بستن کمربند ایمنی به معنای واقعی کلمه یک عادت ده ثانیه ای است که می تواند جان شما را نجات دهد. طبق گزارشات جهانی، بین سال های 1975 تا 2017، کمربند ایمنی جان بیش از 374196 نفر را نجات داد. اما وقتی این وسیله نجات دهنده آنطور که قرار است کار نکنند، چه کار می کنید؟ – نگران نباشید: تعمیر کمربند ایمنی آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید – حتی اگر نیاز به تعویض کمربند ایمنی جک داشته باشید، تعویض آن ها آسان است و هزینه زیادی ندارد و با پیدا کردن فروشگاه هایی که در زمینه فروش لوازم یدکی خودرو های چینی فعالیت دارند و فروش لوازم یدکی جک را دارند آن را به راحتی تهیه کنید ولی سوال اینجاست که اگر کمربند ایمنی از کار افتاد چگونه می توانید آن را تعویض کنید؟ در این مقاله ام کو پارت فروشگاه به نحوه تعمیر کردن کمربند ایمنی پرداخته ایم.
تاریخچه مختصری از کمربند ایمنی
زمانی که مهندس آلمانی کارل بنز اولین خودرو را در سال 1886 اختراع کرد، بدون کمربند ایمنی عرضه شد. استفاده از شکل ساده شده کمربند ایمنی از اواسط قرن نوزدهم وجود داشت، زمانی که توسط مهندس انگلیسی جورج کیلی اختراع شد. در اواسط قرن بیستم تقریباً هر اتومبیل مسابقه ای دارای کمربند ایمنی بود. در حالی که چندین خودروساز گزینه های کمربند ایمنی را ارائه می کردند، از جمله نش آمریکایی (در سال 1949) و فورد (در سال 1955) – تا سال 1959 که ولوو کمربند ایمنی سه نقطه ای را منتشر کرد، این دستگاه محبوبیت اصلی را به دست آورد.
سال 1968 کمربند ایمنی برای تمام وسایل نقلیه مسافربری جدید فروخته شده در ایالات متحده اجباری شد. از آن زمان، دولت فدرال این را به ایالت ها واگذار کرد که استفاده از کمربند ایمنی را اجباری کنند. از امروز تقریبا در همه جای دنیا هر فرد در هنگام سوار شدن به وسیله نقلیه ملزم به بستن کمربند ایمنی است. ام کو پارت فروشگاه در ادامه به بررسی اجزای کمربند ایمنی و مشکلات و نحوه رفع آنها پرداخته است.
اجزای کمربند ایمنی
برای اینکه بفهمید چه کاری باید انجام دهید، باید دقیقاً بدانید در مورد چه چیزی صحبت می کنیم. به این معنی که باید از یادگیری اصول اولیه شروع کنید. به همین دلیل است که ما تمام اجزای کمربند ایمنی را برای شما شرح داده ایم تا دقیقا بدانید که چه کاری باید انجام دهید.
- سگک: سگک قسمتی است که در آن قفل کمربند ایمنی را می بندید. آنها با یک دکمه رها کردن برای جدا کردن قفل عرضه می شوند – و پس از بستن آن، از جمع شدن فوری کمربند ایمنی جلوگیری می کند.
- چفت: چفت جزء فلزی است که به سگک می چسبانید. به بافته شدن خود کمربند متصل است.
- جمع کننده: هنگامی که کمربند ایمنی خود را باز می کنید، کشنده آن چیزی است که آن را محکم به کناره می کشد. همچنین وقتی کمربند ایمنی را میبندید، تار را روی بدنتان محکم نگه میدارد.
- تار: تار خود کمربند است. معمولاً از پلی استر ساخته شده است و بسیار بادوام است – اگرچه کمربندهای ایمنی کهنه دارای تارهایی هستند که شروع به ساییدگی می کنند.
- حلقه های ستون: حلقه های ستون چیزی است که کمربند ایمنی شما را از روی شانه به سمت سینه هدایت می کند. آنها اجزای پیچیده ای نیستند و معمولا چیزی بیش از یک حلقه پلاستیکی تقویت شده نیستند که در بالای شانه شما در مقابل قاب خودرو نصب شده است.
کمربند ایمنی چگونه کار می کند؟
کمربند ایمنی روی سینه و پاهایتان بسته می شود و در صورت تصادف ناخواسته شما را در جای خود نگه می دارد. کشنده دارای یک کشنده است که در صورت تشخیص حرکت تیز میگیرد و کل کمربند ایمنی را در جای خود نگه میدارد. به این ترتیب، در یک تصادف، به جای پرتاب به سمت شیشه جلو، به صندلی نگه داشته می شوید. بند به قفسه سینه شما فشار می آورد و اینجاست که بیشترین ضربه را احساس خواهید کرد. این قوی ترین نقطه بدن شما و بیشترین توانایی برای مقابله با ضربه تصادف است.
بازرسی کمربند ایمنی
اولین کاری که باید انجام دهید این است که یک بازرسی چشمی کمربند ایمنی خود را انجام دهید. تار را از نظر ساییدگی یا پاره شدن بررسی کنید. از آنجا، کمربند ایمنی را به سرعت بکشید. باید در جای خود قفل شود. هنگامی که کشش را آزاد کردید، باید دوباره به داخل کشنده جمع شود. در نهایت کمربند ایمنی را ببندید و مطمئن شوید که کمربند به درستی باز شده است. اگر تمام این مراحل را انجام داده اید و همه چیز همانطور که باید کار می کند، کمربند ایمنی شما خوب است!
آیا کمربند ایمنی نیاز به تعمیر یا تعویض دارد؟
به محض اینکه کمربند ایمنی شما شروع به کار کرد، ممکن است وسوسه شوید که برای یافتن جایگزین به فروشگاه بدوید. اما ممکن است نیازی به تعویض کمربند ایمنی خود نداشته باشید تا همه چیز به حالت عادی بازگردد. شما می توانید بسیاری از مشکلات کمربند ایمنی را تعمیر کنید، و انجام این کار آسان تر از آن چیزی است که فکر می کنید!
مشکلات رایج کمربند ایمنی جک و رفع آن
در حالی که مشکلات احتمالی زیادی وجود دارد که ممکن است در مورد کمربند ایمنی ایجاد شود – در زیر ام کو پارت فروشگاه رایج ترین مشکلات و نحوه عیب یابی و رفع آنها را معرفی کرده است.
چراغ کمربند ایمنی جک خاموش نمی شود
اگر کمربند ایمنی شما خوب کار می کند، اما نمی توانید چراغ هشدار را خاموش کنید، به این دلیل است که سنسور به درستی کار نمی کند. این مشکل را نباید نادیده بگیرید. تعمیر فیوز معمولاً بسیار ساده است. یکی از رایج ترین دلایل روشن شدن چراغ کمربند ایمنی این است که چیزی در کمربند ایمنی افتاده و مانع از تماس قفل با سنسور شده است.
فقط به این دلیل که کمربند ایمنی بسته می شود به این معنی نیست که اتصال پایداری با سنسور دارد. تنها چیزی که لازم است چیزی کوچک در آنجا بیفتد و درست کار نکند. به قفل نگاهی بیندازید و ببینید آیا می توانید مانع را ببینید. اگر همه چیز خوب به نظر می رسد، احتمالاً باید سنسور کمربند ایمنی را تعویض کنید. تا زمانی که سنسور داخل قفل نباشد – نیازی به تعویض کمربند ایمنی ندارید. اگر هست و مانعی وجود ندارد، باید سگک را تعویض کنید.
کمربند ایمنی به طور کامل جمع نمی شود
هنگامی که کمربند ایمنی خود را باز کردید، باید به طور کامل به داخل کشنده جمع شود. این به محافظت از تارهای شما کمک می کند و هر زمان که از خودرو وارد یا خارج می شوید کمربند ایمنی شما را از سر راه دور نگه می دارد. کمربند ایمنی را به سختی بکشید. اگر درست کار می کند باید گیر کند. هنگامی که جمع کننده تار را گرفت، آن را رها کنید و ببینید که آیا جمع می شود یا خیر. در غیر این صورت، کمربند ایمنی را به طور کامل باز کنید و این روند را تکرار کنید. اگر به طور کامل جمع نمی شود، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که جمع کننده را تعویض کنید.
کمربند ایمنی از سگک آزاد نمی شود
هیچ چیز نمی تواند به اندازه بند بودن به صندلی و ناتوانی در خارج شدن از آن خسته کننده باشد. اما اگر نتوانید کمربند ایمنی را از سگک رها کنید، دقیقاً همین اتفاق می افتد. مقداری WD-40 یا چربی زدای مشابه دیگر تهیه کنید و آن را در سگک اسپری کنید. پس از خیساندن آن برای چند دقیقه، از یک پیچ گوشتی کوچک سر صاف برای فرو کردن سگک استفاده کنید. می توانید از یک پیچ گوشتی سر صاف برای باز کردن قفل و بستن کمربند ایمنی استفاده کنید.
هنگامی که آن را خاموش کردید، به طور مکرر داخل سگک را با روغنزدا یا WD-40 خود اسپری کنید و به طور متناوب با پیچ گوشتی بچرخانید تا هرگونه انسداد احتمالی را از بین ببرید. اطمینان حاصل کنید که کمربند ایمنی را روی یک دسته بزنید و از روی آن جدا کنید تا عملکرد داخلی را آزاد کنید. در نهایت، گیره و سگک را وصل و جدا کنید تا ببینید آیا شروع به رها شدن درست می کند یا خیر. اگر با این کارها درست نشد، باید سگک را تعویض کنید. خدای نکرده اگر تصادف کنید، باید بتوانید هر چه زودتر از ماشین پیاده شوید.
کمربند ایمنی به سگک وصل نمی شود
اگر میخواهید کمربند ایمنی را به هم وصل کنید، اما همچنان به عقب می چرخد، چیزی در عملکرد داخلی سگک گیر کرده است. این شبیه به روشی است که شما کمربند ایمنی گیر کرده را تعویض می کنید. WD-40 یا روغن زدای دیگر را در سگک اسپری کنید و سعی کنید با یک پیچ گوشتی سر صاف، گانک را از بین ببرید. بارها و بارها سعی کنید کمربند ایمنی را ببندید.
علاوه بر این، کمربند ایمنی را زودتر و اغلب فشار دهید تا سعی کنید روی هر چیزی که ممکن است در آنجا گیر کرده کار کنید. قبل از اینکه با پیچ گوشتی وارد آن شوید، حتماً حداقل 10 دقیقه به چربیگیر یا WD-40 خود فرصت دهید تا در تمام گوشهها و سوراخها فرو برود. اگر نمی توانید کمربند ایمنی را تعمیر کنید و آن را وصل کنید، باید سگک آن را تعویض کنید.
تارهای پاره شده یا فرسوده
با بالا رفتن سن کمربندهای ایمنی شروع به فرسودگی می کنند. یکی از مناطقی که باید بررسی کنید تار است. تار دقیقا چیزی است که به سینه و پاهای شما محکم می شود. هیچ راه حلی برای تارهای پاره شده یا فرسوده وجود ندارد. باید فوراً کمربند ایمنی را تعویض کنید. در غیر این صورت، ممکن است در هنگام تصادف به طور کامل پاره شود. این یک وضعیت بسیار خطرناک است و باید فوراً تسمه را تعویض کنید.
کمربند ایمنی در صورت لزوم قفل نمی شود
وقتی کمربند ایمنی خود را محکم می کشید، باید در جای خود قفل شود و شما را از باز کردن بیشتر آن باز دارد. اینگونه از شما در تصادف محافظت می کند. هنگامی که ناگهان توقف می کنید، کمربند ایمنی را محکم می کشد و آن را در جای خود قفل می کند. اگر قفل نشود، مثل این است که اصلاً کمربند ایمنی نبسته اید! برای تعویض مکانیسم قفل، می توانید جمع کننده را پاره کنید. با این حال، سازندگان نمیخواهند این قطعات را دستکاری کنید، بنابراین بهتر است که کشنده را تعویض کنید. این یک وضعیت بسیار خطرناک است و باید فوراً کشنده را تعویض کنید.
قفل کمربند ایمنی باز نمی شود
اگر کمربند ایمنی شما قفل است و نمی توانید دوباره آن را جمع کنید یا باز کنید، این یک مشکل جدی است. در حالی که ممکن است فکر کنید اگر همچنان بتوانید آن را روشن و خاموش کنید، خوب است، اگر تصادف کنید، آنطور که باید کار نمی کند. در حالی که می توانید جمع کننده را امتحان کنید و تعمیر کنید – تولید کنندگان آنها را ضد دستکاری می کنند. بهتر است فقط کشنده را تعویض کنید. آیا نیاز به تعویض دارید؟ بله. کمربند ایمنی محافظت کافی را ایجاد نمی کند.
گام به گام نحوه تعویض کمربند ایمنی
اگر تعمیرات کمکی نکرد و همچنان نیاز به تعویض کمربند ایمنی دارید، خبر خوب اینست که اگر ابزار مناسبی دارید، یک روند بسیار ساده خواهد بود.
سگک و کشنده مناسب را پیدا کنید: سگکها، چفت ها و کشنده های کمربند ایمنی جهانی نیستند. این به این معنی است که یا باید یکی را پیدا کنید که با خودروی فعلی شما مطابقت داشته باشد یا کل مجموعه را جایگزین کنید. اگر کمربند ایمنی OEM (آنی که از کارخانه آمده است) دارید، یافتن جایگزین مناسب آسان است. فقط کافی است مدل خودرویتان را به فروشگاه قطعات محلی اطلاع دهید، آنها مولفه منطبق را برای شما پیدا خواهند کرد!
پیچ و مهره ها را پیدا کنید و بردارید!: این مشکل ترین بخش است. در حالی که پیدا کردن و برداشتن پیچ و مهره ها کار سختی نیست، گاهی اوقات برای رسیدن به آنها باید سایر اجزا را بردارید. ممکن است لازم باشد صندلی را بردارید تا به سگک یا ستون کناری برسید.
سگک یا کشنده جدید را نصب کنید – مطمئن شوید که گشتاور دارید!: هنگامی که اجزای قدیمی را خارج کردید، موارد جدید را نصب کنید. مطمئن شوید که مشخصات گشتاور را پیدا کرده اید و اجزای کمربند ایمنی خود را پایین آورده اید. اگر بار اولتان است و این کار را به درستی انجام ندهید، می تواند عواقب مرگبار داشته باشد. بنابراین در صورتی که تردید دارید حتما به تعمیرگاه بروید.
خلاصه
کمربند ایمنی در ماشین جک یکی از مهم ترین وسایل ایمنی در جاده ها است. اما اگر به درستی کار نکند، بهترین وسیله ایمنی خود را از دست خواهید داد. خوشبختانه، اغلب مواقع خودتان می توانید کمربندهای ایمنی را تعمیر کنید، و حتی زمانی که نتوانید، خیلی گران تمام نمی شود. اگر به دنبال صرف نظر از چند هزینه هستید، تعمیر کمربند ایمنی جک را حذف نکنید. کمربندایمنی یکی از مهمترین اجزای هر وسیله نقلیه ای است.