اقتصادی

آرامش بازار مسکن تا کی ادامه دارد؟

از زمان رسیدن بازار املاک و مستغلات به ثبات قیمت و سقوط معاملات ، تقریباً دو ماه می گذرد و نظرسنجی های غیررسمی نشان می دهد که نرخ سقوط ماهانه تهران از 1.1 درصد در دسامبر افزایش یافته است در ژانویه 3.5 درصد خریداران انتظار کاهش بیشتر قیمت ها را دارند. با این حال ، به گفته کارشناسان ، تغییرات در بازار مسکن به دلیل ماهیت آنها کند است.

به گزارش مجله روز ، در چند ماه اخیر بازار املاک و مستغلات آرام شده است. البته ، یک آرامش از رکود غیر تورمی. تجارت در تهران با 2555 قلم کالا تقریباً به یک دهم روند عادی بازار رسیده است ، این بدان معنی است که معاملات مسدود شده است. قیمت ها نیز کاهش یافته است. بر اساس اعلام بانک مرکزی دسامبر ، از 6 نوامبر تا 12 ژانویه ، بسته به نرخ ثبت شده در تبلیغات املاک و مستغلات ، قیمت های پیشنهادی در تهران حدود 22 درصد و نرخ رشد ماهانه نهایی کاهش یافت. ، یک درصد کاهش یافته است. شناخته شده است که نرخ ماهانه سقوط قیمت ها طی 20 روز اول ژانویه به 3.5 درصد رسیده است.

وزیر: ما به هیچ سرمایه از دست رفته اجازه ورود به بازار مسکن را نمی دهیم

کارشناسان عواملی مانند ثبات نرخ ارز ، کاهش انتظارات ، ناتوانی متقاضیان واقعی ، تعلیق معاملات سوداگرانه و تأثیر تحولات سیاسی را در رکود بازار املاک نسبت می دهند. وزیر راه و شهرسازی گفته است که بازار مسکن چندین ماه است که آرام شده و ما اجازه ورود سرمایه از دست رفته به این بازار را نخواهیم داد. محمد اسلامی نیز با قیمت ها را در تبلیغات سایت قرار دهید وی با این ممنوعیت که سه روز قبل و بعد از هشت ماه وضع شده مخالف است و گفت ما از دادسرا خواستیم از چنین اقدامی جلوگیری کند.

ثبات نسبی در بازار مسکن در شرایطی حاکم شده است که بیشتر کارشناسان معتقدند این روند حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری در ایران ادامه خواهد داشت. مصطفی قلی خسروی ، رئیس اتحادیه مشاوران املاک و مستغلات ، می گوید برخی از بنگاه های املاک و مستغلات هر متر 10 میلیون تومان تخفیف می گیرند و هیچ کس خرید نمی کند.

طرف تقاضا کاهش قیمت مسکن را پیش بینی می کند ، در حالی که بازار مصالح ساختمانی طی سال گذشته افزایش یافته است. اگرچه ساخت و سازها در نیمه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در سطح کشور افزایش یافته است ، اما به نظر می رسد اجرای پروژه اقدام ملی در افزایش پروانه های ساختمانی مثر بوده است. زیرا در تهران طی نیمه اول سال جاری ، صدور پروانه های ساختمانی نسبت به شش ماهه سال گذشته 14 درصد کاهش نشان می دهد.

این نگرانی وجود دارد که افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر هزینه مسکن تأثیر بگذارد. طبق گفته سازندگان ، قیمت آرماتور از هر کیلوگرم 4200 تومان در سال گذشته به 14000 تا 15000 تومان و قیمت سیمان در هر بسته از 10،000 تومان به 26،000 به 29،000 تومان و گاهی 31،000 تومان افزایش یافته است.

وام های بانکی بی اثر هستند

در هر صورت بازار املاک و مستغلات با رکود روبرو هستند و وام های بانکی کمکی به رکود نمی کند. با تسهیلات 160 میلیون تومانی خانه اول که با پس انداز یک ساله به زوج تهرانی پرداخت شد ، آنها فقط می توانند حدود شش متر خانه در تهران خریداری کنند. با این وجود سپرده جدید دریافت این وام حدود یک ماه پیش توسط سیستم بانکی متوقف شد. روز گذشته ، در آستانه سالگرد ایجاد بانک و دهه مبارک فجر ، با هدف تقویت قدرت خرید متقاضیان ، بانک مسکن طرحی را برای متقاضیان خرید یک صاحبان خانه می توانند نیمی از 200 میلیون وام را که با خرید EST می گیرند و نیمی دیگر را بدون خرید دریافت کنند. و وام را به مدت پنج سال تسویه کنید. اگرچه طبق برنامه قبلی با دوره بازپرداخت 12 ساله ، اقساط ماهانه حدود 4 میلیون و 300 هزار تومان بود و طبیعتاً اقساط وام جدید تقریباً به دو برابر می رسد.

سقف تسهیلات گواهینامه حق تقدم زوجین در تهران 200 میلیون تومان است که با وام جعلی به 240 میلیون تومان می رسد. در مراکز استانها و شهرهای بیش از 200 هزار نفر جمعیت 160 میلیون تومان و برای سایر شهرها 120 میلیون تومان است. متقاضیان دریافت این تسهیلات در مدت مذکور می توانند حداکثر 50٪ از مبلغ تسهیلات را تا سقف معینی از تسهیلات بدون ودیعه دریافت کنند.

بازار املاک و مستغلات تغییر جهت داده است

مهدی روانشادنیا ، کارشناس بازار مسکن ، با اشاره به ماهانه کاهش 1.1 درصدی قیمت مسکن در تهران در ماه دسامبر ، اظهار داشت: “در حالی که این کاهش در مقابل ماهانه بیش از 10 درصد افزایش می یابد ، اما نشانه ای از تغییر جهت بازار به دلیل افزایش بی رویه است. در دوره ثبات نسبی.

وی گفت: “به نوعی پیش بینی های ماه نوامبر و دسامبر تحقق یافته و به نظر می رسد قیمت ها وارد مرحله نوسانات و ثبات اندک شده و از تورم عمومی دور مانده اند و حداقل با این بازار روبرو خواهیم شد. شش ماه دیگر “.

روانشادنیا ابراز امیدواری کرد که با تسهیل روند صدور مجوز ساخت و ساز ، بهبود فضای کسب و کار صنعت ساخت و ساز ، حمایت دولت و تغییر رویکردها ، از کاهش جلوگیری شود. اضافی این ساخت و ساز و تأمین مسکن و در نتیجه التهاب بازار.

با این حال ، بیت الله ستاریان ، متخصص اقتصاد مسکن اظهار داشت: فکر نمی کنم بازار املاک و مستغلات در حال رکود باشد زیرا در 50 سال گذشته همیشه با کسری مسکن مواجه بوده ایم. من قبول ندارم که بعضی از مسئولان هم بگویند قیمت خانه در حال جوش است. آخر این چه حبابی است که 50 سال تخلیه نشده است؟

ستاریان با بیان اینکه در میان مدت و بلند مدت نمی توان انتظار کاهش یا حتی ثبات قیمت مسکن را داشت ، تأکید کرد: من معتقدم تغییراتی در سطح بین المللی ایجاد شده است که در آینده ، اقتصاد ایران این کشور به یکی از مهمترین اقتصادهای جهان تبدیل خواهد شد. زیرساخت های این توسعه باید خصوصاً در بخش مسکن مورد توجه قرار گیرد.

سایه تورم ساختاری در بازار املاک و مستغلات

علاوه بر این ، مهدی سلطان محمدی – یکی از فعالان حوزه ساخت و ساز – گفت که روند نزولی قیمت ها برای اولین بار به صورت سقوط معاملات ظاهر می شود ، که اکنون شاهد آن هستیم: “در کوتاه مدت ، قیمت ها اما مسکن کاهش می یابد سایه تورم ساختاری به دلیل سیاست های اشتباه پولی و مالی ، اقتصاد کشور را در میان مدت و بلند مدت تهدید می کند. حتی در لایحه بودجه 1400 می بینیم که آنها قصد دارند آن را قبل از افزایش درآمدهای نفتی هزینه کنند ، که بازتاب آن در قیمت کالاها از جمله مسکن ادامه خواهد داشت.

مسکن در تهران هر متر مربع 26.9 میلیون تومان

به گزارش مجله روز ، دسامبر 2016 متوسط ​​قیمت مسکن در تهران طبق معاملات ماه هر مترمربع 26 میلیون و 910 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش و 98.9 درصد افزایش داشته است ماه سال قبل طبق اعلام بانک مرکزی ، تعداد معاملات در دسامبر سال 1399 حدود 2.6 هزار معامله بوده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل 73.2 درصد کاهش نشان می دهد. بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی بازاریابی در شهر تهران برای ساخت و ساز زندگی نشان می دهد که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم 39.1٪ از واحدهای دارای بالاترین سهم هستند .

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا