بین الملل

شورای امنیت ۲۰ آوریل پرونده صحرای غربی را بررسی می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل در 20 آوریل برای بررسی پرونده صحرای غربی و بررسی تمدید ماموریت هیئت سازمان ملل که در 31 اکتبر به پایان می رسد، تشکیل جلسه می دهد.

به گزارش مجله روز، با توجه به تحولات جدید در مواضع در مورد منطقه صحرا، تاکید اصلی اعضای شورای امنیت بررسی چگونگی توافق همه طرف ها (مراکش، جبهه پولیساریو، الجزایر و موریتانی) است. شرکت در جلسه ای برای از سرگیری مذاکرات با هدف دستیابی به راه حل سیاسی عادلانه، دائمی و قابل قبول برای هر دو طرف است.

الجزایر با آن مخالف است و خواستار گفتگوهای مستقیم و بدون قید و شرط فقط میان مراکش و جبهه پولیساریو است و همسایه شرقی خود رباط را مسئول مستقیم درگیری می داند.

همچنین مانع دیگری برای پیشرفت بزرگ در روند صلح وجود دارد، جبهه پولیساریو در نوامبر 2020 پس از مداخله نیروهای مسلح مراکش در آزادسازی گذرگاه کرکرات، جایی که فعالان وابسته به جبهه در آن مداخله کردند. آتش بسی که در سال 1991 با مراکش امضا شد به آن پایبند نخواهد بود.

الکساندر ایوانکو، فرستاده ویژه سازمان ملل در صحرا و استفان دی میستورا، فرستاده دبیرکل سازمان ملل متحد در شورای امنیت، قرار است گزارشی در مورد نشست 20 آوریل ارائه کنند.

نشست بعدی اولین باری خواهد بود که استفان دی میستورا که شخصاً توسط دبیر کل سازمان ملل فرستاده شده است، از زمان انتصاب خود در نوامبر 2021 به شورای امنیت گزارش می دهد. زمانی که وی به این سمت منصوب شد، رایزنی های دیپلماتیک با طرفین انجام داد. در درگیری در ژانویه گذشته، اولین دیدار با ناصر بوریتا، وزیر امور خارجه مراکش و عمر هلال، نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد، که طی آن او دوباره دیدار کرد. طرحی برای خودگردانی در منطقه صحرا ارائه کرد، اما مسائل دولتی و روابط خارجی در دست مقامات کشور باقی ماند.

نماینده سازمان ملل سپس با ابراهیم غالی، رهبر جبهه پولیساریو دیدار کرد و از اردوگاه های پناهندگان در الجزایر بازدید کرد و وی گفت که تنها راه حل مناقشه برگزاری همه پرسی برای تعیین سرنوشت ساکنان صحرا است.

دمیستورا پس از دیدار با محمد ولید الغزوانی رئیس جمهور موریتا و اسماعیل ولید شیخ احمد وزیر امور خارجه در نواکشوت با رامت لامارا وزیر امور خارجه الجزایر و عمار بلان فرستاده ویژه این کشور به صحرا و کشورهای عربی غربی دیدار کرد.

الجزایر همچنین حمایت خود را از مذاکرات مستقیم و بدون قید و شرط بین مراکش و جبهه پولیساریو و اجرای طرح مصالحه مشترک در سال 1991 از جمله رفراندوم اعلام کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره تلاش‌های دمیستورا ابراز امیدواری کرد که سفر و تلاش‌های دمیستورا منجر به پیشرفت در روند سیاسی شود.

بر اساس یک تحلیل خبری، با روی کار آمدن مجدد دمیستورا در آگوست 2021، در مواجهه با موانع پیچیده منطقه ای، الجزایر پس از یک دوره تنش، روابط دیپلماتیک خود را با مراکش قطع کرد و به دلیل اختلافات بین الجزایر در نامه ای به شورای امنیت، نارضایتی خود را از سندی که مراکش در واکنش به تاکید الجزایر بر حق تعیین سرنوشت مردم منطقه برای همه اعضای جنبش عدم تعهد ارسال کرده است، بیابان را سازماندهی کرده و از حق قبایل در تعیین سرنوشت خود سخن گفته است. .

انتصاب دمیستورا انگیزه جدیدی به روند صلح می دهد، افق ها را با از سرگیری مذاکرات باز می کند، آخرین پیشرفت های دیپلماتیک در منطقه داده های جدیدی دارد که منطقه بیابان فراخوانده است. در واقع، تغییر موضع اسپانیا روابط بین مادرید و ربات را بهبود بخشیده است، روابطی که پس از سفر رهبر پولیساریو به اسپانیا در سال گذشته برای مقابله با کرونا با هویت جعلی الجزایری، تیره شده است.

تغییر موضع اسپانیا در مورد مناقشه صحرا صفحه جدیدی را با رباط باز کرد و مراکش سفیر خود را به مادرید بازگرداند و همکاری بین دو کشور توسعه یافت.

پیش از این دولت آلمان حمایت خود را از منطقه خودمختار صحرا اعلام کرده بود.

اما اعضای شورای امنیت همچنان در مورد موضوع صحرا اختلاف نظر دارند: این شورا مانند گابن و امارات متحده عربی از این طرح حمایت می کند، اما غنا، کنیا و مکزیک نیز از جبهه پولیساریو حمایت می کنند که از جدایی مراکش حمایت می کند.

مراکش در دو سال گذشته تلاش های دیپلماتیک خود را افزایش داده است و در نتیجه برخی از کشورهای عربی، آفریقایی و آمریکای لاتین کنسولگری خود را در شهرهای بیابانی العیون و الدخله افتتاح کرده اند.

رباط امیدوار است که واشنگتن به وعده های خود مبنی بر افتتاح کنسولگری در الدخله عمل کند، عمدتاً به این دلیل که عادی سازی روابط مراکش با اسرائیل همزمان با به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش در صحرا توسط ایالات متحده است.

هفته نامه ال- نوشت: مراکش صبورانه منتظر توقف قطار عادی سازی در دو ایستگاه اصلی یعنی افتتاح کنسولگری آمریکا در الدخله و به رسمیت شناختن عمومی حاکمیت مراکش بر صحرا است تا در شورای امنیت حرکت کند. ایام شماره جدید شما روی یک صندلی بنشینید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا