تندرستی

از شناسایی یک بیماری مرموز در چین تا پایان همه گیری کووید-۱۹

هنگامی که چین در تاریخ 31 دسامبر 2019 برای اولین بار موارد ویروس کرونا را به سازمان بهداشت جهانی گزارش داد ، این بیماری به عنوان نوع جدید و مرموز ذات الریه توصیف شد و هیچ نامی برای بیماری انتخاب نشد. بیماری در آن زمان

به گزارش مجله روز ، طی دو هفته ، محققان چینی توالی ژنوم و کد ژنتیکی ویروس را شناسایی کردند.

سه هفته بعد ، اولین کیت های آزمایشی تهیه و سپس توسط سازمان بهداشت جهانی به اشتراک گذاشته شد و 11 ماه پس از اطلاع از شیوع ویروس کرونا به سازمان ، اولین افراد واکسینه شدند.

میزان بدست آوردن اطلاعات ویروس کرونا بی سابقه است و محققان می گویند تاکنون اطلاعات قابل توجهی در مورد این بیماری بدست آمده است.

موارد گزارش شده و مرگ Covid-19

با این حال ، با وجود یک سال از ویروس کرونا ، با بیش از 81 میلیون نفر آلوده و بیش از 1.7 میلیون نفر در سراسر جهان در حال مرگ ، بسیاری از مشکلات Covid-19 هنوز ناشناخته است.

این ناشناخته ها از موضوعات اساسی مانند چگونگی شروع بیماری همه گیر گرفته تا مسائل پیچیده تر ، از جمله چگونگی پایان دادن به یک اپیدمی را شامل می شوند.

مورین فران ، دانشیار زیست شناسی در انستیتوی فناوری روچستر گفت: “ما اطلاعات زیادی داریم ، اما ساعت ها و روزها با درک جزئیات واقعی ویروس فاصله داریم.”

در این شرایط ، ویروس شناسان و مقامات بهداشت عمومی برای چندین دهه زوایای مختلف ویروس را بررسی خواهند کرد.

س questionsالات بی پاسخ در مورد منشا ویروس کرونا

در حالی که دولت ها سعی می کنند واکسن ویروس کرونا را پیدا کنند ، این سوال که کجا ویروس گسترش می یابد بی پاسخ مانده است.

در ابتدا گفته شد که ویروس کرونا از بازار حیوانات زنده در ووهان ، چین سرچشمه گرفته است ، اما مطالعه منتشر شده در ژانویه در لانست نشان داد که یک سوم بیماران ارتباط مستقیمی با بازار ندارند.

همچنین مطالعات نشان داده است که ویروس کرونا در دسامبر 2019 و ماهها زودتر از آنچه در گذشته تصور می شد ، در ایالات متحده و اروپا وجود داشت.

چرا این بیماری در برخی افراد جدی تر است؟

هنگامی که بیماری Covid-19 برای اولین بار تشخیص داده شد ، به عنوان یک بیماری تنفسی شناخته شد ، اما طی ماه ها طیف گسترده ای از علائم و عوارض را نشان داد.

بسیاری از افراد بویایی خود را از دست داده اند. برخی استفراغ و اسهال را تجربه کردند و برخی تغییر رنگ انگشت داشتند. برخی از بیماران همچنین دچار نقص شناختی یا آسیب مغزی شده اند.

اکنون می دانیم که حتی افرادی که از بیماری Covid-19 بهبود می یابند می توانند اثرات طولانی مدت مانند اضطراب ، آسیب مغزی و خستگی مزمن را تجربه کنند.

مطالعه ای که در ماه آگوست در مجله پزشکی انگلیس منتشر شد ، نشان داد که تقریباً 10٪ بیماران علائم طولانی مدت ، بیش از 12 هفته را دارند.

اما محققان کشف نکرده اند که اثر Covid-19 چه مدت طول می کشد و نمی توانند توضیح دهند که چرا برخی افراد علائم شدیدتری نسبت به دیگران دارند.

با این حال ، بیماری های مزمن ، کهولت سن و سایر عوامل می توانند افراد را در معرض شکل شدید بیماری Covid-19 قرار دهند.

ویروس کرونا چگونه منتشر می شود؟

چین در ژانویه تأیید کرد که ویروس کرونا می تواند از انسان به انسان منتقل شود ، اما یک سال بعد ، هنوز بحث در مورد چگونگی دقیق وقوع آن وجود دارد.

به گفته محققان ، مسیر اصلی انتقال ویروس ترشحات تنفسی است که هنگام سرفه یا عطسه به هوا منتقل می شود. این قطره ها یک یا دو متر فاصله دارند و ماسک به تنهایی نمی تواند از گسترش آنها جلوگیری کند.

اما برخی از محققان معتقدند که ویروس می تواند از طریق آئروسل (ذرات بسیار کوچکتری که می توانند ساعت ها در هوا بمانند و مسافت های طولانی را طی کنند) گسترش یابد. این یک مشکل بزرگ است زیرا ماسک های پارچه ای قادر به جلوگیری از انتقال آئروسل نیستند.

در این زمینه نیز موارد دیگری وجود دارد. مشخص نیست که برای آلوده شدن فرد به چه دوز ویروس کرونا نیاز است.

کودکان ممکن است ناقل بیماری باشند ، اما هنوز هیچ پاسخ قطعی در مورد نقش کودکان در شیوع ویروس وجود ندارد.

چه زمانی اپیدمی پایان می یابد؟

همه این س questionsالات بر این س importantال مهم تأثیر می گذارد: چه زمانی همه گیری پایان می یابد؟

بسیاری از مردم در سراسر جهان انتظار واکسن دارند ، اما این یک راه حل سریع نیست.

واکسیناسیون اکثر افراد در جهان سالها به طول خواهد انجامید و نظرسنجی ها حاکی از آن است که ممکن است برخی افراد تمایل به واکسیناسیون نداشته باشند. واکسن راه حل نهایی نیست ، حتی اگر افراد بخواهند واکسن بزنند.

به گزارش مجله روز ، که به CNN استناد می کند ، این احتمال نیز وجود دارد که حتی در صورت واکسیناسیون گسترده مجبور به زندگی با ویروس باشیم.

تنها ویروسی که در تاریخ بشر توسط این واکسن ریشه کن شده است ، آبله است. عوامل دیگری نیز وجود دارد که می تواند در طول شیوع ویروس کرونا تأثیر بگذارد ، مانند اینکه آیا ویروس جهش یافته است یا یک سویه جدید ایجاد کرده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا