تندرستی

مهار ویروس کرونا در چین؛ از شنیده‌ها تا واقعیت

ویروس تاج بیش از یک سال است که در حال خشک شدن جهان است ، زندگی و سرگرمی های ساده مردم را از حالت عادی خارج می کند ، و درست در روزهایی که کشف واکسن Covid-19 امید بیشتری به درمان داشت ، گونه های جهش یافته شناخته شده است. با وجود این ناامیدی جهانی ، س isال این است که چگونه چین با 1.4 میلیارد میلیارد جمعیت ویروس تاج را کنترل کرده و تعداد افراد آلوده در آن کشور به حدود 100 نفر در روز رسیده است؟

حسین خلیفی کیوی ، فعال فرهنگی و گردشگری مستقر در چین ، از ایران به چین سفر کرد و در مصاحبه با مجله روز ، برخی از تجربیات و مشاهدات خود را در مورد اثرات ترمز ویروس تاج در چین به اشتراک گذاشت. وی گفت: “در حال حاضر ، طبق قوانین جمهوری خلق چین ، فقط افرادی كه ویزای اقامت دارند می توانند به چین سفر كنند.” ویزای توریستی به هیچ وجه صادر نمی شود و ویزای تجاری تنها در صورت دعوت از دولت چین صادر می شود. ورود دانشجویان و ویزای اقامت دانشجویی نیز ممنوع است و کلاسهای دانشجویان بین المللی که به هر دلیلی در حال حاضر در خارج از چین هستند ، بصورت آنلاین برگزار می شود.

به گفته وی ، در حال حاضر پرواز هفتگی از تهران به گوانگژو چین انجام می شود که قیمت بلیط یک طرفه حدود 50 میلیون تومان است. طبق قوانین چین ، اگر تعداد خطوط هوایی در هر پرواز بیش از 5 پرواز باشد ، پروازهای این شرکت به مدت یک هفته به حالت تعلیق در می آیند و اگر تعداد خطوط هوایی بیش از 10 پرواز باشد ، این شرکت به مدت دو هفته به حالت تعلیق در می آید. در نتیجه ، شرکت هواپیمایی ماهان که مسافران ترانزیتی زیادی نیز از کشورهای ایران به چین دارد ، هماهنگی هایی را برای ایمن نگه داشتن پروازهای خود انجام داده است. طبق آخرین اطلاعاتی که من دارم ، مسافران پرواز چینی این شرکت هواپیمایی باید از ساعت 5 بعد از ظهر به هتل مقابل فرودگاه امام خمینی (ره) بروند و Covid-19 را آزمایش کنند و تا صبح در قرنطینه باشند.

بعد: پس از ورود به چین ابتدا رضایت مسافر جلب می شود. همه مسافران ، صرف نظر از نوع گذرنامه خود ، باید آزمون Covid را دوباره انجام دهند. آزمایش خون اختیاری و نمونه برداری از بینی اجباری است. بعد از 24 ساعت ، نتایج آزمون می رسد. در این فاصله مسافر باید در هتل خاصی قرنطینه شود. در فرودگاه ، تصمیم گرفته می شود که مسافر در کدام هتل اقامت کند ، چاره دیگری نیست. آزمایش و ترانسفر از فرودگاه به هتل نیز رایگان است.

مسافران در بدو ورود به چین ، کووید را دوباره در فرودگاه آزمایش می کنند

اضافه می کند: مدت زمان قرنطینه اجباری مسافران ورودی به چین 14 روز است ، اما مسافری که مستقیم به پکن می رود باید 21 روز قرنطینه شود.

خلیفی با بیان اینکه هزینه قرنطینه در هتل به عهده مسافر است و قیمت هر شب بیش از 250 یوان (حدود 35 یوان) دلار است ، گفت: “هیچ کس نمی تواند از اتاق هتل در حین قرنطینه خارج شود.” دمای بدن و وضعیت سلامتی مسافران دو بار در روز بررسی می شود. هیچ کس برای تمیز کردن اتاق نمی آید و همه کارها توسط همان مسافر انجام می شود. هر اتاق دارای یک گروه WeChat است که شامل اعضای دپارتمان بهداشت ، مترجمان ، کارکنان هتل و مهمانان است. این گروه برای درمان مشکلات مسافر تشکیل می شود و به محض بروز علائم ، اقدامات مراقبتی بیشتری انجام می شود.

ورود به هتل برای قرنطینه

وی ادامه می دهد: “درست است که مسافران بیمار نیستند ، اما همه ناقل تاج محسوب می شوند. در روز سیزدهم قرنطینه ، آزمایش گلو انجام می شود. اگر نتیجه منفی باشد ، قرنطینه ممکن است در چهاردهم باقی بماند. آنها همچنین گواهی تحت عنوان “پایان قرنطینه” صادر می کنند که به مسافران امکان می دهد به شهرهای دیگر سفر کنند.

مسافران قرنطینه نمی توانند از این خطوط سفید عبور کرده و ظرف 14 روز اتاق را ترک کنند

در طول 14 روز قرنطینه ، مسافر سه بار تحت آزمایش تاج قرار می گیرد

این فعال گردشگری چینی گفت: “این اقدامات تنها بخشی از اقدامات پیشگیرانه دولت چین برای کنترل ویروس کرونا است.” دولت چین با تشدید کانال های ورودی و مرزی از گسترش بیشتر ویروس در کشور جلوگیری کرده است. چین هزینه های زیادی برای کنترل ویروس کرونا خرج کرده است که منجر به بیماری Covid-19 به خوبی مدیریت شده در این کشور شده است.

وی برخی اقدامات دیگر دولت چین برای کنترل ویروس در این کشور را ذکر کرد و گفت: در حالی که اکنون برخی کشورها در شهرهای قرنطینه به سر می برند ، چین یک سال است این کار را انجام می دهد. در عین حال با کمک فناوری حرکت حامل ها را در شهر نیز کنترل می کند. از طرف دیگر ، محبوبیت پول الکترونیکی در این کشور شناسایی و ردیابی اپراتورها را سریعتر کرده است. همه شهروندان دارای کد QR هستند و این کدها قبل از ورود به هر مکان و منطقه بررسی می شوند. اگر حتی با اتومبیل از مناطق چراغ قرمز عبور کنند ، کد آنها قرمز می شود و دیگر اجازه ورود به مکان های عمومی از جمله مغازه ها ، مترو و فرودگاه را ندارند و باید به مدت 14 روز قرنطینه شوند. مسافران خارجی نیز هنگام ورود به چین کد قرمز دریافت می کنند و با پایان قرنطینه ، کد به طور خودکار سبز می شود. یک گروه کاری بزرگ برای کنترل ویروس کرونا در چین تشکیل شده است که به خوبی وضعیت را کنترل می کند.

وی با اشاره به نگرانی های جدید در چین با شروع مدارس ، دانشگاه ها و مسافرت ها اظهار داشت: بر خلاف پیش بینی دولت چین از 1.7 میلیارد سفر در تعطیلات بهاری ، احتمال اجرای آنها با اقدامات دقیق و کنترل وجود دارد. “در ورودی های شهر تعداد سفرها را کاهش دهید. طبق مقررات فعلی ، همه مسافران به محض بازگشت به محل زندگی خود می توانند قرنطینه شوند. قوانین قرنطینه توسط مقامات هر شهر وضع می شود و مردم ملزم به رعایت آنها هستند.

خلیفی معتقد است که کنترل ویروس تاج در چین به چندین عامل مربوط می شود. مدیریت صحیح دولت ، تبعیت مناسب مردم از قوانین و مقررات و استفاده از فناوری و صنایع هوشمند که می تواند نمونه خوبی برای سایر کشورها باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا