بین الملل

چرا پوتین می‌خواهد تا ۲۰۳۶ بماند؟ / مخالفان به شدت از تداوم ریاست جمهوری پوتین انتقاد کرده‌اند

اکنون ، در تحولی چشمگیر ، راه برای ادامه دولت وی گشوده شده است. ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه ، قانون جدیدی درباره انتخابات ریاست جمهوری روسیه را دوشنبه ، 6 آوریل 1400 امضا کرد. قانون جدید که بر اساس ماده 81 قانون اساسی روسیه تهیه شده و در 25 آوریل توسط دوما تصویب شد ، به پوتین اجازه می دهد دو بار نامزد شود در انتخابات ریاست جمهوری روسیه شرایط بیشتری به دست آورد و در صورت پیروزی تا سال 2036 در سمت خود باقی است.

طبق یکی از مفاد اصلاح شده قانون اساسی روسیه ، محدودیت دوره ریاست جمهوری بدون در نظر گرفتن شرایط قبلی ریاست جمهوری پوتین اعمال می شود. این بدان معناست که وی می تواند برای دو دوره دیگر نامزد ریاست جمهوری شود. با تصویب این قانون ، یکی از نکات اساسی قانون اساسی جدید روسیه اجرا شده است. قانون اساسی قبلی بیش از دو بار متوالی به رئیس جمهور اجازه کاندیداتوری را نمی داد اما قانون جدید انتخابات که پس از همه پرسی اصلاح قانون اساسی توسط پارلمان تصویب شد و توسط پوتین امضا شد ، به وی اجازه می دهد بدون هیچ محدودیتی کاندیدای ریاست جمهوری شود تا 2036

در ژوئیه سال 2020 ، مردم روسیه به اصلاح قانون اساسی رای مثبت دادند. گروه های مخالف در روسیه به رهبری الکسی ناوالنی به شدت از ادامه ریاست جمهوری پوتین انتقاد کرده اند. آنها با انتقاد از پوتین و متهم کردن وی به حمایت از الیگارشی مالی و سیاسی ، آنها خواهان تغییر نخبگان از جمله احتمال رقابت واقعی در انتخابات ریاست جمهوری روسیه هستند. با این حال ، نظرسنجی ها نشان می دهد پوتین هنوز از حمایت قابل توجه مردم برخوردار است. طبق نظرسنجی فوریه 2021 ، بیش از نیمی از روس ها یا 54 درصد به پوتین اعتماد دارند و 58 درصد اظهار داشتند که از عملکرد وی راضی هستند. اکنون زمان ادامه حکمرانی پوتین تا سال 2036 است.

این مطمئناً خبر بدی برای مخالفان ملی پوتین و حامیان مالی غربی وی است. برخلاف رویکرد قبلی خود ، پوتین به عنوان یک رئیس جمهور قدرتمند و با نفوذ به این نتیجه رسیده است که اگر قدرت در روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2024 به یک سیاستمدار دیگر برسد ، با وجود تمام اقداماتی که در چارچوب اصلاحات قانون اساسی شخصی برای سیاست روسیه موارد تأثیرگذار و سرنوشت ساز ممکن است مانع او نشوند ، بنابراین او اکنون به این نتیجه رسیده است که راه حل مطمئن بازیابی قدرت است. در واقع ، پوتین نتوانسته است یک گزینه جایگزین ارائه دهد.

ولادیمیر پوتین 68 ساله که پس از استعفای بوریس یلتسین برای اولین بار در دسامبر 1999 رئیس جمهور روسیه شد ، بیش از دو دهه است که در کرملین قدرت دارد. وی اعلام کرده است که در سال 2024 تصمیم خواهد گرفت که آیا برای یک دوره جدید بار دیگر برای ریاست جمهوری کاندیدا شود. با این حال مسلم است که وی به عنوان رئیس جمهوری که چهار دوره مسئولیت خود را بر عهده داشته است ، در سه دهه گذشته نقش بسیار مهمی در تحولات این کشور داشته است و در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی و ادامه دولت تا سال 2036 انتظار می رود که وی همچنان در بزرگترین کشور جهان نقش اساسی داشته باشد.

2323

دکمه بازگشت به بالا