بین الملل

پاسخ کاخ سفید به مسکو: آمریکا بدون شرکای اروپایی درباره امنیت اروپا وارد مذاکره نمی‌شود

سخنگوی کاخ سفید گفت که ایالات متحده بدون شرکای اروپایی خود درباره امنیت اروپا مذاکره نخواهد کرد.

این اظهارات در حالی بیان شد که جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به تصمیم وزارت خارجه روسیه مبنی بر انتشار پیش نویس توافقنامه های روسیه، ایالات متحده و ناتو برای تضمین امنیت در اروپا گفت.

ساکی گفت: “بدون شرکا و متحدان اروپایی ما، هیچ گفتگویی در مورد امنیت اروپا وجود نخواهد داشت.” ما در مورد اصول کلیدی که امنیت اروپا بر آن استوار است سازش نخواهیم کرد، از جمله این واقعیت که همه کشورها حق دارند در مورد آینده و سیاست خارجی خود بدون دخالت خارجی تصمیم بگیرند.

وی افزود: کارن دانفرید، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور اروپا و اوراسیا، اخیراً در بروکسل با متحدان ایالات متحده در ناتو در مورد این موضوع گفتگو کرده است. جیک سالیوان وزیر امنیت داخلی ایالات متحده نیز روز پنجشنبه با گروه 9 در بخارست که شامل بلغارستان، جمهوری چک، استونی، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی است، تلفنی گفتگو کرد.

روسیه روز جمعه از پیش نویس توافقنامه ای با عنوان «پیمان تضمین امنیت آمریکا و روسیه و اقداماتی برای تضمین امنیت فدراسیون روسیه و کشورهای عضو ناتو» رونمایی کرد. این پیشنهادها در نشست وزارت خارجه روسیه در 15 دسامبر به نماینده آمریکا ارائه شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه قبلاً از ناتو خواسته بود تا مذاکرات واقعی را برای ارائه تضمین‌های امنیتی معتبر و بلندمدت به روسیه آغاز کند. به گفته پوتین، این تضمین ها باید از نظر قانونی الزام آور باشد زیرا غرب تعهدات شفاهی قبلی خود را زیر پا گذاشته است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین همچنین گفت که یوری اوشاکوف، معاون پوتین در امور بین‌الملل، به سالیوان گفته است که روسیه آماده است مذاکرات درباره توافق امنیتی پیشنهادی را فورا آغاز کند. سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، مذاکره کننده اصلی در مسکو خواهد بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا