بین الملل

هم امریکا و هم ایران، بزودی قبول می‌کنند که بدون قید و شرط و بدون مذاکره‌ درخصوص مواد برجام، به تعهدات پیشین خود بازگردند

این واقعیت که جو بایدن در سخنرانی پنجشنبه شب در سیاست خارجی خود به مسئله ایران نپرداخت ، به نظر من یک نشانه مثبت است. این را با دونالد ترامپ مقایسه کنید ، او از هر فرصتی برای حمله به ایران ، سازمان ملل ، حساب توییتر خود و در مصاحبه ها ، سعی کرد ایران را به عنوان یک مشکل بزرگ برای ایالات متحده برجسته کند.

اما اینكه بایدن مسئله ایران را به عنوان یكی از اولویت های سیاست خارجی كشورش مطرح نكرده است ، نشان می دهد كه دولت وی قصد دارد با كنترل گفتگو و حل مساله ، مشکلات موجود را حل كند.

* اینکه چرا برخی سیگنال ها یا اظهارات ضد و نقیض به نظر می رسد عدم تمایل طرفین به این واقعیت است که هر یک از طرفین قصد کسب امتیاز را دارند. اما وقتی نوبت به دستیابی به این هدف می رسد ، هر یک از طرفین مایل به عقب نشینی در پایان مذاکرات یا ابتکار عمل دیپلماتیک هستند.

* برداشت من این است که ایالات متحده و ایران هر دو در هفته های آینده توافق خواهند کرد که بدون قید و شرط و بدون تغییر و مذاکره در شورای امنیت سازمان ملل به تعهدات قبلی خود برگردند.

* بایدن و دیپلمات هایش بارها اعلام کرده اند که می خواهند مسئله برجام و مسئله هسته ای با ایران از طریق گفتگو به صورت مسالمت آمیز حل شود. با توجه به مسائلی که وجود دارد ، و به ویژه با توجه به فشارهایی که تحریم ها بر کشور تحمیل شده و تلاش هایی که برای دستیابی به این توافق هسته ای انجام شده است ، در صورت تحقق تعهدات دیگر ، ایران اراده کافی برای ادامه تعهدات خود را دارد.

با این حال ، من معتقدم که ایالات متحده حاضر نیست بدون بازگشت ایران به تعهدات خود برگردد. به نظر من این امکان وجود ندارد که ایالات متحده ابتدا به برجام و سپس به ایران برگردد تا تعهدات خود را از سر بگیرد. من فکر می کنم راه عملی ایجاد مکانیزمی از طریق گفتگوها در سطح معاونان 1 + 5 ، یا فقط کشورهای اروپایی یا اتحادیه اروپا است ، به طوری که هر دو کشور بتوانند همزمان به اجرای کامل خود برگردند. زمان را از طریق مراحل مربوطه طی کنید.

برای آمریکایی ها این امکان وجود ندارد که بگویند ایران باید بدون هیچ گونه تعهدی دوباره به تمام تعهدات خود عمل کند و همچنین تهران نگوید که ایالات متحده ابتدا باید تعهدات خود را از سر بگیرد.

23302

دکمه بازگشت به بالا