عمومیایرانی کسب و کار

قیمت ارز سولانا و تحلیل و بررسی تکنیکال آن

سولانا چیست؟ هر آنچه که باید در مورد قاتل اتریوم بدانید

زمان طولانی مورد نیاز برای احراز هویت تراکنش ها در شبکه بیت کوین و کمیسیون های بالای شبکه اتریوم همواره به عنوان نقاط ضعف فناوری بلاک چین ذکر شده است. این بدان معناست که کاربران و سرمایه گذاران مدت هاست که منتظر بلاک چین برای حل دائمی این مشکلات بوده اند. شاید بتوان گفت سولانا همان بلاک چینی است که همه منتظر آن بوده اند!

در صفحه اول سایت بیتمینو، این شبکه به عنوان “قدرتمند برای توسعه دهندگان، سریع برای همه” توصیف شده است. تراکنش های سولانا کمتر از 1 ثانیه طول می کشد. این بدان معنی است که سولانا برای همه کاربران سریع است. کارمزدهای بسیار پایین تراکنش های زنجیره ای و پشتیبانی از قراردادهای هوشمند پیچیده نیز نشان می دهد که سولانا راهی برای توسعه دهندگان است.

در حال حاضر صدها پروژه در سولانا در حال اجرا هستند و مقیاس پذیری بالای آن به این معنی است که باید منتظر صدها پروژه دیگر باشیم تا به لیست راه پیدا کنیم.

در این مقاله ابتدا اکوسیستم سولانا را شرح می دهیم و سپس نگاهی به تاریخچه و تیم آن خواهیم داشت. در قسمت های بعدی به بررسی مختصری از قیمت سولانا می پردازیم و ویژگی های آن را بررسی می کنیم. پروژه های قابل توجه سولانا، آموزش استفاده از این کیف پول ارز دیجیتال، آموزش خرید سولانا، سوالات متداول و نیز قیمت لحظه ای سولانا بخش هایی است که در انتهای مقاله خواهید خواند.

سولانا چیست؟

شبکه سولانا یک اکوسیستم غیرمتمرکز، امن، مقیاس پذیر و سریع است. این پروژه با هدف تبدیل شدن به پلتفرمی برای اپلیکیشن های غیرمتمرکز (Dapp) ایجاد شد و اکنون یکی از اصلی ترین رقبای اتریوم است. سرعت تراکنش، پشتیبانی از قرارداد هوشمند و مقیاس پذیری بالای شبکه، این پروژه را به یکی از اکوسیستم های پیشرو در صنعت بلاک چین تبدیل کرده است.

مشکلات مقیاس پذیری اتریوم باعث شده است که این شبکه بتواند سریعتر به موقعیت فعلی خود برسد و اکنون می توان آن را بزرگترین تهدید برای اتریوم و محبوبیت آن در نظر گرفت.

سرعت نسبتا پایین تأیید تراکنش در بسیاری از بلاک چین ها همواره یکی از معایب سیستم های غیرمتمرکز در نظر گرفته شده است. با این حال، با ظهور پروژه هایی مانند سولانا، بلوک های چینی کندتر به تدریج با بلوک های چینی کارآمدتر جایگزین می شوند. این شبکه قادر به پردازش بیش از 50000 تراکنش کاغذی در ثانیه است. یعنی سولانا علاوه بر سایر بلاک چین ها، غول های پرداخت مانند پی پال و مستر کارت را نیز تهدید می کند.

از آنجایی که اکوسیستم از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می کند، می تواند میزبان برنامه های غیرمتمرکز مختلف، از توکن های NFT تا صرافی های غیرمتمرکز و بازاریابان خودکار باشد. به نوعی می توان سولانا را به عنوان شبکه اتریوم، اما کارآمدتر توصیف کرد. محبوبیت این شبکه در بین متخصصان و توسعه دهندگان این حوزه به حدی است که در حال حاضر بیش از 400 پروژه در این اکوسیستم وجود دارد و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

بیش از یک دهه از راه اندازی شبکه بیت کوین می گذرد. در آن زمان، بیت کوین یک مشکل اساسی را حل کرد و شروع کرد که نیازی به یک سازمان متمرکز (مانند Visa و People) برای تایید و پردازش تراکنش ها نیست. این بدان معناست که هر کسی از هر کجای دنیا می تواند بدون نیاز به اعتماد واسطه برای افراد دیگر پول ارسال کند.

استفاده آهسته از شبکه هایی مانند بیت کوین باعث ظهور فناوری های جدید شده است. چند سال بعد اتریوم با خروجی حدود 15 تراکنش در ثانیه شروع به کار کرد، اما با گذشت زمان این تعداد ناکافی شد. اکنون با ظهور سولانا و پلتفرم های مشابه، قدرت محاسباتی بلاک چین ها بسیار بالاتر است و مردم می توانند در عین لذت بردن از تمرکززدایی، تراکنش های مالی را سریعتر انجام دهند.

با تشریح دقیق تر هدف سولانا می توان گفت که این شبکه آمد تا تمرکززدایی را در هر زمینه ای تسریع بخشد. کارمزدهای بسیار پایین بلاک چین، تایید سریع تراکنش ها و غیرمتمرکز شدن، این شبکه را در بین توسعه دهندگان، مشاغل و سرمایه گذاران بسیار محبوب کرده است.

SPL‌ استانداردی برای ایجاد توکن در شبکه سولانا است. به عبارت دیگر می‌توان آن را مشابه استاندارد ERC‌ در شبکه اتریوم در نظر گرفت. SPL ها در واقع توکن های استانداردی هستند که در این شبکه تولید می شوند. برای ایجاد توکن در این شبکه می توانید از زبان های برنامه نویسی مناسب (Rust)، C (C) و C++ (C) استفاده کنید.

سولانا بر اساس پروتکل Proof of Stake است و توکن بومی این شبکه (SOL) نامیده می شود. با توجه به سولانا، تعداد توکن های شبکه هر سال 8 درصد افزایش می یابد. از سوی دیگر در طول هر سال 15 درصد از این 8 درصد به عنوان نرخ کاهش تورم کسر می شود و این کاهش حدود 10 سال به طول می انجامد.در نهایت پس از حدود 10 سال تورم سالانه سولانا به 1.5 درصد می رسد.

هدف اصلی این فناوری ایجاد امنیت شبکه بدون به خطر انداختن سرعت است.

تمام تراکنش ها و رویدادهای شبکه با استفاده از تابع هش SHA256 هش می شوند. با این ویژگی، خروجی منحصر به فرد است و حدس زدن آن تقریبا غیرممکن است. پس از هش کردن، هر خروجی به عنوان ورودی هش بعدی استفاده می شود.

این فرآیند یک زنجیره ناگسستنی از تراکنش های هش ایجاد می کند. به عبارت دیگر، اعتباردهنده می‌تواند تراکنش‌ها و رویدادها را بدون نیاز به مهر زمانی منظم به یک بلوک اضافه کند. از طرف دیگر، فرآیند اعلان زمان مشخصی دارد، بنابراین اعتبار سنجی ها می توانند به راحتی بررسی کنند که چقدر زمان گذشته است.

 به عبارت ساده، هر گره در سولانا ساعت مخصوص به خود را دارد، به این معنی که، درست مانند شبکه بیت کوین، دیگر نیازی به توافق همه گره ها در مورد یک تراکنش نیست. برای درک بهتر این فرآیند پیچیده، به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید سه تراکنش “الف”، “ب” و “ج” داریم. شبکه سولانا تراکنش ها را با استفاده از پروتکل تأیید تاریخ اجرا می کند. این یعنی:

    هش اولین تراکنش: نسخه رمزگذاری شده “a” با مهر زمانی صفر.

    هش تراکنش دوم: نسخه رمزگذاری شده “b” با مهر زمانی 1.

    هش تراکنش سوم: نسخه رمزگذاری شده “c” با مهر زمانی 2.

این نه یک معیار نسبی، بلکه یک معیار قابل درک و عینی برای همه مشترکین شبکه ایجاد می کند. در نتیجه، بلاک چین سولانا بسیار سریعتر از اثبات موجودی یا بلاک چین است و شبکه می تواند 50000 تراکنش در ثانیه را پردازش کند. برای درک بهتر این موضوع، این را با قابلیت تأیید تراکنش بیت کوین مقایسه کنید که بین 5 تا 7 تراکنش در ثانیه است.در سولانا، رهبر مسئولیت ساخت بلوک ها را بر عهده دارد و رهبران در فواصل زمانی معین تغییر می کنند. این تغییر به گونه ای انجام می شود که گره ها بدانند رهبر بعدی چه کسی خواهد بود.

برخلاف بیت کوین، که مُهرهای زمانی به زمان محلی ماینر بستگی دارد، سولانا اینطور نیست. زیرا اثبات تاریخ این نیاز را برطرف می کند و مفهوم زمان توسط شبکه به عنوان یک اصل جهانی تعریف می شود.

این فناوری با همه مزایایی که دارد، معایبی نیز دارد. به عنوان مثال، تبدیل شدن به یک اعتبار سنجی در سولانا به سخت افزار نسبتا قدرتمندی نیاز دارد و اگر این الزامات را نداشته باشید، نمی توانید این شبکه را اعتبار سنجی کنید. از سوی دیگر، شواهد تاریخی، سولانا را مهم تر می کند. زیرا مانند شبکه های معمولی، همه نمی توانند به عنوان اعتبار سنجی عمل کنند.

موضوع دیگری که مطرح می شود حجم بالای معاملات است. همانطور که قبلا گفتیم سرعت تراکنش ها در این شبکه بالاست. با فرض اینکه هر تراکنش 250 کیلوبایت حجم داشته باشد و 50000 تراکنش در ثانیه تایید شده باشد، سالانه 40 پتابایت داده در یک بلاک چین ذخیره می شود. حجمی که ممکن است در دسترس همه نباشد. سولانا برای بایگانی راه حلی برای این مشکل ارائه کرده است که در ادامه توضیح داده شده است.

تاریخچه و تیم سولانا

آناتولی یاکوونکو در سال 2017 کار روی این پروژه را آغاز کرد. بعدها، یاکونکو با همکاری گرگ فیتزجرالد و استفن آکریج، که قبلاً در کوالکام با آنها کار کرده بود، آزمایشگاهی را تأسیس کرد که اکنون به عنوان آزمایشگاه سولانا (آزمایشگاه سولانا) شناخته می شود.

Yakunko با Akridge، Fitzgerald و تیمی از کارشناسان سابق اپل و Qualcomm برای راه‌اندازی Project Loom همکاری کرد. مدت کوتاهی پس از آن، چون نمی‌خواستند نام پروژه‌شان شبیه Loom Network، پروژه سطح دوم دیگری در اتریوم باشد، آن را به سولانا تغییر دادند.

یاکوونکو در حال حاضر یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل آزمایشگاه سولانا است و اریک ویلیامز، یکی دیگر از بنیانگذاران این پروژه، دانشمند ارشد آزمایشگاه سولانا است. گرگ فیتزجرالد و راج گوکال، دیگر بنیانگذاران پروژه، به ترتیب به عنوان CTO و COO خدمت می کنند.

تیم سولانا تقریباً 20 میلیون دلار در طول یک برنامه سه ماهه بودجه از طریق فروش محدود توکن های خود جمع آوری کرده است.

این شبکه یک نسخه بتا از شبکه اصلی خود را در مارس 2020 راه اندازی کرد و به زودی 1.76 میلیون دلار دیگر را از طریق یک حراج عمومی در پلتفرم CoinList جمع آوری کرد. در آن زمان شبکه بتای سولانا فقط امکان انجام تراکنش ها و برخی ابزارهای اولیه را در اختیار کاربران قرار می داد و هیچ جایزه اشتراکی وجود نداشت. زیرا تاریخ انتشار توکن های SOL هنوز مشخص نشده است.

آزمایشگاه سولانا در حال حاضر نقش مهمی در توسعه این شبکه ایفا می کند.سولانا (بنیاد سولانا) نیز موسسه ای است که بودجه لازم برای توسعه این شبکه را تامین می کند.

ویژگی‌های مهم سولانا

به طور کلی، سولانا بر اساس هشت نوآوری است:

    تحمل خطای بیزانس تاور (Byzantium Failure Tolerance Tower)

    توربین (Turbine)

    گالف استریم (Gulf Stream)

    سی‌لول (Sealevel)

    پایپ لاینینگ (Pipelining)

    کلاد بریک (Cloudbreak)

    آرشیوکننده‌ها (Archivers)

اثبات تاریخچه

تقریباً در تمام شبکه های توزیع شده، بزرگترین مشکل این است که گره ها نمی توانند به مهر زمانی که از سایر گره ها دریافت می کنند اعتماد کنند. از آنجایی که گاهی اوقات این تگ ها توسط خود گره ها به بلوک ها اضافه می شوند، به بلوک های ساعت سخت افزاری اضافه می شوند.

سولانا با ارائه یک مدل معتبر سعی در حل این مشکل دارد. اثبات تاریخ یک منبع امن و رمزگذاری شده است که یک مرجع جهانی به زمان شبکه ارائه می دهد. اثبات داستان در واقع یک تابع تاخیر قابل تایید فرکانس بالا است. این نوع تابع به مراحل خاصی برای تایید خروجی نیاز دارد. اما هر کسی می تواند به راحتی خروجی را بررسی کند.

اثبات تاریخچه به گره ها اجازه می دهد تا بلوک بعدی را بدون رضایت سایر شرکت کنندگان شبکه بسازند. در این فرآیند، دیگر بحث اعتماد به مهرهای زمانی نیست. در نتیجه استفاده از اثبات تاریخچه، سرعت تایید تراکنش به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

توربین

توربین در سولانا پروتکلی است که به عنوان یک پل بین اعتباردهنده ها عمل می کند. توربین در واقع یک پروتکل اتصال مستقل از سولانا است. این پروتکل شباهت زیادی به بیت تورنت دارد و می توان آن را نسخه کارآمدتر بیت تورنت دانست.

هنگامی که یک بلوک از طریق شبکه منتقل می شود، توربین آن را به بسته های کوچک تقسیم می کند. به عبارت دیگر، شبکه مشکل پهنای باند را با شکستن داده ها به بسته های کوچک حل می کند.

Failover برج بیزانس

سولانا از Failover برج بیزانتین به عنوان نوعی مکانیسم اجماع استفاده می کند که نوعی شکست عملی بیزانسی است. این مکانیسم با استفاده از اثبات تاریخ، که ساعت جهانی شبکه است، کار می کند. با استفاده از این تحمل خطا، اجماع بدون نیاز به مبادله مقادیر زیادی پردازش حاصل می شود و تراکنش ها بسیار سریعتر تأیید می شوند.

قبل از اینکه دفتر مرکزی سولانا به وضعیت نهایی خود برسد، یک رای اعتبارسنجی برگزار می شود که اداره کل برای آن معتبر است. تکرار این کار پس از رای گیری غیرممکن است.

گالف استریم

سولانا به 50000 تراکنش در ثانیه دست یافته است تا فرآیندهای مورد نیاز برای احراز هویت بلوک ها را ساده کند. در این زنجیره بلوک، گره ها دارای یک رهبر به نام رهبر هستند و تمام اعتبارات از ترتیب رهبران اطلاع دارند. یعنی می دانند رهبران حال و آینده چه کسانی هستند. به این ترتیب اعتباردهنده ها تراکنش ها را از قبل برای لیدر ارسال می کنند و به این ترتیب لیدر می تواند تراکنش ها را سریعتر انجام دهد که زمان تایید تراکنش ها را کاهش می دهد.

Gulf Stream در سولانا نقشی شبیه به ممپول یا مجموعه ای از تراکنش های تایید نشده ایفا می کند. این فناوری در واقع نسل جدیدی از تامپون ها در بلاک چین است.

سی‌لول

سولانا به کاربران این امکان را می دهد که همزمان بیش از یک قرارداد هوشمند را اجرا کنند. سلولوس را می توان به عنوان یک ماشین مجازی توصیف کرد که تراکنش ها را زمان بندی می کند اما آنها را در ماشین مجازی اجرا نمی کند.

لطفاً توجه داشته باشید که همه بلاک چین ها کامپیوترهای تک رشته ای هستند، اما سولانا تنها زنجیره ای است که از اجرای موازی تراکنش ها در یک رشته پشتیبانی می کند.

پایپ لاینینگ

پردازش تراکنش های سولانا به شدت به خط لوله بستگی دارد. پوشش لوله در واقع مجموعه ای از عناصر مرتبط است که خروجی یک داده ورودی داده بعدی است. در سولانا، یک سری از بلوک ها حاوی اطلاعات مربوط به یک تراکنش به سرعت تایید شده و به گره ها منتقل می شوند. در واقع، سولانا Pipe Lining را می توان به عنوان یک واحد پردازش تراکنش در نظر گرفت که اعتبارسنجی را بهینه می کند. این بهینه سازی با توزیع داده ها در بین سخت افزارهای مختلف انجام می شود.

کلادبریک

شکاف ابری قابلیتی است که به شما امکان می دهد سولانا را مقیاس کنید. Cloudbreak یک ساختار داده ایجاد می کند که در آن تراکنش ها با استفاده از تمام سخت افزارهای مسئول نمایه سازی داده ها پردازش می شوند. با Cloudbreak زمان لازم برای ایجاد بلاک در سولانا به حداقل می رسد و از طرفی تراکنش ها در سریع ترین زمان ممکن تایید می شوند.

آرشیوکننده‌ها

شبکه سولانا به هر گره اجازه می دهد تا بسته به فضای ذخیره سازی سخت افزاری خود، داده ها را روی گره های دیگر دریافت و ذخیره کند. بایگانی‌ها بسته به توانایی‌هایشان، داده‌های خاصی را از اعتبارسنجی‌ها دریافت می‌کنند. این داده ها به گونه ای ذخیره می شوند که در شبکه قابل دسترسی باشد.

کیف پول سولانا

برای ذخیره هر ارز به یک کیف پول نیاز دارید. با توجه به محبوبیت بالای سولانا، احتمالاً برای یافتن کیف پول مشکل زیادی نخواهید داشت. در ادامه چند کیف پول معروف برای توکن های SOL معرفی می کنیم.

فانتوم والت یکی از اصلی ترین کیف پول های سولانا است. کار با فانتوم والت چندان سخت نیست و کاربران می توانند با این کیف پول تمامی نیازهای خود را در تعامل با شبکه سولانا برآورده کنند.

در فانتوم والت، علاوه بر ذخیره توکن‌های SOL، می‌توانید توکن‌های منحصربه‌فرد مبتنی بر اکوسیستم سولانا را نیز ذخیره کنید. این کیف پول از ذخیره انواع توکن های SPL نیز پشتیبانی می کند.

از دیگر ویژگی های کیف پول فانتوم می توان به امکان شرکت در تبلیغات سولانا، سازگاری با کیف پول Ledger Nano X و استفاده از اپلیکیشن های غیرمتمرکز سولانا اشاره کرد. فانتوم والت همچنین کلید خصوصی شما را به شما می دهد که به معنای امنیت قابل قبول است.

SolFlare یکی دیگر از کیف پول های وب برای سولانا است. استفاده از این کیف پول آسان است و مانند فانتوم والت با کیف پول های سخت افزاری سازگار است و کاربران می توانند توکن های منحصر به فرد خود را ذخیره کنند.

کیف پول ریاضی یکی از کیف پول های خوب برای سولانا است. این کیف پول از سایر ارزهای دیجیتال مانند بایننس کوین، بیت کوین و اتریوم نیز پشتیبانی می کند. همچنین امکان اتصال این کیف پول به کیف پول های سخت افزاری به راحتی وجود دارد.

هنگام استفاده از کیف پول ارزهای دیجیتال حتماً اقدامات احتیاطی را انجام دهید. از کیف پول خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید. اکثر کیف پول های دیجیتال 12 کلمه بازیابی را در اختیار شما قرار می دهند. این کلمات را در مکانی امن بنویسید. در صورت گم شدن این کلمات یا حذف نسخه پشتیبان، دسترسی به دارایی ها به هیچ وجه امکان پذیر نخواهد بود.

خرید آموزش سولانا

خرید سولانا به سختی خرید هر ارز دیجیتال دیگری نیست. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک صرافی ارز دیجیتال را پیدا کنید که دارای سولانا در لیست ارزهای معامله شده باشد. معمولا دو راه برای خرید سولانا وجود دارد:

    خرید مستقیم سولانا در صرافی های ایران با کارت بانکی

    خرید سولانا در صرافی ها

خرید سولانا در بورس ایران

برای خرید سولانا در صرافی های ایران، به سادگی عبارت “خرید سولانا” را در گوگل جستجو کنید. پس از جستجو، مطمئناً با ده ها صرافی مختلف با نام های مختلف مواجه خواهید شد که می توانید سولانا را خریداری کنید.

در حال حاضر اکثر صرافی های ایرانی نیاز به احراز هویت دارند که با استفاده از شناسنامه و کارت بانکی انجام می شود.

فراموش نکنید که همه سایت هایی که در گوگل می بینید معتبر نیستند. در نتیجه قبل از خرید سولانا در صرافی های ایرانی از کیفیت خدمات و اعتبار مبادله اطمینان حاصل کنید.

درباره ما در صرافی ها، بررسی آدرس ها و تماس با شماره تلفن صرافی ها می تواند ابزار خوبی برای تعیین اعتبار یک صرافی باشد. علاوه بر این، می توانید نظرات سایر کاربران را در مورد مبادله خود در پشته ارز دیجیتال بخوانید.

خرید سولانا به ارز خارجی

اگر نمی خواهید از صرافی ایرانی سولانا بخرید یا صرافی ایرانی شما سولانا ندارد، به یکی از صرافی ها بروید.با توجه به قابلیت اطمینان و هزینه بالای سولانا، تقریباً همه صرافی‌ها سولانا را در لیست ارزهای پشتیبانی شده خود دارند.

این پیوند نام صرافی هایی را که سولانا در لیست ارزهای پشتیبانی شده دارند، فهرست می کند. پس از واریز تترا یا سایر ارزهای دیجیتال به حساب ارزی خود می توانید با آنها سولانا خریداری کنید.

فراموش نکنید که استفاده از صرافی ها به دلیل تحریم ها با خطراتی همراه است. هنگام استفاده از این صرافی ها، استفاده از ابزارهای تغییر IP توصیه می شود.

قیمت سولانا

هر واحد سولانا در زمان عرضه اولیه (ICO) فقط 0.22 دلار بود. در زمان نگارش این مقاله (آبان 1400) این ارز دیجیتال توانسته به قله 260 دلاری برسد. با توجه به این قیمت، اگر در راه اندازی اولیه پروژه موفق بودید، این ارز دیجیتال را خریداری کرده و ارزهای خود را در اوج تاریخی فعلی، پول شما هزار برابر می شود!

سولانا در حال حاضر پنجمین ارز دیجیتال بزرگ در بازار است که ارزش بازار آن بیش از 65 میلیارد دلار است که بالاتر از پولکادات، ریپل و کاردانو است. حتی در مقطعی شاهد عبور این ارز دیجیتال از تترا بودیم و آن را در رتبه چهارم بازار قرار دادیم.

بسیاری از کارشناسان کاربردهای شبکه سولانا در امور مالی غیرمتمرکز (DeFi)، کمیسیون پایین و سرعت بالای تراکنش را به عنوان دلایل اصلی رشد قیمت ارز دیجیتال ذکر می کنند. در زمان نگارش این مقاله، قیمت سولانا در محدوده 220 دلار قرار دارد که طی شش ماه گذشته بیش از 500 درصد افزایش یافته است.

عملکرد خوب این ارز دیجیتال در ماه های اخیر، آن را به یکی از جذاب ترین ارزهای دیجیتال موجود در بازار تبدیل کرده است. در بسیاری از موارد با وجود سقوط بازار ارزهای دیجیتال، سولانا روند صعودی خود را حفظ کرد و برخلاف جهت گیری بازار، اوج تاریخی جدیدی را به ثبت رساند.

وجود پروژه‌های قدرتمند، از مبادلات غیرمتمرکز گرفته تا پروتکل‌های Diffie، نوید روزهای روشن‌تری را برای قیمت‌های سولانا می‌دهد. زیرا هرچه بیشتر از این اکوسیستم استفاده کنید، کاربران بیشتری باید برای SOL هزینه کنند و این باعث افزایش تقاضا برای این توکن ها می شود.

معروف ترین پروژه های اکوسیستم سولانا

سرم را می توان بزرگترین پروژه در اکوسیستم سولانا در نظر گرفت. سرم یک صرافی غیرمتمرکز است که معامله گران می توانند ارزهای خود را بخرند و بفروشند.تمامی تراکنش ها در Serum بر اساس قراردادهای هوشمند است. برای مقایسه بهتر، سرم را می توان با تعویض یون در شبکه اتریوم و سوشی سوشی در بایننس اسمارت چین مقایسه کرد. سرم همچنین از تراکنش های زنجیره ای متقابل پشتیبانی می کند. این بدان معنی است که معامله گران همچنین می توانند توکن های اتریوم و توکن های ایجاد شده در بلاک چین پولکادات را معامله کنند.

Raydium یک بازارساز خودکار (AMM) و ارائه دهنده نقدینگی است که بر روی بلاک چین سولانا فعالیت می کند. رادیوم علاوه بر ارائه قابلیت تجارت ارزها، کسب سود و ایجاد استخرهای نقدینگی برای توکن های SPL، امکان راه اندازی پروژه ها در شبکه را نیز در اختیار کاربران قرار می دهد. این ویژگی ها چیزی شبیه به سکوی پرتاب تبادل بایننس هستند. به گفته Ridium، کمی بیش از 2 میلیارد دلار سرمایه در پروتکل قفل شده است.

سولاریوم یک پیام رسان رمزگذاری شده است که بر روی بلاک چین سولانا کار می کند. استفاده از الگوریتم رمزگذاری سیستماتیک ChaCha20-Poly1305 امنیت این پیام رسان ها را بسیار افزایش داده است.

Mango Markets به کاربران اجازه می دهد تا 5 بار از اهرم استفاده کنند. کارمزد نزدیک به صفر و سرعت بالا از ویژگی های این پلتفرم معاملاتی است. Mango Markets از استخرهای نقدینگی سولانا و Serum استفاده می کند. استفاده از این استخرها نگرانی نقدینگی را به حداقل می رساند.

Audius همانطور که از نامش پیداست یک پلتفرم غیرمتمرکز برای پخش موسیقی است. هدف Odyssey ارائه محتوا به سازندگان محتوا و هنرمندان است. Odysseus ابتدا در بلاک چین اتریوم توسعه یافت اما بعداً به سولانا مهاجرت کرد. Odyssey در حال حاضر بیش از 1 میلیون کاربر دارد.

سوالات متداول

آیا می توان سولانا را استخراج کرد؟

خیر؛ سولانا یک پلتفرم مبتنی بر سهام است و امکان استخراج آن وجود ندارد.

آیا باید واحد سولانا بخریم؟

نه. شما می توانید کسری از یک واحد سولانا به نام Lamport بخرید. هر لامپ برابر با 0.00000000001 سولانا است.

آیا سولانا بلاک چین خود را دارد؟

بله، این ارز دیجیتال روی شبکه خود به نام بلاک چین سولانا کار می کند.

کارمزد تراکنش سولانا چقدر است؟

کارمزد تراکنش در سولانا بسیار کم است. در زمان نوشتن، هر تراکنش حدود 0.00025 دلار هزینه دارد.

نتیجه

سولانا یکی از کارآمدترین و در عین حال یکی از پیچیده ترین شبکه های بلاک چین موجود است. این اکوسیستم با بهره گیری از فناوری های نوین مانند تاریخ اثبات، گلف استریم و توربین به کارایی بسیار بالایی رسیده است و می تواند در هر ثانیه 50000 تراکنش را پردازش کند.نباید فراموش کرد که این پیچیدگی ها مانعی برای استفاده کاربران عادی از شبکه نخواهد بود.

توکن SOL به عنوان یک توکن شبکه بومی سولانا، کاربردهای متنوعی در شبکه دارد و کاربران می توانند با عضویت در آنها سود کسب کنند. از دیگر کاربردهای این توکن می توان به پرداخت کمیسیون در شبکه سولانا اشاره کرد.

با توجه به محبوبیت بسیار زیاد سولانا در بین کاربران، اکثر کیف پول های محبوب از این ارز دیجیتال پشتیبانی می کنند و به دلیل ارزش بالای آن در بازار، کمتر صرافی را خواهید یافت که سولاناB را در لیست ارزهای خود نداشته باشد.

پتانسیل سولانا بسیار زیاد است و هنوز هم به عنوان یکی از رقبای اصلی اتریوم حرف های زیادی برای گفتن دارد. استقبال بالا از یک سو و استفاده های فراوان از اکوسیستم سولانا از سوی دیگر نوید روزهای روشن تری را برای سولانا می دهد.

همه چیز درباره سولانو Solana و قیمت لحظه ای آن

ارز دیجیتال سولانا (Solana) توسط مهندسان سابق کوالکام، اینتل و دراپ باکس در پایان سال 2017 تأسیس شد. سولانا یک پروژه منبع باز است که یک بلاک چین غیرمتمرکز جدید با کارایی بالا را پیاده سازی می کند. بنیاد سولانا در ژنو، سوئیس مستقر است.

توکن SOL توکن بومی شبکه ارز دیجیتال سولانا (Solana) است. این شبکه از یک الگوریتم اجماع اثبات اشتراک استفاده می کند. شبکه سولانا به افرادی که از این ارز حمایت می کنند پاداش می دهد. برای افزایش پذیرش، تمام هزینه های پرداخت شده با استفاده از توکن SOL محاسبه می شود. همچنین پس از دریافت پورسانت، توکن های استفاده شده به عنوان پورسانت سوزانده می شوند. این باعث کاهش عرضه کلی در طول زمان می شود. ترکیب این دو ویژگی باعث افزایش قیمت توکن SOL در دراز مدت می شود.

ارز دیجیتال سولانا در ابتدا در زمان عرضه در سال 2020 حدود 1.13 دلار ارزش داشت. پس از عرضه تا اوایل جولای 2020، قیمت SOL تقریباً بدون تغییر باقی ماند. اما در اواسط جولای 2020، افزایش قیمت توکن SOL به قدری شتاب گرفت که قیمت توکن سولانا در سپتامبر 2020 به حدود 5 دلار رسید که نشان دهنده افزایش منطقی قیمت ارز دیجیتال سولانا در این مدت است.

پرداخت های جزئی در سیستم توکن SOL با استفاده از یک لامپپورت انجام می شود. لامپ دارای ارزش 0.000000001 SOL است.

توکن SOL چندین کاربرد اصلی در شبکه ارز دیجیتال Solana دارد:

    چسباندن: با نگه داشتن و چسباندن این توکن، می توانید یک توکن SOL جدید دریافت کنید که به شبکه کمک می کند.

    کارمزد تراکنش: برای استفاده از این شبکه، ایجاد قرارداد هوشمند و انجام تراکنش، کاربر باید با استفاده از توکن SOL هزینه ای را پرداخت کند.

    رای گیری و اجماع: در آینده، رای گیری در شبکه تنها با توکن SOL امکان پذیر خواهد بود..

سولانا که به اختصار SOL نامیده می شود، یک ارز دیجیتال یا شکل دارایی دیجیتال با ارزش بازار تقریباً 28.77 میلیارد دلار است که در رتبه هفتم بازار قرار دارد و 1.62٪ از کل بازار را به خود اختصاص داده است. هر واحد سولانا در حال حاضر 91.31 دلار با نرخ تترا 28330 تومان معادل 2587052 تومان معامله می شود و حجم مبادلات روزانه آن 1.12 میلیارد دلار است.

قیمت ها در 24 ساعت گذشته -93 درصد کاهش یافته است. بالاترین قیمت برای سولانا در 16 نوامبر ساعت 2:00 بعد از ظهر (06 نوامبر 2021) 259.62 دلار بود که اکنون 64.82 درصد کمتر از آن زمان است. تعداد سولانا در گردش 315.1 میلیون واحد خواهد بود که در مجموع 488.63 میلیون واحد خواهد بود. در حال حاضر فعال ترین صرافی ای که سولانا در آن معامله می شود، صرافی Crypto.com با سهم 97.66 درصد از حجم معاملات روزانه است.

آیا جهش خیره‌کننده دیگری در راه است؟

تحلیل تکنیکال سولانا+ نمودار و قیمت ارز Solana

اگر روند بازار کمی بهتر شود، شاهد سیگنال دهی اندیکاتور MACD خواهیم بود و معامله گران بیشتر این کد ارز را وارد می کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ساختار اصلاحی موج 4 به اتمام رسیده و از نظر زمانی 121 روز می گذرد، در حالی که ساختار اصلاحی موج 2 در محدوده 73 روز بوده است و بنابراین در این نقاط به امکان تغییر روند سولانا. از دست دادن فوم نشان داده شده در شکل تجزیه و تحلیل را نقض می کند.

اگر روند بازار اندکی بهبود یابد، شاهد سیگنال دهی اندیکاتور MACD خواهیم بود و معامله گران این کد ارز را بیشتر وارد خواهند کرد. پیش بینی موج 5 برای کد ارز سولانا وجود دارد، اما موج بزرگی نخواهد بود زیرا موج 1 گسترش یافته است.

اخبار ارز دیجیتال سولانا

سرمایه گذاری گسترده قهرمان سابق بوکس جهان در سولانا

مایک تایسون قهرمان سابق بوکس سنگین وزن جهان در توییتر اعلام کرد که سرمایه گذاری زیادی در سولانا انجام داده است. تایسون همچنین در توییت خود تصویری از یک توکن منحصر به فرد در پلتفرم سولانا منتشر کرد. این ورزشکار آمریکایی در سپتامبر سال گذشته از هواداران پرسید که کدام Beat Atrium و سولانا را انتخاب کنند.

دکمه بازگشت به بالا