ریسِت به چه معناست؟
ما در بُرد داخل ای سی یو خودرو 2 نوع حافظه داریم
- حافظه موقت
- حافظه دائم
خودروی روشن داده هایی را از سنسور ها دریافت می کند که در همان لحظه به ای سی یو فرستاده می شود و ای سی یو با توجه به نوع داده ها تصمیم به انجام اعمالی جهت ایده آل کار کردن خودرو میکند . ولی این اطلاعات با خاموش شدن موتور و بسته شدن سوییچ کاملا پاک می شوند و ای سی یو اطلاعات لحظات روشن بودن خودرو را به دلیل عدم نیاز به آنها در زمان خاموشی پاک می کند و با روشن شدن دوباره خودرو دوباره اطلاعات جدید را از سنسور ها دریافت می کند / این اطلاعات پاک شده در حافظه موقت ای سی یو قرار دارد .
ولی نوع دیگر حافظه وجود دارد به نام حافظه دائم که وظیفه این حافظه این می باشد که ماهیت سنسور ها و عملگر ها و کنترل های برق و الکتریکی را در خود نگه می دارد . به زبان ساده تر ای سی یو با خاموش شدن فراموش نمی کند که مثلا سنسور اکسیژن با چه ولتاژ یا فرکانسی عمل میکند . و اگر آی سی میکرو ای سی یو عوض شود نیاز داریم تمامی این اطلاعات را دوباره به ای سی یو تحمیل کنیم به معنای دیگر کد دادن و برنامه نویسی دوباره ای سی یو ! البته این اطلاعات فقط در صورتی از بین می روند و پاک می شوند که بُرد یا آی سی میکرو ای سی یو بسوزد //
حالا برگردیم به مبحثمون ! در بعضی مواقع اطلاعات موقت فرستاده شده به ای سی یو با خاموش شدن موتور و بستن سویچ از بین نمی رود و همواره ثابت می ماند “حتی گاهی باعث روشن شدن چراغ چک می شود و در کارکرد خودرو تاثیر منفی می گذارد …..در اینجا 2 نوع ممکن است پیش بیاید ممکن است سنسوری که داده های موقت آن پاک نشده خراب شده باشد که در این حالت ریست کردن ای سی یو فایده ای ندارد و تنها راه پاک کردن خطا تعویض سنسور می باشد.. حالت دیگر ممکن است این داده موقت پاک نشود و باعث روشن ماندن چراغ چک شود در این حالت اگر سنسور خراب نباشد تاکید می کنم که اگر سنسور خراب نباشد می توان با ریست کردن ای سی یو بدون نیاز به دستگاه خودرو را به حالت ایده آل قبلی باز گردانیم ..
این امکان بدون استثنا برای تمامی خودرو ها وجود دارد و البته شاید بیش از 90% رانندگان خودرو از آن بی خبر باشند
این ترفندی که می خواهم آموزش دهم شاید کار ساده ای بیاید ! ولی در بیشتر اوقات که ماشین در بیابان دچار مشکل بشود میتواند با این کار به راحتی مشکل خودروی خود را رفع کند …
بریم سر آموزش : فرض می کنیم خودروی شما چراغ چک ش روشن شده و شرایط کار خودرو ایده آل نمی باشد” شما بایست خودرو را خاموش کنید/و دنده در حالت خلاص ( تاثیری در فرایند ندارد) سویچ خودرو را یکبار باز می کنیم و صبر می کنیم تا صدای پمپ بنزین قطع شود و به سرعت سویچ را می بندیم و دوباره سویچ را باز می کنیم و به محض قطع شدن صدای پمپ سویچ را می بندیم و یکبار دیگر سویچ را باز میکنیم و می بندیم ” دقت کنید که در هیچکدام از دفعات استارت نزنید / دفعه ی بعدی سویچ را باز می کنیم و استارت می زنیم و اگر مشکل از سنسور ها و عملگرها نباشد و فقط خطای موقت ای سی یو باشد چراغ چک خودرو خاموش می شود و خودرو به حالت نرمال قبلی خود بر میگردد … تمامی این آموزش ها را با خرید ایسیو میتوانید تست آزمایش کنید.
این دستور برای خودروی پراید می باشد و چون این خودرو فراگیر است این مطلب آموزشی را گذاشتم و امیدوارم نهایت استفاده برده باشید …
/اگر ریست کردن خودرو های دیگر را هم بخواهید در نظرات اعلائم کنید تا در اسرع وقت در اختیارتان بزارم /