بین الملل

تور احیای برجام؛پیامی که ظریف مخابره می‌کند

مرتضی مکی ، کارشناس امور اروپا در یادداشتی برای روزنامه اعتماد نوشت:

تور اروپایی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ، محمد جواد ظریف و دیدار وی با مقامات اتریش ، اسپانیا ، ایتالیا و ایرلند برای فعال سازی مجدد توافق برجام نشان می دهد که روابط ایران با کشورهای اروپایی برقرار خواهد بود. انتخاب مقصد نیز صحیح است ، زیرا همه این کشورها که مقصد سفرهای وزیر خارجه بوده اند سابقه خوبی با جمهوری اسلامی داشته اند و اکنون که برنامه جامع اقدام مشترک خیلی عقب نمانده است ، ایران می تواند آزادانه با قیام تجارت کند کشورها ، تهران می خواهد این پیام را منتقل کند که این کشورها پس از اجرای برجام در خط مقدم جذب سرمایه گذاری و همکاری اقتصادی خواهند بود. نوع استقبالی که محمدجواد ظریف در این سفرها داشت بسیار جالب توجه بود و نشان می دهد که این دولت های اروپایی نیز نسبت به فعال سازی مجدد روابط اقتصادی با ایران نظر مثبتی دارند. در همین حال ، برخی از منتقدان بر این باورند که به دلیل سهل انگاری این دولتها در انجام تعهدات اقتصادی خود پس از خروج ایالات متحده از شورای امنیت سازمان ملل ، نباید همکاری با آنها برقرار شود. برای اولویت بندی ، اما واقعیت این است که کشورهای اروپایی باید همکاری مبتنی بر منطق اقتصادی را بپذیرند: آنها در کشورهای دیگر سرمایه گذاری می کنند و هنگامی که در شرایطی قرار می گیرند که مجبورند بین همکاری اقتصادی با ایران و ایالات متحده یکی را انتخاب کنند ، طبیعی است که این انتخاب به اندازه تجارت ایالات متحده بستگی دارد روابط اقتصاد معیارها و معیارهای خاص خود را دارد و نمی توان این معیارها را نادیده گرفت. از طرف دیگر ، تاریخ روابط با این کشورها را نباید فراموش کرد. ایتالیا آخرین کشوری بود که هنگام خروج سفیران اروپایی از تهران این تصمیم را اتخاذ کرد و هنگامی که روابط برقرار شد ، ایتالیا یکی از اولین کشورهایی بود که سفیر خود را به تهران بازگرداند. نگاهی به تجربه برجام همچنین نشان می دهد که پس از امضای توافق هسته ای در سال 2015 ، این کشورها علاقه و تمایل خوبی برای سرمایه گذاری و تجارت با ایران داشتند. بعلاوه ، هنگامی که دونالد ترامپ ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده به طور یک جانبه خروج کشور خود از توافق هسته ای با ایران را اعلام کرد ، برخی از کشورهای اروپایی به طور نمادین چندین دفتر را در تهران باز نگه داشتند تا نظم و احیای آن برقرار شود. وقتی چنین نشانه های مثبتی از عزم برخی از کشورهای اروپایی برای فعال سازی مجدد روابط تجاری با ایران وجود دارد ، ما نباید همه اروپاییان را به دلیل برخی اقدامات ترویکا اروپا ، یعنی آلمان ، فرانسه و انگلیس ، نادیده بگیریم. ایران باید از این شرایط نهایت استفاده را ببرد و به همین دلیل وزیر امور خارجه این شبکه را در دستور کار قرار داد.

این سری سفرها که برای استفاده از فضای پشت برجام انجام می شود ، این پیام را می دهد که از دیدگاه ایران ، گفتگوها در وین بسیار خوب پیش می رود و ادامه این روند ممکن است منجر به قیام تحریم ها و بازگشت طرف دیگر به توافق هسته ای. روایت های این گفتگوها ، از جمله سید عباس عراقچی ، رئیس تیم مذاکره کننده ایران و انریکه مورا ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا ، این مفهوم را تقویت می کند که مجدداً برنامه اقدام مشترک در حال نزدیک شدن است ، بسیار در واقعیت .
رفتارهای هفته های اخیر دولت آمریكا نیز نشان می دهد واشنگتن تمایل زیادی برای بازگشت به توافق دارد و در این شرایط تلاش های ایران برای برنامه ریزی بهترین استفاده از فضای باز قابل ستایش است.

310 310

دکمه بازگشت به بالا