اقتصادی

این انتخابات چند میلیارد آب می‌خورد؟

به نظر می رسد شایعه هزینه یک میلیارد دلاری برگزاری نهمین دوره انتخابات سازمان نظام مهندسی ساختمان، مسئولان را بر آن داشته تا انتخابات را از کیش به تهران بیاورند، اما به نظر نمی رسد برگزاری مراسمی در تهران هزینه ها را کاهش دهد. با این حال، زیرساخت های رای گیری آنلاین مانند انتخابات شوراهای استانی وجود دارد که می تواند منجر به کاهش قابل توجه هزینه ها شود.

به گزارش مجله روز، در سازمان نظام مهندسی ساختمان حاشیه هایی جایگزین متن می شود. طبیعتا وظیفه اصلی این سازمان کمک به ارتقای بخش ساخت و ساز است اما به گفته کارشناسان در سال های اخیر عمر مفید ساختمان ها در ایران از 32 سال به 26 سال کاهش یافته است است. سازمان نظام مهندسی در حدود 28 سال گذشته درگیر رقابت های درون گروهی، غل و زنجیر نظارت رسمی، ایجاد مؤسسات حقوقی رسمی و در برخی موارد شورش بوده است. میلیاردها دلار صرف جلسات سالانه یا انتخابات سازمانی اغلب اعتراض نیم میلیون مهندس کشور را برمی انگیزد.

هزینه های تخمینی بین 2 تا بیش از 6 میلیارد تومان

انتخابات نهمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که در 21 اردیبهشت 1401 در جزیره کیش برگزار می شود، سازمان را دوباره در دستور کار قرار داد. برخی رسانه ها هزینه برگزاری این دوره از انتخابات را حدود 6.5 میلیارد تومان برآورد کردند. ادعایی که البته از سوی حمزه شکیب رئیس سازمان به عنوان تهمت رد شد. او اخیرا هزینه اسکان مهمان و انتخابات در کیش را پرداخت کرده است حدود 2 میلیارد تومان مدعی شد.

هزینه این انتخابات چقدر است؟

به گفته شکیب، 383 رای دهنده در انتخابات کنونی شرکت می کنند و مانند قبل نیست که بین 700 تا 800 نفر شرکت کردند. زیرا در دوره های گذشته اعضای هیات مدیره، بازرسان، شوراهای نیروی انتظامی و کمیسیون های چهارجانبه نیز شرکت داشتند که در این دوره حضور ندارند.

با این اوصاف مثلاً 25 نفر از تهران می توانند به عنوان همراه شرکت کنند یا در استان خراسان رضوی 15 نفر ممکن است حضور پیدا کنند که از تعداد افرادی که در سال جاری امکان حضور ندارند بیشتر است.

هزینه های تخمینی بیش از 10 میلیون تومان برای هر نفر

از سوی دیگر هزینه سرانه حضور هر یک از اعضا در انتخابات جاری 6 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است. به این مبلغ هزینه حدود 2 میلیون تومان برای بلیط رفت و برگشت هواپیما، ترانسفر و هزینه های ماموریت شرکت کنندگان اضافه می شود که اگر روزانه یک میلیون تومان باشد در دو روز انتخابات به 2 میلیون تومان می رسد. . یعنی این انتخابات برای استان ها برای هر نفر حدود 10 میلیون و 700 هزار تومان هزینه دارد که اگر آن را در 383 نفر (بی همراه) ضرب کنیم، کل هزینه انتخابات حدود 4 میلیارد تومان می شود و البته کمک بیشتر به این امر. . مقادیر.

امکان تغییر مکان انتخابات کیش در تهران

بررسی ها نشان می دهد که استان ها با خزانه خالی مواجه هستند و نمی توانند منابع لازم برای برگزاری انتخابات را تامین کنند. از سوی دیگر این تشکل با فشار اعضا مواجه است و بر اساس برخی توصیه ها، انتخابات از کیش به تهران می رود. خبری که هنوز تایید نشده اما ممکن است رخ دهد.

البته به نظر نمی رسد برگزاری مراسم در تهران باعث کاهش هزینه ها شود. زیرا انتخابات به صورت حضوری برگزار می شود و از نظر هزینه اقامت، ماموریت، سفر و غذا تفاوت چندانی بین کیش و تهران وجود ندارد. جلسات فوق العاده مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی اخیرا در راستای حضور اعضای شورای مرکزی و حتی انتخابات شوراهای استانی تشکیل شده است و برخی معتقدند از همین زیرساخت ها می توان در انتخابات شورای مرکزی استفاده کرد. تا هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. .کم.

اما تغییر محل برگزاری انتخابات نظام مهندسی مستلزم تایید شورای مرکزی است. این مصوبه پس از رایزنی آنلاین اعضا و نگارش گزارش مسعود زریبافان، نماینده وزیر در جلسات تخصصی مجمع عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان و تعیین زمان برگزاری انتخابات در کیش اعلام شد. برای برگزاری انتخابات در تهران هم اکنون باید همین روند را برای صندوق رای طی کرد.

انتقاد از نحوه انتخاب رئیس سازمان نظام مهندسی

یکی دیگر از مشکلات پیش روی سازمان نظام مهندسی این روزها، انتصاب سرپرست این سازمان از سوی وزیر راه و شهرسازی است. احمد خرم رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در روزهای پایانی سال گذشته توسط هیات انتظامی محکوم شد که پس از قطعی شدن رای هیات انتظامی به دلیل از دست دادن شرایط حضور در نظام مهندسی از سمت خود برکنار شد. مطابق ماده 11 قانون. اما ماجرا از آنجا جالب شد که رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی، حمزه شکیب را به ریاست سازمان نظام مهندسی کشور منصوب کرد.

در سال‌های اخیر، مسائل نظام مهندسی ساختمان مورد توجه رسانه‌ها و عموم مردم بوده است. از تعلیق مجوز بالاترین سمت این دستگاه توسط وزیر سابق راه و شهرسازی تا محکومیت انتظامی و انفصال رئیس سابق سازمان نظام مهندسی ساختمان در دوره کنونی، اما آنچه ذهن را به خود مشغول کرده است. مهندسی. حلقه ها این روزها انتصاب ناظر نظام مهندسی ساختمان است.

بر اساس ماده 22 قانون نظام مهندسی ساختمان، «شورای مرکزی» دارای هیئت مدیره ای مرکب از یک رئیس، دو منشی اجرایی و دو منشی است که دبیران آن با اکثریت آراء اعضا انتخاب می شوند. «شورای مرکزی» سه نفر را برای تعیین رئیس شورا به وزیر مسکن و شهرسازی پیشنهاد می کند و این وزیر یک نفر را به عنوان رئیس شورای مرکزی که رئیس سازمان نیز می باشد برای صدور حکم منصوب می کند. به رئیس جمهور مدت تصدی رئیس سازمان سه سال و مدت تصدی سایر اعضای هیأت مدیره یک سال و انتخاب مجدد وی نامحدود است.

بر اساس این ماده، انتخاب رئیس سازمان مفاد خاص خود را دارد و حکم رئیس از سوی رئیس جمهور صادر می شود. این در حالی است که به نظر می رسد وزیر راه و شهرسازی اختیارات خود را به حمزه شکیب که از اعضای هیات مدیره این سازمان نبوده واگذار کرده است. در پی این انتصاب، سلسله اقداماتی از جمله تشکیل مجمع عمومی مجازی و ابطال آیین نامه انتخابات اعضای شورای مرکزی و تفویض اختیار برای تعیین اعضای هیأت اجرایی و داوری انجام شد. در نماینده تام الاختیار وزیر. و انتخابات شورای مرکزی 22 اردیبهشت برگزار می شود.

آیا هنوز تضاد منافع وجود دارد؟

چالش دیگر موضوع تضاد منافع است که حل نشده باقی مانده است. در حال حاضر حضور رئیس سازمان نظام مهندسی در رسانه ها، همایش ها و نشست های انتخاباتی خودنمایی می کند. شخصی که خود کاندیدای انتخابات شورای مرکزی است. حضور شکیب در کانون توجهات را می توان تریبونی آزاد برای او دانست. موضوعی که رقبای آن کمی از آن محروم هستند. یکی از دلایلی که مسعود زریبافان مسئولیت برگزاری انتخابات را به عهده گرفت، تضاد منافع رئیس نظام مهندسی با کاندیداتوری وی بود و با این توضیحات همچنان تضاد منافع وجود دارد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا