بین الملل

ظریف:اگر بایدن قطعنامه 2231 را اجرا کند،فورا به تعهدات برجامی خود برمی‌گردیم/هدف همگی ما باید کاهش فشار بر مردم ایران و جلوگیری از تندروی باشد

به گزارش مجله روز ، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در مصاحبه با روزنامه صبح صبح به مشکلات روابط ایران و آمریکا پرداخت و گفت: “لغو تحریم ها و بازگشت ایران به تعهدات خود به زمان نیاز ندارد. ” اگر بایدن می خواهد به تعهدات ایالات متحده عمل کند ، ما نیز می توانیم بلافاصله به تعهدات کامل خود برگردیم. ما مخالف مذاکرات نبودیم و نیستیم ، مذاکرات نیز در چارچوب 1 + 5 امکان پذیر است.

آنچه در زیر می آید گزیده ای از این گفتگو است:

اگر ایالات متحده بخواهد به عضویت شورای امنیت درآید که ترامپ آن را لغو کرده است ، ما آماده بحث و گفتگو درباره چگونگی ورود ایالات متحده به شورای امنیت هستیم. آنها از درون به آمریکایی ها پیام های جعلی می فرستند.

برخی از جناح های سیاسی نگرانند که این مذاکرات اکنون با موضوعات سیاسی داخلی آغاز شود ، که به نظر من کاملاً بی فایده است. پیش بینی من این است که خدا را شکر و با مقاومت مداوم و درک خوب مردم ایران وضعیت بسیار بهتر خواهد شد. اگر آقای بایدن رئیس جمهور ایالات متحده شود و در کاخ سفید نصب شود ، می تواند آنها را با سه حکم اجرایی لغو کند.

ظریف خاطرنشان کرد که گفته می شود رئیس جمهور بعدی ایالات متحده قادر به برداشتن برخی از تحریم های ایالات متحده نخواهد بود. ما نباید بپذیریم. ایالات متحده نمی تواند از قوانین ملی برای توجیه نقض تعهدات بین المللی خود استفاده کند. هیچ کشوری در جهان نمی تواند از ابزار ملی استفاده کند که به تعهدات بین المللی آن عمل نکند.

وی با اشاره به پیش بینی های انتخابات ایالات متحده گفت: “همه پیش بینی کردند که ترامپ به این راحتی کاخ سفید را رها نخواهد کرد. جامعه آمریکا هرگز دو قطبی تر از امروز نبوده است.”

رئیس دستگاه دیپلماسی با تاکید بر دو قطبی شدن جامعه آمریکا و تنش های انتخاباتی افزود: بایدن در شرایط عادی به کاخ سفید نمی رود.

وی درباره نتایج انتخابات و شکست ترامپ گفت: “شکست ترامپ در ایالات متحده مبتنی بر سیاست خارجی نبود.”

ظریف افزود: “با پیروزی آقای بایدن ، سیاست خارجی ایالات متحده دستخوش تغییراتی خواهد شد.”

وی با اشاره به تعهد اروپایی ها و ایالات متحده گفت: “اروپایی ها نباید اجازه دهند كه منافع و آینده آنها در واشنگتن مشخص شود. در دوران بایدن ، رابطه منطقی تری بین اروپا و ایالات متحده وجود خواهد داشت.” تمایل وی برای بازگشت ایالات متحده به شورای امنیت سازمان ملل. ایالات متحده کمتر یک طرفه است زیرا هرگز این رویکرد را به طور کامل کنار نگذاشته است. سیاست خروج ترامپ از برجام و فشار حداکثری وی بر ایران به شکست انجامید. ما توانسته ایم ایالات متحده را شکست دهیم ، اما این واقعیت در واقعیت که اقتصاد کشور از تحریم های ترامپ رنج می برد درست است.

ظریف با بیان اینکه ترامپ میراث خوبی برجای نگذاشته است ، افزود: “بایدن یک نکته منفی دارد که این نتیجه دستاوردهای بزرگ برنامه هسته ای ایران در زمان ترامپ بوده است.” دولت ترامپ و بایدن هم به ماده 25 منشور پایبند هستند. ماده 25 منشور ملل متحد دولت ایالات متحده را ملزم به اجرای قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد می کند. با خروج از برجام ، ایالات متحده فقط امتیازات عضویت در ایالات متحده را به برجام از دست داد.

وی در واکنش به بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای گفت: “بسیار خوب است که بایدن می خواهد به آژانس بین المللی انرژی هسته ای بازگردد ، بخشی از آن انجام تعهدات خود به عنوان عضوی از سازمان ملل است. برای لغو تحریم ها ، آنها باید اقدامات مخربی را که ترامپ بر خلاف قطعنامه 2231 انجام داده است ، متوقف کنند. چه کسی می تواند شرط بندی کند ایران است. ایران باید راضی باشد و بقیه 1 + 4 باید از بازگشت ایالات متحده به برجام خوشحال باشید.

ظریف گفت: “ایالات متحده چاره دیگری ندارد.” گزینه آمریکایی بازگشت است ، این آمریکا است که باید به میز مذاکره برگردد و در موقعیتی نیست که شرط ببندد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تأکید بر لزوم اجرای قطعنامه یادآور شد: اگر ایالات متحده قطعنامه 2231 را اجرا کند و تحریم ها برداشته شود و هیچ مانعی برای فعالیت اقتصادی ایران وجود ندارد ، ایران همچنین اعلام کرده است که به تعهدات خود عمل خواهد کرد. اگر شما تعهدات خود را مطابق با قطعنامه 2231 انجام دهید ، ما تعهدات خود را مطابق با شورای امنیت سازمان ملل انجام خواهیم داد. ایالات متحده تعهدات خود را تحت قطعنامه 2231 انجام خواهد داد. ما همچنین تعهدات خود را تحت شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام خواهیم داد. این نه مذاکره است و نه شرط. امکانش وجود دارد. بایدن نمی خواهد میراث عصیان ترامپ را حمل کند.

وی گفت: “ما با مذاکرات مخالف نبودیم ، با مذاکرات مخالف نبودیم ، مذاکرات تحت 1 + 5 امکان پذیر است ، اما ورود ایالات متحده به این چارچوب مستلزم رعایت قوانین است.” هدف همه ما باید کاهش فشار بر مردم ایران و صلح جهانی و جلوگیری از پروژه افراطی صهیونیستی برای تأمین اوضاع منطقه باشد. اما ما نباید یک معضل ادراکی داشته باشیم که ترامپ و بایدن یکی هستند ، نه. آنها قطعاً یکی نیستند. اگر بایدن هرگز تاسیس شود و بخواهد به تعهدات خود تحت قطعنامه 2231 ایالات متحده عمل کند ، ما نیز ممکن است بلافاصله به تعهدات خود برگردیم.

311311

دکمه بازگشت به بالا