اقتصادیایرانی کسب و کار

نحوه صدور بارنامه الکترونیکی چگونه است ؟

بارنامه اینترنتی یا الکترونیکی چیست؟

به نقل از بازارگاه حمل و نقل و باربری بارنامه نوعی اوراق بهادار در قالب سند مالکیت است که توسط شرکت‌های باربری به عنوان متصدیان حمل و نقل صادر می‌شود. این سند که به تقاضای فرستنده کالا، توسط متصدی حمل و نقل صادر می‌شود بر این مطالب دلالت می‌کند که اولا دارنده این سند، مالک فعلی کالا است. دوما اینکه قرارداد حمل و نقلی به امضای طرفین رسیده که منجر به این حمل کالا شده است. سوما اینکه متصدی حمل، کالا را دریافت کرده و متعهد به تسلیم آن به گیرنده کالا شده است. به عبارت دیگر، شرکت‌های حمل و نقل برای هر یک از متصدیان حمل خود، بارنامه‌ای صادر می‌کنند که تاییدکننده دریافت و بارگیری کالای مشخص‌شده برای حمل باشد.

این اپلیکیشن باربری که برای انواع حمل و نقل زمینی، دریایی و هوایی صادر می‌شوند، اصول یکسانی دارند. مشخصاتی که در هر بارنامه‌ای قید کردن آن‌ها لازم است عبارتند از:

  • مشخصات کالا از قبیل وزن، تعداد، نوع بسته‌بندی، سلامت ظاهری و دیگر موارد مرتبط به کالا
  • مشخصات فرستنده، گیرنده و متصدی حمل
  • تعیین مبدا، مقصد و تاریخ تحویل، بارگیری و تسلیم کالا
  • درج انواع هزینه‌ها مانند هزینه کمیسیون، هزینه بیمه و دیگر انواع بیمه‌ها
  • قید کردن شرایط موجود در قرارداد حمل و نقل

صدور بارنامه به عنوان مهم‌ترین سند حمل کالا، امری لازم و ضروری است.

در سال‌های اخیر با گسترش استفاده از اینترنت و الکترونیکی شدن بسیاری از امور اداری و غیراداری، بارنامه‌های الکترونیکی جایگزین بارنامه‌های کاغذی شده‌اند. بارنامه الکترونیکی (لینک شود به مقاله شماره ۱۱) در واقع یک سند الکترونیکی است که در زمان تحویل بار و توسط شرکت‌های حمل و نقل صادر می‌شود. اطلاعات موجود در بارنامه الکترونیکی با بارنامه کاغذی تفاوتی ندارد.

صدور بارنامه الکترونیکی مزایای متعددی برای هر دو طرف معامله حمل بار دارد. این کار باعث شفافیت در کمیسیون پرداختی رانندگان به شرکت‌های حمل و نقل و باربری می‌شود. علاوه بر این، هزینه‌های متعدد صدور بارنامه سنتی هم با این روش کاهش پیدا می‌کند. گرچه بارنامه کاغذی هم مزایای خودش را دارد، بارنامه الکترونیکی باعث سریع‌تر شدن روند کار می‌شود و بسیاری از مشکلاتی را که ممکن است در حوزه حمل و نقل ایجاد شود، مرتفع می‌کند.

دریافت بارنامه الکترونیکی چه مزایایی دارد؟

اهمیت صدور بارنامه از یک سو و روند رو‌به‌رشد الکترونیکی کردن اسناد در زمینه‌های مختلف از سوی دیگر باعث شده است تا در دهه‌های اخیر قانون‌گذاران عرصه حمل و نقل توجه ویژه‌ای به صدور بارنامه در فرم الکترونیکی داشته باشند. صدور اینترنتی بارنامه برای هر سه گروه مرتبط با حمل و نقل کالا (فرستنده‌ها، گیرنده‌ها و متصدیان حمل و نقل) مزایایی دارد که به بعضی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تسریع در روند اداری و ثبتی حمل و نقل
  • کاهش هزینه‌ها و شفافیت در هزینه‌ها با توجه به دقت محیط الکترونیکی
  • فراهم کردن شرایط برای عملکرد بهتر دستگاه‌های نظارتی (مانند پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای) با استفاده از صدور کد رهگیری برای هر بارنامه
  • بالا بردن اطمینان صاحبان کالا به دلیل قابلیت پیگیری لحظه‌ای وضعیت محموله
  • پیشگیری از سرقت بار در حین حمل‌ونقل

صدور اینترنتی بارنامه برای حمل و نقل جاده‌ای بسیار پراهمیت است، چرا که با همگانی شدن صدور این بارنامه، در سراسر کشور همه اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده و بار و کمیسیون دریافتی آن به صورت مستمر قابل رصد است. توجه به نحوه صدور بارنامه الکترونیکی امنیت جابه‌جایی کالا را بالا می‌برد، امکان رصد بار را برای صاحب کالا فراهم می‌کند، استانداردهای حمل بار را بهبود می‌بخشد، تلفات را کاهش می‌دهد، قاچاق کالا را کمتر می‌کند و عامل جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان است.

رانندگان محترم به این نکته هم دقت داشته باشید که نحوه صدور بارنامه الکترونیکی همان شرایط و قوانین دریافت بارنامه‌های کاغذی را دارد.

در حال حاضر نرم‌افزارهای مختلفی برای صدور بارنامه و امضای بارنامه الکترونیکی در بازار ارائه شده است. این نرم‌افزارها ممکن است در قالب وب‌اپلیکیشن یا نرم‌افزارهای مبتنی بر بستر ویندوز باشند.  نرم‌افزارها در اختیار شرکت‌های باربری قرار دارد و کاربران نرم‌افزارها در این شرکت‌ها با کمک نرم‌افزار، مراحل صدور اینترنتی بارنامه را انجام می‌دهند. این نرم افزارها علاوه بر ارائه امکانات مختلف جهت مدیریت داخلی شرکت‌های حمل و نقل، وظیفه مهم صدور بارنامه را بر عهده دارند. در واقع کاربردهای مختلفی دارند که یکی از آن‌ها صدور بارنامه است.

نحوه صدور بارنامه الکترونیکی شامل مراحل زیر است:

  1. ۱. ثبت مشخصات دقیق راننده و کامیون یا وسیله نقلیه‌ای که قرار است حمل بار را انجام دهد
  2. ۲. استعلام اطلاعات مرتبط با راننده یا وسیله نقلیه که از طریق نرم‌افزار انجام می‌شود
  3. ۳. دریافت اطلاعات دقیق در مورد بار و محموله
  4. ۴. ارسال اطلاعات مورد نیاز به سازمان، ثبت حواله و دریافت کد رهگیری

 بارنامه آنلاین (اینترنتی) چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ورود دنیا به عصر فناوری، اکثر فعالیت‌های اداری دار تغییر و تحول شده‌اند. به گونه‌ای که در هر کسب و کاری، بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها به صورت اینترنتی ثبت و به انجام می‌رسند. به عبارت دیگر فعالیت‌ها از حالت کاغذی به آنلاین تبدیل شده‌اند. از این رو دولت به منظور راحتی و کاهش برخی مشکلات، صدور و ثبت بارنامه را از حالت کاغذی به آنلاین تبدیل کرده است.

صدور بارنامه آنلاین یا منجر به ثبت تمامی بارها در یک سامانه و نظارت راحت‌تر بر روند انجام آن‌ها می‌شود. از این رو مشکلاتی نظیر: کمیسیون‌ها و درصدهایی که در هزینه‌ها محاسبه می‌شوند، رفع خواهند شد.

استفاده از خدمات ثبت و صدور بارنامه اینترنتی، باعث تسریع در فرآیند حمل و نقل کالا میشود. همچنین دستگاههای نظارتی میتوانند عملکرد بهتری در این حوزه داشته باشند.

مزایای ثبت بارنامه اینترنتی چیست ؟

بارنامه اینترنتی، یک سند آنلاین است که باید در زمان تحویل بار، توسط شرکت‌های حمل و نقل صادر شود. اطلاعات و مشخصات مندرج در بارنامه آنلاین دقیقا مشابه بارنامه کاغذی است. اما ثبت بارنامه آنلاین مزایای بسیاری برای طرفین قرارداد دارد. که ساز و کار آن به مرتبط می شود.

الکترونیکی شدن ثبت و صدور بارنامه باعث شفاف شدن کمیسیون پرداختی رانندگان به شرکت‌های حمل و نقل خواهد شد. از طرفی هنگام صدور بارنامه به شکل کاغذی، هزینه‌های متعددی وجود دارد که با الکترونیکی شدن، به حداقل می‌رسند. صدور بارنامه آنلاین همچنین روند فعالیت حمل و نقل را سرعت می‌بخشد و اکثر مشکلات در این حوزه را کاهش می‌دهد.

با استفاده از صدور کدرهگیری برای هر سند حمل، شرایط برای عملکرد دستگاه‌های نظارتی مانند: پلیس‌راه، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای بسیار بهتر و راحت‌تر خواهد شد. با این روش صاحبان کالا می‌توانند محموله خود را به صورت لحظه‌ای پیگیری کنند. از این رو اطمینان صاحبان کالا را نسبت به بار خود افزایش می‌دهد.

از دیگر مزایای ثبت بارنامه آنلاین می‌توان به؛ رصد اطلاعات مربوط به ناوگان، راننده، بار و کمیسیون دریافتی در سراسر کشور، برقراری عدالت جاده‌ای، بهبود استانداردهای حمل بار، حمایت از تولیدکننده داخلی، عدم امکان سوأاستفاده در هزینه‌ها، افزایش امنیت جابه‌جایی کالا، کاهش تلفات و قاچاق کالا و جلوگیری از ضرر و زیان رانندگان اشاره کرد. دانلود اعلام بار

بارنامه اینترنتی چگونه صادر میشود؟

در حال حاضر برای صدور بارنامه آنلاین (اینترنتی) ، نرم‌افزارهای بسیاری طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها می‌توانند در قالب وب‌اپلیکیشن یا مبتنی بر بستر ویندوز باشند. معمولا این نرم‌افزارها در اختیار شرکت‌های حمل و نقل همچون آسان بار قرار دارند و کاربران در این مراکز، مراحل ثبت و صدور بارنامه آنلاین را انجام خواهند داد.

  • اولین قدم در ثبت ، درج مشخصات راننده و هر وسیله نقلیه‌ای که بار را حمل می‌کند، است.
  • دومین مرحله، استعلام اطلاعات مربوط راننده و وسیله نقلیه است که توسط خود نرم‌افزار انجام می‌گیرد. از آنجایی که بر کسی پوشیده نیست که راننده یک قهرمان است این فرایند جهت تسهیل کار می باشد.
  • در گام سوم باید تمامی اطلاعات مربوط به کالا به صورت کامل ثبت شوند. بعد از تأیید اطلاعات وارد شده باید به سازمان ارسال، حواله ثبت و کدرهگیری دریافت شود.

در نهایت از اطلاعات ثبتی در نرم‌افزار به همراه کدرهگیری، باید بر روی برگه‌های معتبر مربوط به بارنامه، پرینت گرفته شود.

گاهی اوقات در استفاده از نرم‌افزار مبتنی بر ویندوز، به علت اتصال دائمی به اینترنت، مشکلاتی در اثر ویروسی شدن مانند: سرقت اطلاعات کل دیتابیس شرکت و نابودی نسخه‌های پشتیبان وجود دارد.

به همین دلیل بهترین کار استفاده از وب‌اپلیکیشن با بانک داده محلی است. سرعت اجرای این اپلیکیشن به علت استفاده از بانک داده محلی، بسیار بالا است. به روز رسانی این برنامه بسیار سریع‌تر از نرم‌افزار ویندوزی انجام می‌شود. مشکلات ناشی از ویروسی شدن در وب‌اپلیکیشن وجود ندارد.

همان‌طور که می‌دانید در هر عرصه‌ای، افراد سودجو و کلاهبردار وجود دارند. در رابطه با ثبت بارنامه اینترنتی نیز این قبیل مشکلات بسیار است. یکی از راه‌حل‌های جلوگیری از این قبیل کلاهبرداری‌ها، توجه به کدرهگیری در بارنامه‌های صادر شده از طریق است. یک بارنامه زمانی دارای ارزش و اعتبار است که کد رهگیری ۱۶ رقمی به آن تخصیص داده شده باشد. همراهان همیشگی آسان بار در صورتی که مقاله مورد نظر برای شما مفید بوده است پیشنهاد میکنیم مقالات ” ” و ” ” را نیز مطالعه نمایید

دکمه بازگشت به بالا