جدیدترین وضعیت بغداد؛ تحصن آشوبگران حامی جریان صدر در پارلمان ادامه دارد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری آنلاین مجله روز، اوضاع سیاسی عراق با حضور حامیان جنبش صدر در «منطقه سبز» (الخضراء) و در مجلس بیش از پیش متشنج شده است.

در حالی که هفته گذشته پس از 10 ماه با معرفی «محمد شیعه السودانی» امیدها برای تشکیل دولت جدید زنده شد و مجلس در تدارک انتخاب رئیس جمهور و معاون اول رئیس جمهور بود، تظاهرات مردم حامیان جنبش صدر برای مخالفت با روند پیچیده سیاسی

حامیان مقتدی صدر روز شنبه برای دومین بار در 72 ساعت گذشته وارد مجلس شدند. ابراهیم الجباری، رئیس دفتر مقتدی صدر در بغداد که از حامیان وی بود، از تحصن نامحدود در سالن پارلمان خبر داد. به همین دلیل هواداران صدر شب را در مجلس و منطقه سبز سپری کردند و همچنان در صحن نشسته اند. حامیان صدر نیز شب گذشته در تالار مجلس مراسم سینه زنی برگزار کردند.

«محمد الحلبوسی» رئیس مجلس نیز از تعلیق جلسات پارلمان تا اطلاع ثانوی خبر داد.

اما گفته می شود که اوضاع امنیتی در بغداد به طور کلی آرام است. نیروهای امنیتی بیشتری به خیابان ها و مناطق اطراف منطقه سبز و همچنین به پل الجمهوری (که به منطقه سبز منتهی می شود) اعزام شده اند. نیروهای ارتش و یگان های مبارزه با تروریسم نیز در منطقه وردی در منطقه سبز مستقر شده و به بررسی و کنترل تردد پرداختند.

مصطفی الکاظمی روز گذشته در دیدار با فرماندهان امنیتی از آنها خواست تا برای حفظ جان حامیان صدر و حفاظت از اموال عمومی، نیروهای خود را به خیابان ها بفرستند و همه اقدامات را برای حفظ نظم انجام دهند. وی از احزاب سیاسی خواست تا برای حل این بحران صحبت کنند و امتیاز بدهند.

از این رو بغداد شب آرامی را سپری کرد و هیچ گونه درگیری و اقدام غیرعادی مشاهده نشد. به گفته منابع عراقی، ارتش و نیروهای امنیتی تمام شب را در حالت آماده باش سپری کردند و بیشتر پایتخت عراق شاهد حضور این نیروها بود.

حضور آشوبگران حامی صدر در مجلس

حامیان جنبش صدر در مجلس


طرفداران صدر در مجلس


طرفداران صدر در مجلس

حسن الذاری رئیس سابق کمیسیون الصدریه در پارلمان و ابومصطفی الحمیداوی از مسئولان گروه مسلح سرایا السلام شاخه نظامی جنبش صدر صبح امروز وارد مجلس شدند. و با اعتصاب کنندگان دیدار کرد. آنها از طرف مقتدی صدر از حامیان وی خواستند تا به تظاهرات مسالمت آمیز ادامه دهند.

در همین رابطه یکی از متصدیان مجلس به سایت العربی الجدید گفت که تا دستور مقتدی صدر در داخل مجلس ادامه خواهند داشت. العربی الجدید نوشت که شب گذشته تعداد افرادی که وارد پارلمان شده اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته و صدها نفر از استان های دیگر وارد بغداد شده اند.

گروه های حامی جریان صدر نیز ظرف های غذا در منطقه سبز راه اندازی کردند.

در همین حال، سفارت آمریکا در بغداد نیز نسبت به حوادث بغداد ابراز نگرانی کرد و خواستار خویشتن داری از همه طرف ها شد. در این بیانیه آمده است: «ما از نزدیک تنش ها در بغداد را رصد می کنیم و از گزارش های خشونت نگران هستیم.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از همه گروه‌های سیاسی عراق خواست تا اقدامات مؤثری برای آرام کردن اوضاع و اجتناب از خشونت انجام دهند. وی همچنین بر اهمیت غلبه بر اختلافات و تشکیل یک دولت ملی موثر تاکید کرد.

«جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای از گروه های سیاسی خواست تا اختلافات خود را از طریق گفتگو و در چارچوب قانون اساسی حل و فصل کنند. در بیانیه آمده است: «اگرچه داشتن حق تظاهرات مسالمت آمیز در یک دموکراسی یک حق اساسی است (اما) قوانین و نهادهای دولتی باید رعایت شوند.

«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان نیز با ابراز نگرانی از اوضاع سیاسی عراق، از همه احزاب سیاسی خواست با خویشتنداری وارد عمل شوند. وی از گروه های سیاسی بغداد خواست تا برای گفتگو با یکدیگر به اربیل بروند. بارزانی این شهر را دومین پایتخت عراق نامید.

انتهای پیام/ص




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید

دکمه بازگشت به بالا