بین الملل

دارایی‌های رئیس جمهوری سابق اوکراین توقیف شد

قوه قضاییه اوکراین با صدور فرمانی اجازه مصادره اموال و دارایی های پترو پوروشنکو، رئیس جمهور سابق این کشور را صادر کرد.

به گزارش مجله روز، دادستانی کل اوکراین در بیانیه ای اعلام کرد که بر اساس حکم دادگاه، اموال پترو پوروشنکو در چارچوب تحقیقات پرونده های قضایی متهم به «خیانت بزرگ» مصادره می شود.

پروکسنکو که اکنون 56 سال دارد، از سال 2014 تا 2019 بر اوکراین حکومت کرد و در آخرین انتخابات ریاست جمهوری به ولودیمیر زلینسکی شکست خورد.

به گزارش یورونیوز، این سازمان متهم به تسهیل فروش زغال سنگ به شرکت هایی در شرق اوکراین است که تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت روسیه هستند.

در این بیانیه آمده است: «دادگاه تصمیم به توقیف اموال مظنون در این پرونده گرفته است که شامل اموال غیرمنقول و سهام وی در شرکت ها می شود».

پترو پوروشنکو که در حال حاضر در خارج از کشور به سر می برد، هنوز در مورد این حکم تصمیمی نگرفته است. اما او قول داده است که در 17 ژانویه به اوکراین بازگردد.

رئیس جمهور سابق اوکراین بارها هرگونه دخالت در “خیانت” را رد کرده و جانشین خود، ولودیمیر زلینسکی را به توطئه و ایجاد مشکلات حقوقی برای او متهم کرده است.

او پیش از اعلام حکم در صفحه فیس بوک خود نوشت که به زودی به کیف بازخواهد گشت تا در برابر قاضی حاضر شود «نه برای دفاع از خود، بلکه برای دفاع از اوکراین در برابر یک دولت نالایق».

پترو پوروشنکو به طور خاص متهم است که به جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین کمک کرده است تا 48 میلیون یورو از محموله های زغال سنگ به کیف بین سال های 2014 تا 2015 بفروشند.

رهبر سابق اوکراین که اکنون نماینده پارلمان است، ماه گذشته به عنوان بخشی از تحقیقات در مورد این پرونده از شرکت در بازجویی خودداری کرد.

اوکراین از سال 2014 صحنه جنگ داخلی بین نیروهای تحت رهبری کی یف و جدایی طلبان طرفدار روسیه در شرق بوده است.

این درگیری ها پس از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آغاز شد که واکنش شدید کشورهای غربی را در پی داشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا