اقتصادی

کدام کالای ایرانی بیشترین مشتری اروپایی را دارد؟

اتاق بازرگانی تهران در تازه ترین گزارش خود به بررسی وضعیت تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سه ماهه اول سال 2022 پرداخته است.

به گزارش مجله روز، بر اساس آمارهای ارائه شده، اتحادیه اروپا در سه ماهه نخست سال جاری با تجارت خارجی جهان به یک میلیون و 266 میلیون یورو افزایش 31 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است. در این مدت صادرات از منطقه حدود 592 میلیارد یورو و واردات 674 میلیارد یورو بوده است. صادرات اتحادیه اروپا در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 16 درصد و واردات 46 درصد افزایش یافته است.

پس از حمله روسیه به اوکراین، صادرات و واردات از اتحادیه اروپا افزایش یافت و تنها در ماه مارس سال جاری واردات 19 درصد و صادرات 15 درصد رشد کرد.

از سال 2019 و با تشدید تحریم ها، حجم تجارت مشترک ایران و اتحادیه اروپا به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. در سال 2019، مجموع مبادلات تجاری ایران با اروپا 4.70 میلیارد یورو بوده است که حدود یک چهارم سال قبل است.

تجارت ایران با اروپا در سه ماهه اول سال 2022 به یک میلیون و 330 میلیون یورو رسید که حدود 20 درصد آن مربوط به صادرات و حدود 80 درصد مربوط به واردات است. در این مدت تجارت مشترک ترکیه با اتحادیه اروپا تقریبا دو برابر شده است. ترکیه در حال حاضر حدود 23 میلیارد یورو به اتحادیه اروپا صادر می کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین، تجارت این کشور با اتحادیه اروپا نیز تغییر کرده است. بر اساس آمارهای رسمی، در ماه مارس امسال واردات اروپا از روسیه 12 درصد افزایش یافت اما صادرات به این کشور حدود 49 درصد کاهش یافت. بخش مهمی از تجارت دوجانبه مربوط به صادرات محصولات نفتی روسیه به اتحادیه اروپا است.

در این سال ها تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا همواره منفی بوده است. در سه ماهه اول سال 2022، این کشور به 779 میلیون یورو رسید.

عمده کالاهای صادراتی از اروپا به ایران ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، مواد غذایی، مواد شیمیایی، محصولات صنعتی، نوشیدنی و تنباکو بوده و در مقابل مواد غذایی و حیوانات زنده، مواد شیمیایی، مواد خام غیرخوراکی، روغن های گیاهی و حیوانی عمده کالاهای صادراتی ایران به اروپا

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا