بین الملل

اردوغان: راه‌حل دو کشوری تنها گزینه برای قبرس است

رئیس جمهور ترکیه امروز (چهارشنبه) تأکید کرد که تنها راه حل اختلافات طولانی مدت در مورد قبرس تشکیل دو کشور در این جزیره است و ایجاد فدراسیون خواستار آتن در دستور کار گفتگوهای آینده نیست.

به گزارش رویترز ، رهبران یونان و قبرس روز دوشنبه گفتند که تنها یک توافق صلح بر اساس قطعنامه های سازمان ملل را می پذیرند و راه حل دو کشور با حمایت ترکیه و ترک قبرس را رد کردند. گفتگوهای میانجیگری سازمان ملل قرار است ماه آینده برگزار شود.

سازمان ملل باید از رهبران ترک قبرس و یونان قبرس و وزرای خارجه سه کشور ضمانت کننده یونان ، ترکیه و انگلستان دعوت کند تا در مورد چگونگی پیشبرد موضوع بحث کنند. این مسئله تنش های پیچیده ای را بین آنکارا و آتن و پروژه های پیچیده بخش انرژی در شرق مدیترانه ایجاد کرده است.

قطعنامه های سازمان ملل متحد خواستار اتحاد مجدد قبرس تحت چتر دو حزب فدرال است. تلاش های قبلی برای متحد کردن یونانی های ترک و یونانی قبرس در این جزیره ناکام مانده است. این جزیره پس از حمله ترکیه در سال 1974 به دو قسمت تقسیم شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت اظهارات دولت های قبرس و یونان نشان می دهد که آنها توجهی به مقامات ترک قبرس ندارند. بنابراین ، مذاکرات پیشنهادی که قبلاً شکست خورده اند فایده ای ندارد.

وی به نمایندگان مجلس گفت: “هیچ راه حل دیگری به جز راه حل دو دولت وجود ندارد.” چه آن را بپذیرید و چه نپذیرید ، دیگر فدراسیون وجود ندارد. فقط در این شرایط می توانیم در اطراف مسئله قبرس باشیم و بین خودمان مذاکره کنیم. در غیر اینصورت هرکس باید راه خودش را طی کند.

ترکیه و یونان ماه گذشته مذاکرات را از سر گرفتند ، اما اردوغان امروز گفت که نمی تواند با نخست وزیر یونان کیریاکوس میتسوتاکیس دیدار کند. میتسوتاکیس مرا به چالش کشید. چگونه می توانیم با شما پشت یک میز بنشینیم؟ ابتدا حد خود را بدانید. اگر واقعاً به دنبال صلح هستید ، مرا به چالش نکشید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا