فرهنگ و هنرایرانی کسب و کار

تاثیر دکوراسیون‌ چوبی بر کاهش استرس

اغلب افراد با قرار گرفتن در طبیعت، استرس آن‌ها به میزان زیادی کاهش می‌یابد. اما نکته بسیار جالب وجود دارد که چوب و دکوراسیون چوبی نیز به عنوان یک ماده طبیعی، تاثیر فوق العاده ای در کاهش استرس و افزایش سلامت روان و جسم افراد دارد. تماس با ابزار و دکوراسیون چوبی، باعث کاهش فشار خون و نبض افراد می‌شود و به انسان احساس آرامش و امنیت می‌بخشد. استشمام بوی چوب، به انسان حس حضور در دل محیط طبیعی را به ارمغان می‌آورد، بنابراین احساس آرامش و لذت خاصی به انسان دست می‌دهد.

استفاده از دکوراسیون چوبی موجب گرم‌تر و دنج‌تر شدن فضای اتاق می‌شود. شاید شما نیز این تجربه را حس کرده‌اید که با قرار گرفتن در اتاق‌هایی که در آن مبلمان و تزیینات چوبی و یا قاب نقاشی چوبی به کار رفته است، آرامش خاصی را دریافت کرده باشید. این دکوراسیون چوبی تا میزان زیادی باعث کاهش استرس شما خواهد شد. دکوراسیون چوبی علاوه بر بهبود سلامت روان، بر سلامت جسم نیز تاثیرگذار است.

چوبی قدیمی‌ترین ماده‌ای است که از گذشته‌های خیلی دور برای ساخت و تولید به کار می‌رود. این ماده که از دل طبیعت بیرون می‌آید از نظر روانشناختی تاثیرات مثبت بسیاری بر سلامت روح و ران انسان دارد. به همین دلیل، همواره دکوراسیون چوبی طرفداران بی‌شماری دارد. در ادامه این مطلب را به صورت علمی بررسی خواهیم کرد.

تاثیرات علمی دکوراسیون چوبی چوب بر سلامت روان

تاثیر دکوراسیون‌ چوبی بر کاهش استرس و سلامت روان، علاوه بر اینکه طبق تجربیات بشری کاملا مشاهده شده است. اما با بررسی‌های علمی نیز به طور کامل ثابت گردیده است. پژوهشگران علوم انسانی و به خصوص متخصصان روانشناسی، تحقیقاتی را در رابطه با بررسی علمی تأثیرهای روانشناختی استفاده از چوب و دکوراسیون چوبی در زندگی و کاهش استرس و افزایش سلامت روان انسان انجام داده اند.

دکتر مارجوت والینوس، استاد روانشناسی دانشگاه مالپر فنلاند، از جمله پژوهشگرانی است در این زمینه پژوهش‌هایی را انجام داده است. ناگفته نماند که فنلاند، یکی از قطب‌های صنعت چوب در جهان محسوب می‌شود. دانشگاه مالپر، نیز از معتبر‌ترین دانشگاه‌های فنلاند به شمار می‌رود. دکتر مارجوت در تحقیقات خود، دستاوردهای جالبی را به دست آورده است. طبق تحقیقات دکتر مارجوت، میزان فشار خون و استرس افرادی که در محیطی با دکوراسیون چوبی قرار گرفته اند، کاهش می‌یابد.

علت اصلی تاثیر چوب و دکوراسیون چوبی بر کاهش استرس به دلیل ماهیت و ذات طبیعی چوب است. در واقع انسان در هنگام لمس چوب، احساس امنیت و نزدیکی به طبیعت دارد. اما جالب اینجا است که بدانید بر اساس تحقیقات دکتر مارجوت، حتی سایر مواد طبیعی مانند سنگ و فلز نیز در ایجاد آرامش و کاهش استرس به میزان چوب تاثیر گذار نیستند. فشار خون انسان در هنگام لمس سنگ و فلز افزایش می‌یابد و در مقایسه با چوب تاثیر عکس دارد. دلیل این مساله، نرم و ظریف بودن چوب نسبت به مواد دیگر است. از لحاظ فیزیولوژیکی، در هنگام لمس چوب احساس ملایم و دلنشین‌تری به شما دست می‌دهد.

نوآوری‌های جدید در محصولات چوبی

در دنیای مدرن امروز که زندگی انسان با تنش‌ها و استرس‌های مختلف در هم آمیخته است، همواره باید به دنبال روش‌هایی برای کاهش استرس انسان و بهبود سلامت روح و روان آن‌ها بود. استفاده از چوب و دکوراسیون چوبی در فضای اطراف به صورت‌های مختلف از قبیل میز و صندلی چوبی، کمد، شلف چوبی و قاب‌های چوبی و استفاده از ظرف و ظروف چوبی می‌تواند به بازگشت بشر به اصل و ریشه طبیعی خود کمک کند.

به کار بردن مبلمان و دکوراسیون چوبی در محیط‌های کاری به جای استفاده از فلز و پلاستیک، تا میزان زیادی باعث افزایش آرامش و کاهش استرس خواهد شد. تاثیر به کار بردن دکوراسیون چوبی در فضای اطراف، در افزایش آرامش به مراتب از تاثیر رنگ سفید و گلدان‌های گل طبیعی بیشتر است.

با توجه به مطالب ذکر شده، صنایع فرآوری چوبی می‌توانند با ابتکار و نوآوری‌های جدید به کاهش استرس و افزایش سلامت روان جامعه کمک شایانی کنند. ساخت ابزار و دکوراسیون چوبی متنوع و پرکاربرد باعث می‌شود افراد بیشتری تمایل به استفاده از تزیینات و دکوراسیون چوبی در محیط اطراف خود داشته باشند. تزیینات چوبی در قسمت‌های مختلف منزل از جمله پذیرایی، اتاق خواب، اتاق کار و آشپزخانه قابل استفاده است. چوب در دکوراسیون منزل ممکن است در ساخت مبلمان، کمد، میز و صندلی، کابینت و حتی قاب چوبی به کار رود.

استفاده از قاب چوبی

یکی از بهترین و راحت‌ترین راه‌های به کار بردن چوب در دکوراسیون منزل و  یا محیط کار، استفاده از قاب چوبی است. شما می‌توانید از قاب چوبی برای عکس‌ها، نقاشی‌ها و تابلوهای خود استفاده کنید. امروز قاب‌ها با متریال‌های مختلف از جمله چوب، فولاد، فایبرگلاس، آلومینیوم و کامپوزیت تولید می‌شود. اما اخیرا استفاده از قاب های چوبی نسبت به دیگر قاب‌ها محبوبیت بیشتری دارند.

می‌توان گفت قاب ممکن تصویر درون آن است. استفاده از قاب چوبی برای عکس‌های خانوادگی یا نقاشی‌های چشم‌نواز، موجب می‌شود که زیبایی آن‌ها دوچندان شود. معمولا تماشای یک عکس خانوادگی و یا نقاشی زیبا، باعث کاهش استرس و ایجاد آرامش روان می‌شود؛ به کار بردن قاب چوبی برای عکس به دلیل ماهیت طبیعی، گرم و آرامش بخش چوب، موجب می‌شود که افراد از تماشای این تصویر لذت بیشتری ببرند. حال که با تاثیر دکوراسیون‌ چوبی بر کاهش استرس آشنا شدید، سعی بر آن داشته باشید که تا حد امکان، از این متریال بی‌نظیر در محیط اطراف خود استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا