غیبت در اکسپوی ژاپن و ضعف کیفی ایران اکسپو، نتیجه بی توجهی به ظرفیت بخش خصوصی است

غیبت در اکسپوی ژاپن و ضعف کیفی ایران‌اکسپو، نتیجه بی‌توجهی به ظرفیت بخش خصوصی است

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ضمن ابراز نارضایتی از کیفیت پایین برگزاری ایران اکسپو و عدم حضور کشور در اکسپو ۲۰۲۵ ژاپن خواستار واگذاری سازماندهی این رویدادها به اتاق ایران شد و تاکید کرد که تمرکز بر حضور هیئت های تجاری و بخش خصوصی به جای چهره های سیاسی می تواند به توسعه صادرات و افزایش مراودات تجاری کشور کمک کند.

به گزارش مجله روز نمایشگاه جهانی اکسپو ۲۰۲۵ با شعار ”طراحی جامعه آینده برای زندگی ما” از ۲۴ فروردین تا ۲۱ آنلاین ۱۴۰۴ (۱۳ آوریل تا ۱۳ اکتبر ۲۰۲۵) در جزیره  یومه شیما در خلیج اوساکا ژاپن برگزار می شود؛ این رویداد بین المللی با حضور بیش از ۱۵۰ کشور و سازمان به عنوان بستری برای ارائه نوآوری ها و راهکارهای جهانی در حوزه هایی مانند سلامت فناوری محیط زیست و هوش مصنوعی طراحی شده است؛ این درحالیست که ایران در این نمایشگاه حضور نخواهد داشت!

اما نکته مهم و قابل توجه اینجاست که هفتمین دور از نمایشگاه توانمندی های صادراتی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۵) از هشتم لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه سال جاری در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران به عنوان بزرگترین رویداد تجاری ایران با همکاری و مشارکت وزارت صمت وزارت امور خارجه سازمان توسعه تجارت ایران و سایر نهادهای دولتی و خصوصی با استقبال مهمانان خارجی برگزار می شود.

در همین راستا بعد از ظهر امروز (یکشنبه) نشست خبری ایران اکسپو ۲۰۲۵ با حضور قدیر قیافه (نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران) و علی چاغروند (رئیس ستاد ایران اکسپو در اتاق ایران) با هدف تشریح برنامه ها اهداف و دستاوردهای ایران اکسپو ۲۰۲۵ برگزار  شد.

قدیر قیافه- نایب نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران- در نشست ضمن گله مندی از فراهم نشدن زمینه حضور ایران در اکسپو ژاپن تصریح کرد: از نظر بخش خصوصی ایران اکسپو از کیفیت مناسب برخوردار نبود و باید سازماندهی آن به اتاق ایران واگذار شود. در ایران اکسپو باید بیش از حضور چهره های سیاسی اعم از روسای جمهور و وزرای کشورهای دیگر با بر حضور هیات های تجاری با کیفیت و بخش های خصوصی کشورها تاکید شود. حضور صرفاً رئیس جمهور و سیاسیون کشورهای دیگر در اکسپو کمکی به توسعه صادرات و افزایش مراودات تجاری ما نخواهد کرد؛ این تجار و شرکت ها و بنگاه های بخش خصوصی هستند که با برقراری ارتباطات تجاری به توسعه صادرات کمک خواهند کرد.

وی با بیان اینکه باید بر ارتباط با کشورهایی تمرکز کرد که اقتصاد آن ها مکمل اقتصاد کشور باشد افزود: حجم مراودات ما با چین قابل توجه است؛ چراکه اقتصاد دو کشور مکمل یکدیگرند. آن ها مصرف کننده انرژی و کامودیتی ها و مواد خام هستند و ما مصرف کننده کالاهای خُرد؛ اما در مورد روسیه اقتصاد دو کشور کمتر مکمل یکدیگر است و دو کشور تولیدکننده انرژی و مواد معدنی هستند و در مواردی رقابت های جدی هم با یکدیگر دارند. به نظر می رسد با کشورهای اروپایی هم می توانیم در قالب اقتصاد مکمل عمل کنیم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه اتاق ایران در بودجه امسال خود موضوع تأسیس آژانس سرمایه گذاری توسعه و تسهیل تجارت را پایه گذاری کرده است خاطرنشان کرد: قصد داریم بطور آزمایشی دفاتر تجاری خود را با چند کشوری که مبادلات تجاری بالایی با آن ها داریم ایجاد کنیم. حضور در نمایشگاه های بین المللی تخصصی این کشورها نیز در دستور کاراست. حضور ما در نمایشگاه ها و رویدادهای تخصصی است که می تواند ما را به دنیا معرفی کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه معلوم نیست با چه تدبیری چنین تصمیمی گرفته شد که ایران در اکسپو ژاپن حضور نداشته باشد اما دولت تمهیدی اندیشیده تا در ایران اکسپو تواناهایی صنعتی اقتصادی و تجاری ایران را به نمایش بگذارد تصریح کرد: در گام های نخست برگزاری چنین رویدادهایی انتظار برگزاری کیفی دور از ذهن است اما در ادامه باید تلاش کنیم تا به برند جدی در سطح جهانی تبدیل شویم. اتاق ایران از سال گذشته به طور جدی حضور پیدا کرده و برخی ارتباطات ایجاد شد تا در سرمایه گذاری و باز کردن بازارهای صادراتی فعال تر شویم.

قیافه تشریح کرد: امسال در سالن های متفاوت که زنجیره های ارزش کالا و صنایع مختلف حضور دارند از ظرفیت های تشکل های بخش خصوصی استفاده کرده و این تشکل های تخصصی را در این سالن ها مستقر کرده ایم. هدف این بود که با حضور این تشکل ها رویدادهای مرتبط با آن صنعت مشخص برگزار شود. انتخاب مدعوین بیشتر با وزارت امور خارجه بوده است. انتظار این بود که سازماندهی رویدادی با این اهمیت در دست اتاق ایران باشد و از توانمندی های آن استفاده بهینه شود. تعداد ۳۴ اتاق شهرستان ۳۱ اتاق مشترک و تشکل های بخش خصوصی امروز در تجارت بین المللی صاحب نام هستند و باید از آن ها استفاده شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون تاثیر هم زمانی اکسپوی سال گذشته با تنش های سیاسی و هم زمانی این دوره اکسپو با شنیده شدن اخبار مثبت از مذاکرات ایران و آمریکا بر کیفیت مهمانان تصریح کرد: خوشبختانه امسال این نگرانی ها وجود ندارد و فضا بسیار مثبت شده است و امیدواریم حضور جدی تری را از سوی کسانی که به عنوان مهمان دعوت شده اند داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در خصوص دستاوردهای اکسپو در سال گذشته خاطرنشان کرد: به لحاظ محتوایی به دنبال ارتباط بهتر بودیم. ما به تازگی شروع کرده ایم و یکی-دو زمان زیادی نیست؛ هنوز زود است که انتظار داشته باشیم نتیجه بگیریم.

قیافه در پاسخ به سوالی در رابطه با استفاده از درباره هوش مصنوعی در ایران اکسپو امسال گفت: هنوز نتوانسته ایم از هوش مصنوعی به نفع اقتصادمان استفاده کنیم؛ اما امیدواریم با گشایش هایی که در حال رخ دادن است اتفاقات خوبی در این رابطه هم بیفتد. باید اجازه دهیم کشوری بین المللی شویم. ما در ۲۰ سال گذشته از فضای بین الملل بسیار دور بوده ایم و دوباره باید در فضاهای های بانکی مالی آق تجاری و علمی به ادبیات روز بین الملل نزدیک شویم.

قیافه تاکید کرد: طی سالیان گذشته از عدم شناخت مناسب از ظرفیت های اقتصادی علمی فرهنگی و تاریخی به ویژه در صنعت و تجارت رنج برده ایم. لذا نتوانسته ایم آن ها را به درستی هم معرفی کنیم. ایران اکسپو ارائه ظرفیت ها و به نمایش گذاشتن آن ها و زمینه ارتباط بیشتر با شرکای اقتصادی را دنبال می کند.

در اکسپوی امسال بر کیفی سازی مهمانان تمرکز کردیم

در ادامه این نشست علی چاغروند-رئیس ستاد اکسپو اتاق ایران- ضمن اشاره به حضور اتاق ایران برای دومین سال در برگزاری اکسپو اظهار کرد: ۳۱ اتاق مشترک در نمایشگاه حاضر هستند؛ این اتاق ها در پذیرش مهمان های خارجی و تدوین لیست آن ها ایفای نقش کرده اند. همچنین از روسای اتاق های بازرگانی متناظر کشورهای دیگر دعوت کردیم که ۲۱ رئیس اتاق اعلام آمادگی کرده اند. در کنار اتاق های مشترک ۲۹ اتاق استانی نیز حضور دارند. همچنین برخی تشکل های بالادستی اعم از فدراسیون ها و کنفدراسیون های عضو اتاق را در سالن های گروه های کالایی مختلف مستقر کرده ایم.

وی با بیان اینکه اتاق ایران در برگزاری همایش ها و نشست های تخصصی مشارکت دارد ادامه داد: ما از ظرفیت کمیسیون های تخصصی خودمان برای برگزاری این نشست های تخصصی استفاده کردیم. طی پنج روز در صبح و بعدازظهر نشست برگزار خواهیم کرد. همچنین امسال سعی کردیم نشست های B۲B را هم به جای اتاق ایران در خود نمایشگاه برگزار کنیم که مشکل رفت وآمدها حل شود.

این مقام مسئول بیشترین بازدیدکننده را از کشور پاکستان با حضور ۴۰۰ نفر معرفی کرد و گفت: از مجموع ٢١۶۴ مهمان ١۵٨٧ نفر از آسیا ۱۳۹ نفر از اروپا ۴۲۱ نفر از آفریقا ۱۶ نفر از آمریکا و یک نفر از اقیانوسیه شرکت خواهند کرد. همچنین دو رئیس جمهور ۳۲ وزیر ۱۸ معاون وزیر ۲۱ رئیس اتاق بازگانی ۳۱ انجمن ۱۱ مدیر میانی حضور خواهند داشت.

چاغروند در پایان تاکید کرد: کیفی سازی حضور مهمان های خارجی در اکسپو امسال مد نظر بود. ما از لیستی که از کشور مورد نظر ارسال شد راستی آزمایی کردیم تا کیفی سازی شود و تجار واقعی طرف کار با ایران حاضر شوند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا