اقتصادی

گرمای نسبی بازار مسکن در نیمه زمستان

مشاوران املاک تهران از وضعیت نسبتا مطلوب خرید و فروش مسکن خبر می دهند و دلیل آن را رکود بازارهای موازی اعلام می کنند. در عین حال گفته می شود که کیفیت و واحدهای نوساز در بازار کاهش یافته و مالکان از فروش آن خودداری می کنند. علیرغم تفاوت قیمت واحدهای جدید با آپارتمان های قدیمی، جاکلیدی ها همچنان در بازار نیمه کند فعلی مشتریان دارند.

به گزارش مجله روز، بررسی های میدانی نشان می دهد با نزدیک شدن به هفته های پایانی سال، بازار مسکن در تهران کمی تحرک پیدا کرده است. در 15 روز اول بهمن ماه، وضعیت بازار مسکن بهتر از ارز، طلا و خودرو است. با این حال، تفاوت چندانی نسبت به ژانویه وجود ندارد. تعداد عملیات مسکن در پایتخت نسبت به نیمه اول سال افزایش یافته و به حدود 10 هزار واحد در ماه رسیده است، اما همچنان با حالت عادی فاصله دارد. مشاوران املاک این حجم معاملات را راضی کننده نمی دانند.

بررسی دو منطقه غرب و شرق تهران به عنوان مناطق پرتقاضا در بازار املاک تهران مقاومت قیمت ها را در برابر کاهش نشان می دهد. برخی از مشاوران املاک حتی از افزایش اندک نسبت به هفته های گذشته صحبت می کنند. یکی از دلایل پایین نبودن قیمت، نبود فایل های با کیفیت است. مشاوران املاک می گویند اکثر فایل های دفتر املاک واحدهای قدیمی بدون امکانات کامل هستند و واحدهای نوساز فروش بهتری دارند.

یکی از مشاوران املاک منطقه تهران با بیان اینکه بازار خرید و فروش تا حدودی گرم شده است، گفت: تفکر سنتی نسبت به ارزش ملک و ساختمان باعث افزایش نسبی معاملات شده است. با این حال قیمت ارز و طلا ثابت مانده است و به همین دلیل برخی افراد با سرمایه از دست رفته که به اعتقاد من کمتر از 10 درصد است برای حفظ ارزش دارایی خود به بازار مسکن آمده اند.

گرمای نسبی بازار مسکن در اواسط زمستان

تحولات منطقه 5 در غرب و منطقه 4 در شرق تهران که اولی معمولاً رتبه اول و دومی در رده چهارم در مناطق 22 گانه تهران را به خود اختصاص می دهد، به نوعی بیانگر شرایط عمومی بازار است. . منطقه 5 نسبت به سال گذشته 20 درصد و منطقه 4 22 درصد نسبت به سال گذشته افزایش قیمت داشته اند که تقریباً برابر با میانگین 20 درصد افزایش قیمت مسکن در تهران است. متوسط ​​رشد قیمت در منطقه 1 تهران که به نوعی حجم تقاضای سرمایه در تهران را نشان می دهد 17 درصد بوده است.

در حال حاضر متوسط ​​قیمت مسکن در منطقه 5 متری 40.7 میلیون تومان، منطقه 4 35 میلیون تومان و منطقه 1 متری 70.2 میلیون تومان است.

قیمت مسکن در تهران از میانگین متری 15 میلیون تومان تا 70 میلیون تومان متغیر است. البته در آگهی ها اغلب نرخ های زیر متری 15 میلیون تومان در جنوب تهران و بالای 70 میلیون تومان به ازای هر متر در شمال پایتخت دیده می شود.

اگرچه در چهار سال اخیر قیمت مسکن به شدت افزایش یافته است که به ویژه در سال گذشته افت معاملات را به دنبال داشته است، اما از نیمه دوم سال جاری تاکنون بازار خرید و فروش اندکی گرم شده است. بدین ترتیب در آذر و دی ماه 1400 به ترتیب 9772 و 9816 معامله مسکن در تهران منعقد شد که نسبت به آذر و دی ماه 1399 به ترتیب 282 و 179 درصد افزایش نشان می دهد.

معاملات نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر شده است

در واقع تعداد تراکنش ها به 10000 تراکنش رسیده است که فاصله چندانی با سطح عادی حدود 15000 تراکنش ندارد. بر اساس آمارها، فروش ملک در تهران نسبت به سال گذشته سه یا چهار برابر شده است، در حالی که قیمت ها کاهش چندانی نداشته است، هرچند افزایش چشمگیری نداشته است.

بررسی های انجام شده ناشی از رونق نسبی بازار مسکن به عواملی چون ثبات بازارهای موازی، تثبیت قیمت طلا و ارز در محدوده مشخص، سقوط بورس و نگاه به مسکن به عنوان دارایی ایمن است. در برابر تورم . اما با توجه به مذاکرات هسته ای، چشم انداز بازار مسکن مبهم است و احتمالا با توافق هسته ای قیمت مسکن تا حدودی کاهش می یابد.

اما قیمت ساخت و ساز که به گفته انبوه سازان طی سال گذشته حدود 50 درصد افزایش یافته است، می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده برای کاهش قیمت مسکن عمل کند. افزایش نرخ دستمزد و مصالح حتی بر قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تاثیر گذاشته است. دولت سال گذشته قیمت هر متر مسکن عمومی را 2 میلیون و 700 هزار تومان تعیین کرد که اخیراً به 4 میلیون و 700 هزار تومان افزایش یافته است.

کاهش قابل توجه رشد قیمت مسکن

از سوی دیگر گزارش ها نشان می دهد که نرخ رشد قیمت مسکن به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. طی سه ماه گذشته نرخ رشد ماهانه قیمت مسکن در شهر تهران به تدریج 1.2، 1.8 و 1.1 درصد بوده و نرخ رشد سالانه آن به 20 درصد رسیده است. در حالی که نرخ سالانه افزایش قیمت ها در دی ماه سه سال گذشته به ترتیب 91، 41 و 99 درصد بوده است. اما با وجود اینکه بازدهی بازار مسکن در سال گذشته حدود 20 درصد بود، این رقم برای بازار ارز 8 درصد و برای ارزها 4.2 درصد بود. همین امر عاملی در ترغیب برخی افراد به خرید ملک بوده است.

متوسط ​​قیمت مسکن در تهران 32.9 میلیون تومان است

بنابراین گزارش به نقل از بانک مرکزی در دی ماه 1400 میانگین قیمت یک متر مربع مسکن در تهران 32 میلیون و 940 هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب 1.1 و 20.3 درصد افزایش داشته است. تعداد معاملات در این ماه 9816 مورد بوده که نسبت به ماه قبل 0.5 و 179 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل افزایش نشان می دهد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا