همه چیز درباره پیک پنجم و واریانت “دلتا”/چرایی عدم کنترل کرونا در کشور

همه چیز درباره پیک پنجم و واریانت "دلتا"/چرایی عدم کنترل کرونا در کشور

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به ویژگی های نوع دلتا یا گونه ویروس کرونا ویروس هندی ، در مورد اینکه چرا ویروس کرونا در کشور کنترل نمی شود ، اظهار داشت: در تاج دلتا و ….

در مصاحبه ای با مجله روز ، دکتر علیرضا ناجی وی در مورد وضعیت شیوع تاج در اوج پنجم بیماری در کشور گفت: “شواهد نشان می دهد که ما وارد موج پنجم بیماری در کشور شده ایم.” در هفته های اخیر تعداد شهرهای سرخ از 12 به 21 شهر رسیده است. پس از 21 شهر ، به 32 شهر ، سپس 63 شهر و سپس 92 شهر سرخ رسیده است. در عین حال ، گسترش این قرمزی به سمت مرکز مهم است. در حال حاضر در تهران ، اسلامشهر ، بهارستان ، پاکدشت ، پردیس ، تهران ، دماوند ، ری ، شمیرانات ، فیروزکوه ، قرچک قرمز هستند و تعداد موارد افزایش یافته است.

ثبات مرگ و میر در موج چهارم تاج در ایران

و وی افزود: “در موج چهارمی که بودیم ، دیدیم که مدتی با نوسان بسیار شدید و مداوم پیشرفت کرده ایم. در نتیجه ، در موج چهارم نمی توانیم تعداد موارد جدید در روز را به طور متوسط ​​کاهش دهیم. از 10000 نفر و هر روز بیش از 100 نفر از هموطنانمان به دلیل کوید جان خود را از دست می دهند.

چرا ما در کنترل کرونا موفق نیستیم؟

ناجی گفت: “دلیل آن این است که ما قوانین محدود کننده را اجرا نمی کنیم.” ما در افزایش سطح پوشش واکسیناسیون موفق نبوده ایم و از طرف دیگر ، قوانین کنترل Quid را به خوبی اعمال نمی کنیم. درمان تاج را می توان به درمان های پزشکی و غیر دارویی تقسیم کرد. دارو همان روش درمانی برای بیماران بستری است که واکسن می تواند به خوبی از آن جلوگیری کند. به نظر من اما قسمت غیر دارویی از اهمیت بیشتری برخوردار است. این درست نیست که ما جامعه را برای شیوع ویروس باز گذاشته ایم و فقط می توانیم منتظر واکسن باشیم. این می تواند وقتی م effectiveثر باشد که واکسن موثری داشته باشیم و آن را تزریق کنیم ، اما در حال حاضر چنین وضعیتی نداریم و با این وجود محدودیت های اجتماعی خود را به موقع اعمال نمی کنیم ، نه تنها شهرهایمان را به موقع قرنطینه نمی کنیم ، اما کاملاً ، ما هیچ نظمی در این مورد نداریم. در یکی از شهرهای جنوبی ، پس از قرمز شدن اوضاع ، آنها تصمیم می گیرند که این شهر را برای مدت دو روز قرنطینه کنند که این یک شوخی است. اینها منجر به کنترل نمی شود. وقتی روند مداوم گردش ویروس را مشاهده می کنید ، به این معنی است که ما در مسیر اشتباهی پیش می رویم و در این مدت روند نزولی نداشته ایم.

نوع غالب در قله پنجم

نوع Delta 60٪ قدرتمندتر از Alpha است

وی با اشاره به انواع غالب در اوج پنجم کرونا ، گفت: “یکی از مهمترین مشکلاتی که در حال حاضر با آن روبرو هستیم ، خود نوع دلتا یا نسخه هندی ویروس کرونا است.” البته در ایران هم نوع دلتا و هم نوع بتا یا آفریقای جنوبی را شناسایی کردیم. ویژگی نوع Delta این است که قدرت انتقال بسیار بالایی دارد و قدرت انتقال آن 60٪ بیشتر از نوع alpha است که نسخه انگلیسی ویروس کرون است. علاوه بر این ، میزان بستری در بیمارستان دو برابر رقم آلفا است.

ناجی ادامه داد: حال بیایید سناریوی موج چهارم را با نوع آلفا و اکنون در نظر بگیریم این یک نوع دلتا است که 60٪ قدرت انتقال بیشتری دارد. شواهد افزایش تعداد شهرهای سرخ و افزایش تعداد بیماران در بیمارستان ها این نوع را نشان می دهد. در حال حاضر تعداد کمی تخت خالی در تهران داریم و تعداد بیماران سرپایی بسیار زیاد شده است و همه اینها می تواند به دلیل نوع دلتا باشد. از آنجا که ما به طور منظم روی انواع ردیابی ژنتیکی کار نمی کنیم ، نمی توانیم با اطمینان صحبت کنیم.

تغییر رنگ در گوشه و کنار کشور

ناجی ادامه داد: “با توجه به اینکه هیچ محدودیتی در جابجایی افراد از استان های آلوده به استان های آلوده اعمال نکردیم ، باید در نظر بگیریم که ویروس حداقل در شهرهایی که بزرگراه انتقال هستند شیوع پیدا کرده است.” تهران ، کرمان ، یزد و … که اوضاع آنها خراب شده و رنگ گوشه و کنار کشور تغییر می کند. بنابراین ، منطقی است که فرض کنیم اینها انواع دلتا هستند.

عفونت مجدد در عروق کرونا ویروس و در افراد واکسینه شده

امن ترین گزینه های فرار کرونا

وی گفت: “ما تعدادی از موارد را می بینیم كه افراد قبلاً به این بیماری آلوده شده یا واكسین شده اند و دوباره به Covid آلوده شده اند كه مربوط به انواع سرکوب كننده سیستم ایمنی است.” در حال حاضر ، امن ترین نوع قابل غلبه و پیشی گرفتن در جهان ، نوع دلتا است. نوع دلتا یکی از خطرناکترین انواع است که می تواند پس از نسخه بتا از امنیت فرار کند. مصونیت در برابر عفونت قبلی یا مصونیت در برابر واکسن.

ناجی افزود: اکنون با توجه به اینکه واکسیناسیون در کشور ما به خوبی انجام نشده است ، شیوع این واریانس چیز عجیبی نیست. همانطور که در کشورهایی که واکسیناسیون خوبی دارند ، شاهد افزایش نوع دلتا هستیم ، مانند ایالات متحده و انگلستان. در هر صورت ، ما وضعیت بسیار بدی داریم و حتی بدتر ، تصمیمات درست و دقیقی نمی گیریم.

افزایش بروز بیماری شدید کرونا ویروس قلب در کودکان

وی گفت: “انواع دلتا و بتا مسری تر هستند و می توانند بیماری های جدی تری ایجاد کنند.” البته نه برای کشاندن بیشتر. پیش بینی می شود که در قله پنجم ، شیوع آن با نوع دلتا یا هند باشد. در عین حال می بینیم که این اوج در کودکان م effectiveثر است و میزان بروز کودکان نیز افزایش یافته است. ما همچنین شاهد بیماری شدید ریه و درگیری شدید ریه در کودکان هستیم. همه اینها مربوط به عملکرد دلتا است. البته ، ما اطلاعات درستی نداریم زیرا ردیابی ژنتیکی مناسبی انجام نمی دهیم. لازم به ذکر است که نوع هند نیز می تواند باعث بیماری جدی در کودکان شود. همانطور که نوع انگلیسی گروه سنی را تغییر داد ، نوع دلتا نیز تغییر کرد. بنابراین شاهد مواردی از عفونت مجدد و ….

ناجی ادامه داد: در همان زمان ، ما در مورد واکسن اعلام کرده بودیم که برای جلوگیری از بیماریهای علامت دار باید واکسیناسیون انجام شود ، اما اکنون می گوییم با توجه به انواع موجود ، واکسن بیماری های جدی ، بستری شدن در ICU و مرگ و میر. جلوگیری می کند. با این حال ، می بینیم افرادی هستند که قبلاً از بیماری کرونا ویروس قلب رنج می بردند و اکنون با درگیری شدید ریه در بیمارستان بستری هستند. بنابراین ، اکنون دنیا برای تولید واکسنهایی که در انواع جدید مثر هستند ، به چالش کشیده شده است. زیرا سازگاری هایی که درباره واکسن ها می گوییم مربوط به نوع ووهان یا انواع اصلی ویروس است ، نه به دلتا و …

آیا واکسن در برابر انواع جدید بی اثر است؟

وی گفت: البته واکسن ها در برابر انواع جدید بی تأثیر نیستند اما درصد اثر بخشی آنها کاهش یافته و این انواع از واکسن فرار کرده و باعث فرار واکسن می شوند. البته ، نوع بتا یا آفریقای جنوبی از این نظر بدترین است ، اما نفوذ پذیری یا قدرت انتقال آن به اندازه سایر انواع نیست.

وی گفت: “طبق آمار رسمی ، ما بیش از 10 هزار مورد جدید در روز داریم.” مقاومت آن بیشتر است و افراد با زمینه های مختلف می توانند به شدت تحت تأثیر سطوح مختلف بیماری قرار بگیرند و حتی در برخی موارد ممکن است بمیرند.

قبل از وقوع باید با این حادثه برخورد شود

ناجی گفت: “ما مجبور نیستیم اجازه دهیم ویروس شیوع یابد و سپس اقدام کنیم.” وی افزود: “ما نباید اجازه دهیم ویروس با این مشخصات گسترش یابد و سپس بیمارستان ها و پرسنل درمانی ما را تحت فشار قرار دهیم و باعث خستگی و از بین رفتن آنها شوند.” منابع سپس اتفاق می افتد که بیمار از یک بیمارستان به بیمارستان دیگر سرگردان می شود و این خود می تواند منجر به شیوع مجدد ویروس شود. بنابراین ما قبلاً باید محدودیت ها را اعمال می کردیم و اکنون باید این کار را با قوت بیشتری انجام دهیم و واکسیناسیون را تسریع کنیم.

ایران در موج اول و پنجمین قله Covid-19

وی در مورد وضعیت ایران در جهان گفت: “باید توجه داشت که ما هنوز در موج اول و قله پنجم هستیم.” ما هنوز نتوانسته ایم موج خود را کنترل کنیم. ما روی موج اول هستیم و چندین قله می دهیم. این تفاوت بین ما و کشورهای دیگر است و همه این موارد نشان دهنده عدم موفقیت ما در کنترل کوئید در ایران است. كنترل ماده كوچك باید توسط دولت و وزارت بهداشت انجام شود. وزارت بهداشت همچنین باید قدرت لازم را برای اعمال کنترل داشته باشد که این قدرت را ندارد. قسمت دوم به مقاومت و تعهد برای کنترل مردم برمی گردد. بگذارید مردم ماسک بزنند ، نه مهمانی ، عروسی و عزاداری. مسافرت نرو اما همه اینها در حال انجام است. در همان زمان که شهرهای جنوبی ما قرمز می شد ، ما کنسرت برگزار کردیم و قرنطینه نکردیم. چرا باید Covid کنترل شود؟ آیا این بیماری با ما شوخی است؟

ناجی گفت: “این قانون ویروس است.” قانون کنترل بیماری کوئید شناخته شده است که در کشورهای موفق اجرا شده است و شامل کنترل های بهداشتی و غیر دارویی ، محدودیت های اجتماعی و شهرهای قرنطینه ای ، یافتن حداکثر تعداد موارد ، قرنطینه و انزوا و درمان و واکسیناسیون دارو است. اکنون در همه این موارد شاهد نقص در کشور هستیم. فقط در زمینه درمان ، کادر پزشکی فداکارانه عمل می کنند. در غیر این صورت ، بیشتر اوقات مردم ما ماسک نمی زنند ، مهمانی نمی گیرند ، مسافرت نمی روند ، دولت محدودیتی اعمال نمی کند یا آنها این کار را به روش بسیار ناکارآمد و ناکافی انجام می دهند و واکسن های ما خیلی پیشرفت نمی کنند. این پارادوکس هایی است که Covid را از کنترل خارج می کند و کاملا طبیعی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا