بین الملل

نورنیوز رسانه دبیرخانه شورای امنیت ملی خبر داد: قطر میزبان احتمالی مذاکرات آتی احیاء برجام

به گزارش مجله روز، دبیرخانه رسانه ای نورنیوز شورای امنیت ملی در توییتی اعلام کرد:

پس از پایان سفر بورل به تهران، نگاه ها به مکان، روز و شکل مذاکرات آتی دوخته شده است. بورل گفته بود که این مذاکرات در وین انجام نخواهد شد. به گزارش نورنیوز، با توجه به تلاش های مستمر قطر در این زمینه، دوحه به احتمال زیاد میزبان مذاکرات آتی خواهد بود.

نیوزنیوز همچنین درباره سفر جوزف بورل، کمیسر روابط خارجی و امنیت اتحادیه اروپا نوشت: وی به دلیل قصد وی برای عقب انداختن مذاکرات برای رفع تحریم ها از شرایط فعلی، در کانون توجه رسانه های جهانی قرار گرفت.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا قصد خود برای سفر به ایران را اینگونه بیان کرد: سفر من به تهران یک هدف اصلی دارد. بن بست را بشکنید و تنش ها بر سر مذاکرات برجام را کاهش دهید و انگیزه و فرصت جدیدی برای به راه انداختن مذاکرات ایجاد کنید.

بورل پس از گفتگو با مقامات ایرانی از موفقیت آمیز بودن سفر خود به تهران گفت و گفت: در روزهای آینده مذاکرات را از سر خواهیم گرفت و این محاصره را بشکنیم. سه ماه گذشته است و ما باید کارها را تسریع کنیم. من از این تصمیمی که در تهران و واشنگتن گرفته شده بسیار خوشحالم.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان، مذاکرات با بورل را مفصل، عمیق و دقیق توصیف کرد و گفت: مطالبات ایران را به بورل یادآوری کردیم و تاکید کردیم که آماده از سرگیری گفتگوها در روزهای آینده هستیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: آنچه برای ایران مهم است، منفعت اقتصادی توافق منعقده در سال 2015 است و هر موضوعی که منافع اقتصادی ما را تحت تأثیر قرار دهد، برای دولت قابل قبول نخواهد بود.

اما موضوع مهمی که می تواند سفر بورل به تهران را از رایزنی های معمول مقامات سیاسی متمایز کند، دیدار نسبتا طولانی هیئت وی با دریادار شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

پرونده لغو تحریم ها همواره تحت مدیریت شورای عالی امنیت ملی بوده و جلسه ای غیرعلنی اعلام شده است و دیدار نسبتا طولانی جوزف بورل و رئیس سازمان امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران ممکن است حاوی این موضوع باشد. پیام های مختلف

در حالی که اظهارات دریاسالار شمخانی در دیدار با بورل بر جنبه‌های حیاتی بی‌عملی آمریکا و اروپا در برجام تاکید داشت، دبیر شورای عالی امنیت ملی بر ادامه حضور ایران بر سر میز مذاکره و قصد تهران برای دستیابی به توافقی محکم تاکید کرد. ، قابل اعتماد و پایدار. ، نشان می دهد که از دیدگاه ایران پنجره دیپلماسی در مذاکرات برای رفع تحریم ها باز است.

به نظر می رسد مهم ترین دستاورد سفر بورل به تهران را باید با جلب توجه مقامات جمهوری اسلامی ایران برای ادامه مذاکرات و تلاش مجدد برای رفع مشکلات موجود برای حصول توافق جست و جو کرد.

جوزپ بورل با اشاره به تلاش هماهنگ کننده اروپایی برای حل مشکلات و حل اختلافات گفت: نتیجه مهم سفر من به ایران این بود که بن بست اخیر را بازگشایی کردیم و مذاکرات متوقف شده در شورای امنیت سازمان ملل را از سر گرفتیم.

اکنون پس از پایان سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران و انتشار اخباری مبنی بر از سرگیری مذاکرات در روزهای آینده، نگاه ها به مکان، روز و شکل مذاکرات بعدی دوخته شده است.

بورل بدون پرداختن به آن گفت: «مذاکرات ایران، اتحادیه اروپا و آمریکا در وین انجام نخواهد شد، زیرا مذاکرات در قالب 1+5 با آمریکا نیست.

وی افزود: این مذاکرات احتمالاً در جایی نزدیک به خلیج فارس و به طور مشخص در کشوری که حاشیه خلیج فارس دارد، انجام خواهد شد.

بر اساس برخی گزارش‌های خبری نورنیوز، با توجه به تلاش‌های مستمر قطر برای از سرگیری مذاکرات برای لغو تحریم‌ها، دوحه بیشتر از سایر کشورهای حوزه خلیج فارس میزبان مذاکرات آینده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا