستاره CNCAP)، می‌تواند انتخابی معقول باشد. همچنین، جک J4 از نظر توانایی‌های حرکتی به نسبت حجم موتور رفتار قابل قبولی دارد، هرچند برلیانس H330 مقداری جادارتر از آن است.

قیمت برلیانس H330

قیمت برلیانس H330 در بازار ایران متغیر بوده و تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند سال تولید، وضعیت فنی و ظاهری، و شرایط کلی بازار خودرو قرار دارد. در آخرین به‌روزرسانی‌های اعلام شده در تیر ماه، قیمت این خودرو حدود ۳۴۳,۰۰۰,۰۰۰ تومان بوده است. لازم به ذکر است که قیمت‌ها ممکن است به سرعت تغییر کنند و برای اطلاع از قیمت دقیق و به‌روز، باید به منابع معتبر و آگهی‌های روز مراجعه کرد.

عکس برلیانس H330

برای مشاهده جزئیات طراحی داخلی و خارجی برلیانس H330، می‌توانید به گالری تصاویر این خودرو در وب‌سایت‌های تخصصی خودرو مراجعه کنید. این تصاویر به شما کمک می‌کنند تا با خطوط طراحی بدنه، نمای داخلی کابین، و جزئیات امکانات و تجهیزات این سدان آشنا شوید و دید بصری کاملی از آن به دست آورید.

عکس برلیانس H330

فیلم بررسی برلیانس H330

برای درک بهتر عملکرد و تجربه رانندگی با برلیانس H330، مشاهده فیلم‌های بررسی و تست رانندگی این خودرو توصیه می‌شود. در این ویدئوها می‌توانید به صورت عملی با شتاب‌گیری، کیفیت سواری، عملکرد گیربکس و سایر جنبه‌های فنی و رفاهی خودرو آشنا شوید و نقد و بررسی‌های کارشناسان را به صورت بصری دنبال کنید.

موتور برلیانس H330 چیست؟

برلیانس H330 در دو نسخه موتوری به بازار عرضه شده است: ابتدا با موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه با قدرت ۱۰۳ اسب بخار، و سپس با موتور بهبود یافته ۱.۶۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپه که ۱۱۴ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. هر دو نسخه از نوع تنفس طبیعی هستند.

گیربکس برلیانس H330 از چه نوعی است؟

برلیانس H330 با دو نوع گیربکس عرضه شده است: یک گیربکس ۵ سرعته دستی و یک گیربکس ۴ سرعته خودکار. نسخه دستی معمولاً شتاب‌گیری بهتری ارائه می‌دهد، در حالی که نسخه اتوماتیک تعویض دنده‌های نرم و روان‌تری دارد.

دکمه بازگشت به بالا