اقتصادی

تجارت ایران و اوراسیا به زودی آزاد می‌شود

سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که مبادلات تجاری ایران و اوراسیا قبل از پایان سال جاری منتشر می شود.

به گزارش مجله روز، معاون وزیر و مدیرکل سازمان توسعه تجارت ایران در دیدار با وزیر اقتصاد اوراسیا در مسکو بر تاکید دولت سیزدهم بر تسریع در انعقاد تجارت آزاد با منطقه اوراسیا و انجام مذاکرات فشرده تاکید کرد.

علیرضا پیمان پاک با بیان اینکه در این جلسه بر سرعت کامل مذاکرات تاکید شده است، گفت: با توجه به برگزاری فشرده مذاکرات حضوری، مقرر شد در اسرع وقت فهرست نکات نهایی و کارگروه های مشترک نهایی شود. برای تسریع در تکمیل لیست موارد “.

این پیمان می افزاید: “از آنجایی که هر دو طرف تاکید کردند تجارت اوراسیا باید قبل از پایان سال 2022 تکمیل و توسط کشورهای عضو تصویب شود تا بتوانیم توافقنامه تجارت آزاد و همچنین نیاز به فعال سازی شمال را امضا کنیم. کارگروه مشترک بین اتحادیه اوراسیا و سازمان توسعه تجارت ایران به نمایندگی از ایران راه اندازی شد تا ابعاد و زیرساخت های لازم برای فعال سازی جدی شمال جنوب فراهم شود و اقدامات لازم در این زمینه انجام شود.

معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: فعال‌سازی کریدور شمال-جنوب تقریباً 30 درصد از هزینه و زمان حمل کالا از اوراسیا به «هند و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس» را کاهش می‌دهد. و همچنین زمینه خوبی را فراهم خواهد کرد تا ایران از میلیاردها دلار منتفع شود.» درآمد ترافیک تامین می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی بین دولتی متشکل از بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است.

این سازمان همچنین از ادامه سیاست تهاتر کالا با کشورهای همسایه این بار با محوریت پاکستان خبر داد.

بر اساس مذاکرات انجام شده بین وزیر صنعت، معدن و تجارت و نظارت سازمان توسعه تجارت ایران و بر اساس قانون و مقررات جدید وزارت بازرگانی پاکستان، اکنون تجارت رسمی با ایران انجام می شود. از طریق مکانیسم تصفیه امکان پذیر است.

با توجه به اهمیت استفاده از چارچوب خلوص به عنوان ابزاری برای تقویت تجارت بین دو کشور، در جریان نهمین اجلاس کمیته تجارت مشترک ایران و پاکستان (JTC) که در آنلاین ماه 1400 توسط سازمان ملل متحد در محل توسعه تجارت ایران در تهران برگزار شد. ، دو کشور برای ایجاد زیرساخت های تجاری برزخ توافق کردند. بر اساس این یادداشت تفاهم، روسای هیات‌های ایرانی و پاکستانی با رعایت الزامات تسویه حساب بین دو کشور موافقت کردند و موافقت پاکستان با تجارت پاک با ایران در راستای توافق‌های ذکر شده است. .

در آبان 1400، عبدالرزاق داود، مشاور نخست وزیر پاکستان و هیأت همراه وی، برای برگزاری نهمین اجلاس تجاری مشترک به تهران سفر کرد. پاکستان امضا کرد. اکنون، برای اجرای پاکسازی، دو طرف باید چارچوب‌های عملیاتی را عوض کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا