بین الملل

راه هست ـ ۱۲| ظرفیت درآمد هنگفت ایران از عبور کالا/ ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز دارد

به گفته گروه اقتصادی بین المللی فانوس دریاها ، گاهی اوقات ممکن است برخی از رویدادهای جهان به فکر استفاده از فرصتهای استراتژیک کشور باشند که ما برای تکمیل آنها سالها فراموش کرده ایم و یا آنها را به تأخیر انداخته ایم و سعی در استفاده از آنها داریم.

در تاریخ 24 مارس 2021 ، یک کشتی غول پیکر در کانال سوئز مصر پهلو گرفت و آن را مسدود کرد و باعث ترافیک سنگین دریایی شد.

Ever Give ، غول پانامایی ، در میان مذاکرات بر سر پروژه های حمل و نقل تجاری جایگزین ، گزارش هایی درباره آینده کانال سوئز ایجاد کرده است.

المانیتور گزارش داد ، در نتیجه ، روسیه و ایران تلاش کردند مسیرهای دریایی جایگزین پیدا کنند.

مسئولان کانال سوئز پس از یک هفته تلاش و از سرگیری ترافیک دریایی ، کانال را در تاریخ 29 مارس بازگشایی کردند.

* ایران جایگزین بهتری برای کانال سوئز است

در سپتامبر 2000 ، ایران ، روسیه و هند توافق نامه ای را در سن پترزبورگ به نام کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب امضا کردند.


پاساژ بین المللی شمال-جنوب

این مسیر از نظر زمان و مسافت بسیار ارزانتر از کانال سوئز است.

ایران می تواند از این گزینه که بسیار بهتر است استفاده کند و راهی با مزایای بیشتر برای جهان ارائه دهد.

همچنین ممکن بود که این کشور در کوتاه مدت با برنامه ریزی مداوم این حادثه را از دست ندهد.

به گفته برخی از کارشناسان ، در حادثه سوئز ، ایران با برنامه ویژه ای توانست در مدت زمان كوتاهی حجم زیادی از محموله های بین المللی را از طریق این كشور عبور دهد تا به محموله های کشتی های گرفتار در دریای سرخ اجازه عبور از این كشور و تسهیل گمرك و بندر. درآمد مناسبی کسب کنید.

* مسیر حمل و نقل بین المللی شمال به جنوب

مسیر بین المللی شمال-جنوب یک مسیر استراتژیک در نیمکره شرقی است.

این مسیر ارتباط ترافیکی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای اقیانوس هند ، خلیج فارس و جنوب آسیا را برقرار می کند.

در همان زمان ، پس از اتصال خلیج عمان و بندر چابهار در ساحل شرقی دریای مکران با این گذرگاه ، این بندر نقش مهمی در حمل کالا در شرق ایران و به همسایگان شرقی خواهد داشت. کشور و آسیای میانه.

در صورت تکمیل کل مسیرهای زنجیره ای ، حمل بار از بندر بمبئی به مسکو تقریباً یک ماه طول خواهد کشید. حمل و نقل با همان مسیر از طریق دریای بالتیک هزینه حمل و نقل را 20٪ افزایش می دهد.

در صورت تکمیل کل مسیرهای زنجیره ای ، حمل بار از بندر بمبئی به مسکو تقریباً یک ماه طول خواهد کشید. حمل و نقل با همان مسیر از طریق دریای بالتیک هزینه حمل و نقل را 20٪ افزایش می دهد.

وزرای حمل و نقل سه کشور توافق نامه ساخت این جاده بین المللی تقاطع شمال به جنوب در سن پترزبورگ بین ایران ، روسیه و هند را امضا کردند.

در صورت تکمیل این گذرگاه ، مدت و مسافت این مسیر تجاری بین آسیا و اروپا تا 40٪ کاهش می یابد. زمان سفر به 20 روز کاهش می یابد و هزینه ها تا 30 درصد کاهش می یابد ، که این گزینه را جایگزین کانال سوئز می کند ، این به عنوان ترافیک در نظر گرفته می شود.

* درآمد عظیم ایران از عبور کالا از راه آهن و جاده

ایران از نظر رهبری ، ژئوپلیتیک و اقتصاد ژئو همیشه در جهان مورد توجه بوده است. در سالهای اخیر ، موقعیت مناسب راه آهن و جاده و دسترسی ایران به سواحل طولانی خلیج فارس ، دریای عمان ، دریای مکران و سواحل دریای خزر مورد توجه بسیاری از تولیدکنندگان برجسته اقتصادی جهان قرار گرفته است.

اگر برخی از راه آهن ها و جاده های ناتمام در ایران به پایان برسد ، این کشور می تواند با عبور کالا از راه آهن و جاده های خود درآمد زیادی کسب کند.

در همین راستا ، کاظم جلالی ، سفیر ایران در روسیه ، در تاریخ 27 مارس در حساب فیس بوک خود ، در پی حادثه کانال سوئز ، خواستار فعال شدن یک راهرو بین المللی جایگزین برای کانال سوئز ، یعنی راهرو ترافیکی بین المللی شمال و جنوب شد. . آن را به عنوان یک مسیر “کم خطر” توصیف کرد.


سفیر ایران در روسیه

سفیر ایران نوشت: “با توجه به محاصره کانال سوئز در روزهای اخیر و خسارت 9 میلیارد دلاری روزانه به اقتصاد جهانی ، نیاز به تسریع در تکمیل زیرساخت ها و فعال سازی کریدور شمال-جنوب به عنوان جایگزین کانال سوئز ، مهمتر از همیشه شده است.

حقایق اخیر نشان می دهد ، با توجه به عبور سالانه بیش از یک میلیارد تن کالا از کانال سوئز ، این مسیر باید یک مسیر جایگزین پر خطرتر و راهرو شمال به جنوب با کاهش زمان سفر تا 20 روز در نظر گرفته شود. “هزینه ها تا 30٪ گزینه اصلی است.”

* روسیه نیاز به مسیر شمال به جنوب را تشخیص می دهد

سرگئی لاوروف ، وزیر امور خارجه روسیه نیز گفت که بسته شدن کانال سوئز تهدیدی برای تجارت جهانی است.

وی تأکید کرد که این حادثه اهمیت مسیرهای جایگزین مانند مسیر اتصال روسیه و هند از طریق ایران را نشان داد.


گذرگاه بین المللی شمال-جنوب

این مقام روسی خاطر نشان کرد که این مسیر تجاری چند ملیتی ، که به طور رسمی به عنوان “کریدور حمل و نقل بین المللی شمال و جنوب” شناخته می شود ، یکی از پروژه های مهم زیرساختی منطقه است.

وزیر امور خارجه روسیه اذعان کرد که بسته شدن کانال سوئز نیاز به یک مسیر قابل حمل و نقل زمینی را افزایش داده و این پروژه ها در شرایط فعلی کاملاً ضروری هستند.

* روسها بیکار نبودند

البته روس ها در آن زمان بیکار نبودند و در تلاشند مسیر دریایی شمال خود را با استفاده از شرایط حادثه کانال سوئز ارتقا دهند.

روزنامه مسکو تایمز در تاریخ 26 مارس نوشت که کرملین امیدوار است بسته شدن کانال سوئز در مصر را به منفعت طولانی مدت تبدیل کند.

روز 26 مارس ، Rosatomflot دولتی روسیه ادعا کرد که روسیه از قدرتمندترین معماهای هسته ای برای بهبود دسترسی به ترافیک دریایی در دریای شمال استفاده می کند ، زیرا ذوب سریع یخ های قطب شمال عبور کشتی ها را تسهیل می کند.

با این حال ، برخی از کارشناسان معتقدند که پروژه دریای روسیه شمالی در مقایسه با کانال سوئز دارای مشکلاتی است ، از جمله اینکه بیشتر سال پوشیده از برف است و حمل و نقل در برف خطرات آن را به همراه دارد و همچنین به کشتی های با ویژگی و ویژگی های خاص نیاز دارد .

بنابراین ، این پروژه به هیچ وجه رقیب قدرتمندی برای کانال سوئز نیست و اگر رقیبی برای این کانال وجود داشته باشد ، رقیبی فصلی و ضعیف است.

اما رسانه های روسی قطب شمال را تنها گزینه جایگزین کانال سوئز نمی دانند.

در همین حال ، اولگ دریپاسکا تاجر و میلیاردر روسی به راشاتودی گفت که روسیه گزینه های مختلفی دارد که به راحتی می تواند جایگزین خوبی برای کانال سوئز باشد ، از جمله راه آهن.

وی توضیح داد که چین در دو ماه نخست امسال حجم حمل و نقل کالا توسط راه آهن روسیه و آسیا را دو برابر کرده است ، زیرا افزایش قیمت ها و حمل و نقل از راه دور پکن را مجبور به افزایش حمل و نقل ریلی کرده است.

دریپاسکا گفت: “محاصره کانال سوئز باید جامعه جهانی را به گسترش سریع حمل و نقل ریلی از آسیا به اروپا ترغیب کند.”

* اثرات مسدود شده کانال سوئز بر جهان

یکی از اولین اثرات محاصره کانال سوئز دو برابر شدن تعرفه کشتی بود که با افزایش تعرفه کشتی های کوچک روبرو شد و از آنجا که انتظار می رفت کالاها دیر برسند ، قیمت اکثر کالاها به طرز چشمگیری افزایش یافت. .

گزارش ها خسارت 5000 تا 10 میلیارد دلاری به تجارت جهانی را گزارش کرد که محموله ها هر یک با تاخیر انجام شد.

به گفته مسئولان کانال سوئز ، مسدود کردن کانال هر روز درآمد آن را با 13 میلیون دلار کاهش به 14 میلیون دلار کاهش داده است.

برخی کشتی ها نیز مسیر خود را تغییر دادند تا از ترافیک سوئز عقب نمانند و مجبور شدند از آفریقا بپرند و 9650 کیلومتر به مسیر خود اضافه کنند.

گفته می شود ترافیک ایجاد شده در پشت کانال طی یک هفته بر شرایط حمل و نقل جهانی تأثیر داشته است که در سال 2022 به حالت عادی بر نمی گردد.

استاد دانشگاه علوم اجتماعی سنگاپور توضیح داد: “کانال سوئز از سیستم کاروان برای سازماندهی ترافیک دریایی به شمال و جنوب استفاده می کند.”

وی گفت: “اگر بخواهیم واقع بین باشیم ، می توان پیش بینی كرد كه تأثیر این حادثه تا نیمه دوم سال 2021 و حتی تا سال 2022 ادامه یابد.”

این تأثیرات و وجود یک مسیر واحد برای حمل و نقل کالا در جهان ، نشانگر وجود پتانسیلی است که ایران می تواند از داشتن شرایط استراتژیک استراتژیک بهره مند شود.

برخی از کشتی های تجاری که در کانال سوئز گرفتار شده اند به دنبال مسیرهای دیگر هستند.

منابع:

[1] https://www.al-monitor.com/originals/2021/04/russia-iran-propose-alternative-maritime-routes-amid-suez-canal-blockage

[2] https://ir.sputniknews.com/iran/202103297674558-٪DA٪A9٪D8٪A7٪D8٪B8٪D9٪85-٪D8٪AC٪D9٪84٪D8٪A7٪D9٪84٪DB٪ 8C-٪ DA٪ A9٪ D8٪ B1٪ DB٪ 8C٪ D8٪ AF٪ D9٪ 88٪ D8٪ B1-٪ D8٪ B4٪ D9٪ 85٪ D8٪ A7٪ D9٪ 84 -٪ D8٪ AC٪ D9 ٪ 86٪ D9٪ 88٪ D8٪ A8-٪ D9٪ 85٪ DB٪ 8C٪ D8٪ AA٪ D9٪ 88٪ D8٪ A7٪ D9٪ 86٪ D8٪ AF-٪ D8٪ AC٪ D8٪ A7٪ DB ٪ 8C٪ DA٪ AF٪ D8٪ B2٪ DB٪ 8C٪ D9٪ 86-٪ DA٪ A9٪ D8٪ A7٪ D9٪ 86٪ D8٪ A7٪ D9٪ 84-٪ D8٪ B3٪ D9٪ 88٪ D8 ٪ A6٪ D8٪ B2-٪ D8٪ B4٪ D9٪ 88٪ D8٪ AF /

[3] https://www.rt.com/business/520050-suez-alternative-russia-railways/

[4] https://tass.com/economy/1270877

[5] https://www.rt.com/business/519245-suez-canal-russia-nouth- Sea-route/

[6] https://www.rt.com/business/520905-russia-india-suez-alternative/

[7] https://www.themoscowtimes.com/

[8] http://fna.ir/nd8c

[9] http://fna.ir/n5ly

[10] http://fna.ir/lnmv

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا