سمعک چیست؟ (هر آنچه درباره سمعک باید بدانید)

سمعک چیست؟

این سوال را می توان به دو صورت پاسخ داد؛ یکی از منظر پزشکی و دیگری از منظر علم الکترونیک.

در اصطلاح پزشکی سمعک چیست؟

از دیدگاه پزشکی، سمعک وسیله ای است که به بهبود شنوایی افراد ناشنوا کمک می کند.

از نظر علم الکترونیک سمعک چیست؟

سمعک یک وسیله الکترونیکی کوچک است که صدا را تقویت می کند و از سه قسمت اصلی (میکروفون، تقویت کننده و گیرنده) تشکیل شده است.

به طور کلی سمعک وسیله ای کوچک و پیچیده است که با تقویت صدا شنوایی افراد کم شنوایی را بهبود می بخشد.

در اکثر کشورها سمعک ها جزو وسایل پزشکی طبقه بندی می شوند و توسط قوانین و مقررات سازمان های ملی بهداشت و پزشکی ارزیابی و نظارت می شوند.

بر اساس مقررات سازمان غذا و داروی ایالات متحده، دستگاه های تقویت صدا مانند محصولات تقویت کننده صدای شخصی (PSP) یا سایر دستگاه های ساده و معمولی تقویت صدا را نمی توان به عنوان سمعک تبلیغ یا فروخت.

دستگاه های تقویت کننده صدای شخصی (PSAP) برای تقویت صداهای محیطی برای افراد کم شنوایی طراحی شده اند. از سوی دیگر سمعک ها تقویت کننده های پیشرفته ای هستند که با توجه به نوع و شدت کم شنوایی و سبک زندگی افراد طراحی، مهندسی، تجویز و تنظیم می شوند.

سمعک جدید کامپیوتری بسیار کوچک است که داخل کانال گوش یا پشت گوش قرار می گیرد. آنها فناوری زیادی در داخل دارند.

اما به طور کلی سمعک از سه قسمت اصلی تشکیل شده است:

میکروفون

افزایش دادن

گیرنده (بلندگو)

میکروفون امواج دریافتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کند. به عنوان یک تقویت کننده ولتاژ بالا، لامپ سیگنال الکتریکی را تقویت می کند. گیرنده یک بلندگوی کوچک است که سیگنال های الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل کرده و به گوش منتقل می کند.

تمام سمعک ها با باتری کار می کنند. عمر باتری سمعک ها به فناوری استفاده شده بستگی دارد.

باتری های کوچکتر طول عمر کمتری دارند و باتری های بزرگتر طول عمر بیشتری دارند.

میانگین عمر باتری سمعک بین 5 تا 15 روز است.

سمعک ها از نظر ظاهر و تکنولوژی به کار رفته در آن ها انواع مختلفی دارند. انتخاب بهترین سمعک برای شما بستگی به نوع و درجه کم شنوایی و سبک زندگی شما دارد. همانطور که در بخش سمعک گفته شده است باید توسط متخصص شنوایی شناس تجویز شود.

نحوه دریافت سمعک

خوشبختانه فناوری سمعک بیشتر پیشرفت کرده و اندازه آن بسیار کوچک شده است. سمعک ها در حال حاضر برای رفع نیازهای افراد کم شنوا طراحی شده اند و آنها را قادر می سازند تا مانند دیگران در تمام جنبه های زندگی خود به طور فعال و ایمن شرکت کنند.

دریافت سمعک سه مرحله دارد:

تشخیص دادن

اولین مرحله آزمایش شنوایی سنجی است. در این مرحله، پس از اتوسکوپی، شنوایی شناس تست ادیومتری تون و صدای خالص و در صورت لزوم سایر معاینات مربوط به شنوایی را انجام می دهد. بر اساس نتایج این معاینات، شنوایی شناس در مورد نوع و میزان کم شنوایی و همچنین تاثیر کم شنوایی بر توانایی شما در برقراری ارتباط با دیگران و سایر عوارض آن توضیحات لازم را در اختیار شما قرار می دهد. در صورت نیاز به درمان دارویی یا جراحی، او شما را به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع می دهد.

مشاوره بده

پس از ارزیابی نوع و میزان کم شنوایی، شنوایی شناس در مورد انواع سمعک ها از نظر طراحی و فناوری و انتظاراتی که باید از سمعک خود داشته باشید، توصیه های لازم را به شما می دهد. سپس شما و شنوایی شناس سمعک مناسب را بر اساس نوع و میزان کم شنوایی و همچنین سبک زندگی، نیازهای شنوایی و بودجه شما تعیین می کنید. پس از تعیین نوع، مدل و قیمت سمعک، گوش های شما نصب می شود.

نصب و توزیع سمعک

معمولاً 1-3 روز طول می کشد تا سمعک یا نامرئی پشت تلفن باشد، مرحله بعدی نصب و ارسال است. ابتدا قالب یا پوسته سمعک از نظر تناسب و راحتی در گوش بررسی می شود و اطمینان حاصل می شود که قالب سمعک باعث ناراحتی گوش نمی شود. سپس سمعک با توجه به آستانه شنوایی شما تنظیم و برنامه ریزی می شود. در این جلسه نحوه استفاده، نگهداری و شرایط گارانتی توضیح داده خواهد شد. ضمناً در این جلسه می توانید پس از تمرین گذاشتن و درآوردن سمعک و تعویض باتری سمعک را تمرین کنید.

پس از دوره سازگاری که معمولاً یک تا دو هفته طول می کشد، توصیه می شود برای تنظیم مجدد به شنوایی شناس خود مراجعه کنید. در این قرار ملاقات، شنوایی شناس به سوالات شما پاسخ می دهد و برای استفاده حداکثری از سمعک، شنوایی شناس ممکن است تنظیمات سمعک شما را کمی تنظیم کند.

انتظارات و استفاده مداوم. رمز موفقیت

هنگام تجویز و نصب سمعک، بهتر است این نکات را در نظر داشته باشید تا بدانید سمعک چه کاری می تواند انجام دهد و چه کاری نمی تواند برای بهبود شنوایی شما انجام دهد.

شنوایی بهبود یافته: مهم نیست که سمعک های شما چقدر از نظر تکنولوژی پیشرفته هستند (به استثنای چند مورد)، اکثر سمعک ها نمی توانند شنوایی شما را به حالت عادی برگردانند. سمعک مانند سایر پروتزها می تواند عملکرد اندام یا حس مناسب را بهبود بخشد، اما نمی توان آنها را به طور معمول انجام داد.

نوع و درجه کم شنوایی: عملکرد سمعک بسته به نوع و درجه کم شنوایی فرد متفاوت است. بنابراین میزان رضایت شما از سمعک به نوع و درجه کم شنوایی بستگی دارد. معمولا 95 درصد از افراد کم شنوایی می توانند از سمعک استفاده کنند، اما میزان رضایت و مزایای سمعک در افراد مختلف بسته به میزان کم شنوایی متفاوت است.

شنوایی در محیط های پر سر و صدا: هیچ سمعکی وجود ندارد که تمام نویزهای محیط را فیلتر کند. بسته به سطح فناوری سمعک ها، برخی از آنها انواع نویزهای محیط را کمتر تقویت می کنند و در محیط های پر سر و صدا راحت تر می شوید.

اندازه و راحتی: قالب یا پوسته سمعک نامرئی باید اندازه گوش شما باشد تا پس از مدتی احساس نکنید سمعک در گوش دارید. هنگام استفاده از سمعک نباید درد، خونریزی یا کبودی را تجربه کنید. البته در هفته اول حضور آن را در گوش خود احساس خواهید کرد اما این حس پس از یک هفته از بین می رود.

صدا: شنیدن باعث می شود.

1) صداهای ملایمی (مانند صدای کودکان، گفتار ملایم و سایر صداهای ملایم) را می شنوید که بدون سمعک شنیده نمی شوند.

2) از شنیدن صداهای بلند و ناخوشایند جلوگیری می کنند، البته صداهای بسیار بلندی که افراد عادی را آزار می دهد می تواند برای شما غیر قابل تحمل و ناخوشایند باشد.

سوت زدن یا بازخورد: شنیدن صدای سوت هنگام قرار دادن سمعک طبیعی است (البته اکثر سمعک ها بعد از چند ثانیه شروع به کار می کنند و این تاخیر باعث می شود که شنیدن سوت غیر ممکن شود). اگر سمعک پس از نصب سمعک به نشتی ادامه داد، ممکن است سمعک به طور کامل داخل گوش قرار نگیرد یا قالب سمعک برای گوش شما مناسب نباشد.

بهترین: از سمعک خود به طور مداوم به مدت 8 ساعت در روز استفاده کنید. استفاده منظم از سمعک کیفیت زندگی شما را بهبود می بخشد و باعث می شود با سمعک خود احساس راحتی بیشتری کنید.

دوره آزمایشی: اگر چند روز اجازه استفاده از سمعک را داشته باشید، می توانید مزایای استفاده از سمعک و انتظارات منطقی از سمعک را تجربه کرده و سپس تصمیم بگیرید. لازم به ذکر است که این دوره برای شما در سمعک سای به مدت 7 روز در نظر گرفته شده است.

دوره سازگاری: در طول دوره سازگاری، به آموزش و توصیه های مخاطب توجه زیادی داشته باشید. بیشتر افراد باید دوره‌ای را طی کنند که به سمعک عادت کرده‌اند (این دوره می‌تواند از چند روز تا یک ماه طول بکشد) تا بتوانند به طور کامل از مزایای سمعک بهره‌مند شوند.

سمعک چگونه کار می کند؟

سمعک برای بهبود شنوایی و درک گفتار برای افراد مبتلا به کم شنوایی رسانایی و حسی عصبی مهم است. کم شنوایی هدایتی معمولاً در نتیجه آسیب به پرده گوش، استخوان های گوش میانی و کاهش شنوایی حسی عصبی ناشی از آسیب به سلول های حسی کوچک به نام سلول های مویی است. این آسیب می تواند در اثر عفونت، بیماری، افزایش سن، صدا یا برخی داروها ایجاد شود.

سمعک ارتعاشات صدا را تقویت می کند. بقیه سلول های مو ارتعاشات قوی خود را دریافت می کنند و آنها را به سیگنال های عصبی تبدیل می کنند که سپس به مغز ارسال می شود. آسیب بیشتر به سلول های مو باعث کاهش شنوایی شدیدتر و نیاز به تقویت بیشتر صدا با سمعک می شود. البته محدودیت های عملی برای اندازه سمعک وجود دارد. همچنین در مواردی که گوش داخلی به طور کامل تحت تاثیر قرار می گیرد، حتی لرزش های بلند نیز به علائم عصبی تبدیل نمی شود. در این موارد سمعک کار نمی کند.

خرید سمعک

اگر مشکل شنوایی دارید و قصد استفاده از سمعک را دارید، برای خرید سمعک به شنوایی شناس مراجعه کنید. شنوایی شناس فردی است که در تشخیص، تشخیص، اصلاح و نظارت بر بیماری های مربوط به سیستم شنوایی و اتاقک گوش تخصص دارد. شنوایی شناس مسئول ارزیابی، تجویز و نصب سمعک، وسایل ارتباطی، مشاوره و مشاوره در مورد جراحی ایمپلنت و برنامه ریزی عملیات ایمپلنت است. تهیه سمعک از افراد غیر شنوا توصیه نمی شود زیرا ارزیابی، تجویز و تنظیم سمعک یک زمینه علمی و تخصصی است. توصیه ما به شما خرید سمعک از بهترین سمعک فروشی شیراز است.

انواع سمعک

1. سمعک های داخل گوش

• سمعک نامرئی درون کانال (IIC)

• سمعک نامرئی در جریان (CIC)

• I-Hearing Aid Intrakanal (ITC)

• سمعک داخل گوش (ITE)

2. سمعک پشت گوشی

• پشت تلفن سمعک (BTE).

• سمعک Micro BÖ

سمعک ریک (RIC)

• سمعک RITE

آیا همه سمعک ها یکسان عمل می کنند؟

سمعک بسته به قطعات الکترونیکی به کار رفته در آنها متفاوت عمل می کند. از دیدگاه تکنولوژیک سمعک ها را می توان به دو دسته اصلی آنالوگ یا دیجیتال تقسیم کرد.

آنالوگ: سمعک های آنالوگ امواج صوتی را به سیگنال های الکتریکی تبدیل می کنند و سپس تقویت می شوند. سمعک های آنالوگ، قابل برنامه ریزی و نیمه دیجیتال در این گروه قرار می گیرند. مدارهای آنالوگ را می توان در انواع سمعک ها استفاده کرد. سمعک های آنالوگ به طور کلی ارزان تر از سمعک های دیجیتال هستند و در حال حاضر توسط شرکت های بزرگ سمعک تولید نمی شوند.

دیجیتال: سمعک های دیجیتال، امواج صوتی را قبل از تقویت، به کدهای عددی تبدیل می کنند، شبیه به کد باینری یک کامپیوتر. از آنجایی که کد حاوی اطلاعاتی درباره فرکانس و بلندی صدا است، سمعک را می توان برای تقویت فرکانس های خاص تنظیم کرد. سمعک های دیجیتال به شنوایی شناسان انعطاف پذیری می دهند تا سمعک ها را با شنوایی کاربر و شنوایی محیط های شنیداری خاص تطبیق دهند. این سمعک ها همچنین می توانند طوری برنامه ریزی شوند که بر صداهایی که از جهات خاصی می آیند تمرکز کنند. مدارهای دیجیتال را می توان در انواع سمعک ها استفاده کرد. سمعک های 100% دیجیتال، سمعک های هوشمند و بی سیم در این گروه طبقه بندی می شوند.

بهترین سمعک برای من چیست؟

بهترین سمعک برای شما بستگی به نوع و درجه کم شنوایی شما دارد. اگر در هر دو گوش کم شنوایی دارید، اغلب دو سمعک توصیه می شود، زیرا دو سمعک سیگنال های طبیعی بیشتری را به مغز ارسال می کنند. همچنین سفارش سمعک برای هر دو گوش به درک بهتر گفتار و صداهای زنده کمک می کند.

شما و شنوایی شناستان باید سمعکی را انتخاب کنید که به بهترین وجه با نیازهای شنوایی و سبک زندگی شما مطابقت داشته باشد.

هزینه سمعک نیز موضوع مهمی است زیرا سمعک قیمت های متفاوتی دارد. مانند هر دستگاهی که خریداری می کنید، طراحی و ویژگی ها روی قیمت تاثیر می گذارد. البته قیمت به تنهایی بهترین سمعک را برای شما تعیین نمی کند. فقط به این دلیل که سفارش یک سمعک گرانتر به این معنی نیست که برای نیازهای شنوایی شما بهترین است.

سمعک شنوایی طبیعی شما را باز نمی‌گرداند، اما باعث می‌شود خیلی بهتر از قبل بشنوید. شما باید همیشه از سمعک خود استفاده کنید، بنابراین سمعکی را انتخاب کنید که راحت و آسان باشد.

بهتر است قبل از خرید سمعک سوال بپرسید

قبل از خرید سمعک این سوالات مهم را از شنوایی شناس خود بپرسید:

• کدام روغن های کاربردی برای من بهتر عمل می کنند؟

• هزینه های سمعک؟ و با توجه به هزینه بالای تکنولوژی پیشرفته و جدید آیا استفاده از این روش ها برای من مهم است؟

• آیا می توان دوره آزمایشی را امتحان کرد؟ شرایط آزمایش سمعک چیست یا باید هزینه آزمایش سمعک را پرداخت کنم یا بعد از دوره آزمایشی برگردم؟

• مدت گارانتی چقدر است؟ آیا ضمانت بین المللی سمعک وجود دارد؟ چه چیزی در مجوز گنجانده شده است؟

• آیا باید برای تنظیم سمعک و آزمایشات دوره ای شنوایی در طول دوره گارانتی هزینه پرداخت کنم؟

• آیا می توان از نرخ های سمعک بیمه استفاده کرد؟

نحوه مراقبت از سمعک

• سمعک را از گرما و رطوبت دور نگه دارید.

• سمعک را طبق دستورالعمل تمیز کنید. موم و ترشحات گوش می تواند به سمعک آسیب برساند.

• فیلترهای سمعک (حفاظ مومی) را به موقع تعویض کنید.

• در حالی که سمعک در گوش شما است از سشوار یا محصولات مشابه استفاده نکنید.

• هنگامی که از سمعک استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید.

• باتری تخلیه شده را فوراً تعویض کنید.

• باتری های سمعک و سمعک را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

نحوه استفاده از سمعک

برای رضایت کامل از سمعک خود باید صبور باشید. استفاده منظم و مداوم به شما کمک می کند زودتر با سمعک خود سازگار شوید.

ویژگی ها و تعاریفی را که به درک کمک می کند، شناسایی کنید. در مقابل شنوایی شناس، گذاشتن و درآوردن سمعک، تمیز کردن، تشخیص گوش راست و چپ و قرار دادن باتری سمعک را تمرین کنید.

نحوه تنظیم صدا و استفاده از سمعک در محیط های مختلف شنیداری را بیاموزید. اگر سوال یا ابهامی دارید، با شنوایی شناس خود مشورت کنید.

هنگامی که برای اولین بار از سمعک استفاده می کنید، ممکن است برخی از موارد زیر را تجربه کنید:

• احساس بیماری دارم. برخی از افراد ممکن است در چند روز اول استفاده از سمعک کمی احساس ناراحتی کنند. از شنوایی شناس خود بپرسید که چقدر طول می کشد تا حس تغییر کند و من از سمعک استفاده کنم.

• صدای من خیلی بلند است. به دلیل انسداد مجرای گوش، فرد صدای خود را بلندتر در سرش می شنود. این حالت “اثر انسداد” نامیده می شود و در روزهای اولیه استفاده از سمعک رایج است. از شنوایی شناس خود بپرسید که آیا می توان اثر مسدود کننده را حذف کرد. به طور کلی، اکثر افراد با گذشت زمان اثر مانع را از دست خواهند داد.

• سمعک من سوت می کشد. صدای سوت ممکن است به این دلیل باشد که سمعک به طور کامل در گوش قرار نگرفته است، یا قالب یا پوسته سمعک جا نمی شود، یا گوش توسط جرم یا مایع مسدود شده است، یا سمعک آسیب دیده است. .

• در پس زمینه صداهایی شنیدم. سمعک صداهایی را که می خواهید بشنوید از صداهایی که نمی خواهید بشنوید کاملا جدا نمی کند. البته با توجه به سطح فناوری به کار رفته در آنها، سمعک صدای محیط را کاهش داده و گفتار را بیشتر تقویت می کند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است سمعک نیاز به تنظیم داشته باشد.

سمعک قابل کاشت (سمعک کاشت)

نحوه کار این سمعک ها با سمعک هایی که در بالا توضیح داده شد متفاوت است، سمعک های قابل کاشت به بهبود انتقال ارتعاشات صدا به گوش داخلی کمک می کنند.

ایمپلنت گوش میانی (MEI) دستگاه کوچکی است که به یکی از استخوانچه های گوش میانی متصل می شود. این سمعک به جای تقویت صدایی که به پرده گوش می رسد، استخوانچه ها را مستقیماً در گوش میانی می لرزاند. نتیجه نهایی هر دو روش تقویت ارتعاشات صوتی در گوش داخلی است تا افراد مبتلا به کم شنوایی حسی عصبی بتوانند صداها را تشخیص دهند.

دستگاه های هدایت استخوانی دستگاه های کوچکی هستند که به استخوان پشت گوش متصل می شوند. این سمعک ارتعاشات صوتی را مستقیماً به گوش داخلی سر منتقل می کند. سمعک های کاشت استخوان معمولا برای افرادی که مشکلات گوش میانی یا کم شنوایی یک طرفه دارند استفاده می شود. از آنجایی که این سمعک ها نیاز به جراحی دارند، در مورد مزایا و معایب سمعک های کاشت با متخصص گوش، حلق و بینی صحبت کنید.

دکمه بازگشت به بالا