عمومی

آشنایی با انواع آلات موسیقی + تاریخچه سازها

بررسی انواع سازها و آلات موسیقی

تا به حال شده است که به معنای کلمه “ساز” و انواع موسیقی ساز فکر کنید؟ معمولاً وقتی کسی در مورد انواع ساز صحبت می کند، همه به فکر پیانو، ویولن، گیتار و ساز شفاهی می افتند. در واقع، آنها نمی دانند که هر یک از این ساز ها به کدام دسته تعلق دارند یا ساز های دیگری به غیر از پیانو و ویولن در جهان وجود دارند! بعضی اوقات ممکن است آهنگ خاصی را بشنوید و حتی نتوانید منبع آن را پیدا کنید. چون از ساز فقط پیانو و ویولن بلدید و بس.

همانطور که می دانید، آلات موسیقی احتمالاً قدیمی ترین وسیله تولید موسیقی هستند. انسانهای اولیه قبل از اینکه از حنجره خود خط و زبان داشته باشند، صداهای طبیعت را تکرار کرده و به تنه یک درخت خالی منفجر می شوند. استخوان های توخالی یا شاخ حیوانات و پوسته موجودات دریایی صداهای مختلف و محکمی ایجاد می کردند و از این صداها برای ایجاد ارتباط، هشدار خطر و همچنین ایجاد ترس در قلب حیوانات و دشمن استفاده می کردند که با گذشت زمان و به تدریج این ابزارها تبدیل به ساز های کامل امروز شوید.

بنابراین، پس از آن، انواع ساز های کوبه ای به صورت آلات موسیقی معرفی شدند و پس از همه اینها می توان گفت که ساز های بادی قدمت بیشتری دارند. قطعه ای از استخوان سوراخ دار مربوط به دوران نئاندرتال به عنوان قدیمی ترین ساز بادی کشف شده است. جالب است بدانید که سازها و ساز های موسیقی ایرانی به دو قسمت کلی تقسیم می شوند: ساز های موسیقی دستگاهی ایران و ساز های موسیقی ایرانی.

ساز ها انواع مختلفی دارند و در بسیاری از دسته ها قرار می گیرند. در ادامه، ما به طور خلاصه برخی از سازهای موسیقی را به شما معرفی خواهیم کرد.

آشنایی اجمالی با انواع سازهای زهی

همانطور که از نام آن پیداست، در سازهای زهی صدا ناشی از ارتعاش زه است. این لرزش نیز از طریق ضربه، زخمه، کشیدن کمان و آرشه در ساز ایجاد می شود. این سازها در ارکسترها نیز بسیار مهم هستند و قسمت اصلی آن را تشکیل می دهند. البته این سازهای زهی ها زیرمجموعه های دیگری مانند زهی زخمه‌ای، آرشه‌ای و کوبشی نیز دارند.

  • ساز زهی زخمه‌ای

در این ساز، لرزش و ارتعاش زه در اثر زخمه زدن با انگشتان ایجاد می شود و انواع مختلفی دارد. به عنوان مثال، می توان به ساز زخمه‌ای ناخنی، شلاقی، دست چپ و سرش زخمه‌ای اشاره کرد.

  • ساز زهی آرشه‌ای

در این ساز با کشیدن آرشه روی سیمها لرزش ایجاد می شود. سازهای زهی آرشه‌ای شامل کمانچه، قیچک، ویولن و.غیره میباشند.

نحوه عملکرد سازهای کوبه‌ای

در این نوع ساز صدا با ضربه زدن، تکان دادن، خراشیدن یا مالیدن ساز کوبه ای تولید می شود. ساز کوبه ای در واقع ریتم خاصی را در آهنگ ایجاد می کند که می توان آن را وظیفه اصلی این نوع سازها دانست. البته ملودی را می توان با کمک ساز کوبه ای نیز نواخت. اگرچه تاریخچه سازهای کوبه‌ای به هزاران سال قبل برمی گردد، اما می توان آنها را به طور کلی به دو دسته تقسیم کرد.

به این دو دسته سازهای کوبه‌ای با تنظیم مشخص و سازهای کوبه‌ای با تنظیم نامحدود گفته می شود. به یاد داشته باشید که این سازها به دلیل ریتم خود در پخش موسیقی شاد بسیار مفید هستند. سازهای کوبه‌ای را می توان با نامها و انواع مختلفی در بازار آلات موسیقی یافت. به عنوان مثال می توان به دف، دایره، تنبک، تیمپانی، طبل، دامارو، دمام، مثلث، مارکاس، سن، زنبورک، تومبا و طبلا اشاره کرد.

سازهای الکترونیکی و کارکرد آنها

در سازهای الکترونیکی برای ایجاد صدا و ملودی نمی توانید فقط به نیروی مکانیکی اعتماد کنید. در این سازها، سیم ها باید لرزش و لرزش الکتریکی داشته باشند تا صدا تولید شود. در این سازها باید از پالس های الکتریکی برای پخش آهنگ استفاده شود. در جدول زیر با انواع مختلف ابزار الکترونیکی آشنا خواهید شد.

سازهای بادی و انواع آن

سازهای بادی سازهایی هستند که در آن صدا با دمیدن بر روی یک جسم تولید می شود. معمولاً سوراخ هایی در این بدنه وارد می شود و با گرفتن و انداختن این سوراخ ها صدای مورد نظر از ساز ساخته می شود. سازهای بادی یکی از اولین سازهای موسیقی ساخته شده توسط بشر بود. انسان های قرن های گذشته آموخته اند که دمیدن بر روی مخروط ها، برگ ها یا حتی شاخ های حیوانات می تواند صدای بلند و شاخی تولید کند. آنها با استفاده از این دانش، سازهای بادی مدرن ساختند. انواع سازهای بادی عبارتند از:

  • ساز بادی چوبی
  • ساز بادی برنجی
  • ساز شستی دار بادی

همه چیز در مورد پیانو

یکی از محبوب ترین سازهایی که تاکنون ساخته شده پیانو است. پیانو به عنوان ساز مادر شناخته می شود و به عنوان یکی از کاملترین سازها شناخته می شود. به همین دلیل، پیانو یکی از کاملترین سازها خوانده می شود که قادر به تولید صداهای بسیار گسترده ای است. پیانو می تواند فرکانس هایی در حدود 20 تا 5000 هرتز و بیش از 7 اکتاو تولید کند. با این حال، همه سازها از این قابلیت برخوردار نیستند و محدود به محدوده خاصی از اصوات هستند.

پیانو یکی از سازهای کیبورد است که صدای آن با برخورد چکش های تعبیه شده در آن با سیم تولید می شود. سیم های پیانو به صفحه صدای پیانو متصل می شوند و با زدن کلید به چکش ها صدای دلخواه را تولید می کنند. در این بین، وظیفه صفحه صدا تقویت صدای پیانو است.

نام کامل این ساز Piano Forte است. در این نام کلمه پیانو به معنی ملایم و کلمه forte به معنی قوی است. هدف از نامگذاری این ساز نشان دادن توانایی این ساز در تولید صداهای باس به صورت کامل و گسترده است. مخترع پیانو آقای کریستوفوری است که آن را در سال 1709 در ایتالیا طراحی کرد. پیانوها در اولین مدل ها از ابعاد نسبتاً بزرگی ساخته شده اند و به طول دو متر و درهای بزرگ طراحی شده اند. ابعاد کوچکتر پیانوها سالها بعد برای استفاده شخصی و در اماکن عمومی ساخته شد.

پیانو به طور کلی دارای 7 کلید سفید و 32 کلید سیاه است که نت های موسیقی را تشکیل می دهد. چکش های تعبیه شده در پیانو با استفاده از یک اهرم به کلیدهای پیانو متصل می شوند که به آنها محرک گفته می شود. این اهرم ها ضربه چکش ها را روی سیم های تولید کننده صدا تسریع می کنند. چکش های پیانو را معمولاً با لایه ای از الیاف نمدی یا الیاف طبیعی می پوشانند تا صدای بهتری داشته باشند.

منابع و ماخذ:

https://118work.ir/subcategory/سرگرمی-و-فراغت/آلات-موسیقی

دکمه بازگشت به بالا