0 تا 100 مراحل صادرات کالا از ایران

انتخاب روش صادرات کالا

همان‌طور که گفته شد صادرات ایران روش‌های مختلفی دارد و انتخاب روش بر روی نحوه انتقال کالا تأثیر می‌گذارد. صادرات برای تمام کسب وکارها و فعالان اقتصادی اهمیت دارد. این کار نه تنها به سود فرد صادر کننده کالا است، بلکه باعث ارزآوری به کشور نیز می‌شود. اولین کار برای ورود به دنیای صادرات آشنایی با روش‌های مختلف صادرات است. در ادامه با دو روش مهم صادرات کالا آشنا می‌شویم.

روش مستقیم صادرات کالا

اصلی‌ترین روش برای صادرات کالا به بازارهای جهانی روش مستقیم است. در این روش فرد تولید کننده کالا‌ها و محصولات مورد نظر را به صورت مستقیم از طریق گمرک صادر می‌کند. این روش بدون استفاده از واسطه‌ها انجام می‌گیرد. صادرات کالا به روش مستقیم ملزم به اجرای مراحل قانونی مختلفی است. به عنوان مثال شما به عنوان صادر کننده اصلی باید ابتدا در کشورهای دیگر بازار مناسب خود و مشتری مورد نظر را پیدا کنید. سپس با طی مراحل قانونی و انتخاب روش‌های بانکی برای دریافت پول برای صادرات اقدام نمایید. دریافت کارت بازرگانی و طی مراحل قانونی صادرات در گمرک نیز به طور مستقیم بر عهده شما می‌باشد. این روش دارای مزایا و معایبی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است.

آموزش مراحل انجام صادرات

برای صادرات باید اصول و تکنیک های زیادی را بلد باشید در غیر این صورت رسک تجارت و از دست دادن سرمایه به شدت بالا می رود صادرات نیاز به

  • تحلیل بازار هدف
  • آینده نگری
  • بازاریابی
  • برنامه ریزی
  • اطلاع از قوانین
  • محاسبات
  • و…

دارد

مهم ترین قسمت در آموزش صادرات و به طور کلی در روند صادرات بازاریابی است

انواع روش‌های صادرات کالا از ایران کدام است؟

صادرات کالا از ایران با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه به دو مورد از معروف‌ترین آن‌ها اشاره می‌شود.

  1. صادرات مستقیم
  2. صادارت غیر مستقیم

صادرات کالا به صورت مستقیم و غیرمستقیم انجام می‌شود و در هر دو روش هدف اصلی افزایش سود و توسعه تجارت بین‌الملل است. استفاده از ترانزیت کالا، صادرات به صورت سفارشی و صادرات از طریق پلتفرم‌های تجارت الکترونیک نیز از انواع رایج صادرات کالا هستند. در یک دسته‌بندی دیگر انواع صادارت می‌تواند به دو دسته صادرات قطعی و صادرات موقت تقسیم شود که در ادامه به توضیح آن پرداخته می‌شود.

انتخاب استراتژی در صادرات کالا

برای آنکه صادرات موفقی داشته باشید بسیار مهم است ابتدا و پیش از هر اقدامی بدانید صادرات چیست و بعد استراتژی صادراتی خود را تعیین کنید.

به زبان ساده، صادرات به معنای انتقال بار از کشور مبدا به کشور مقصد است و این کار در قالب یک قرارداد تجاری، زیر نظر گمرک و قوانین تجارت بین‌الملل و با هدف کسب سود و فروش کالا انجام می‌شود.

حال به سراغ استراتژی صادرات کالا برویم. به عنوان صادرکننده کالا ابتدا باید درباره کشورهای هدف صادراتی تحقیق کنید و در رابطه با اصطلاحات واردات و صادرات، آداب و رسوم آن‌ها، شرایط مذاکره، نیازها، قوانین صادراتی و گمرکی، قیمت کالا و غیره اطلاعات لازم را به دست آورید.

علاوه بر بررسی کشورهای هدف لازم است تجارت خود را بررسی کنید و در رابطه با استراتژی‌های فروش کالا، تعیین قیمت کالا، هزینه‌های صادرات کالا، رقبا و غیره استراتژی‌های کاملی تعیین کنید.

تعیین استراتژی صادرات کالا برای اجرای اصولی و سریع فرایند صادرات و به حداقل رساندن مشکلات صادرات نقش موثری دارد.

بهترین کالاهای صادراتی کدام است؟

در این مرحله لازم است نیازهای بازار کشورهای هدف را بررسی کنید تا انتخاب کالای صادراتی با دقت بیشتری صورت گیرد. هر چه این مرحله و تحقیقات بازار با دقت بالاتری صورت گیرد، شما در زمینه فروش کالای صادراتی موفقتر بوده و به سود بیشتری دست پیدا می‌کنید.

در صورتی تحقیقات بازار با دقت بالایی صورت گیرد، به خوبی از نیازهای بازار کشورهای هدف مطلع می‌شود و به راحتی می‌توانید به این سوال پاسخ دهید که صادرات چه کالایی بهتر است؟

بررسی آمار و اطلاعات کشور در زمینه کالاهایی وارداتی و صادراتی، شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی، عضویت در اتاق بازرگانی، ارتباط با سفارتخانه‌ها و استعلام از موسسات بین‌المللی از جمله روش‌های کاربردی برای شناسایی نیازهای صادراتی کشورها است.

صادرات زعفران، صنایع دستی، انواع صیفی جات، صادرات چرم، مواد پلاستیکی، انواع مواد معدنی، صادرات خشکبار، کالاهای پتروشیمی و غیره برخی از بهترین کالاهای صادراتی است.

جهت ارتباط با بازرگانی گزدرازی کلیک کنید

دکمه بازگشت به بالا