تندرستیایرانی کسب و کار

آزمایشات قبل از جراحی پلاستیک کدام است؟

چرا آزمونهای تشخیصی قبل و بعد از جراحی ضروری هستند؟

 هر عمل جراحی با دیگری متفاوت است و هر بیماری هم با بیمار دیگر فرق دارد؛ بنابراین آزمایشهایی که جراح شما تجویز می‌کند ممکن است با تستهایی که در اینجا تشریح شده، متفاوت باشند.

تستهای قبل از جراحی بسیار اختصاصی هستند. به عنوان مثال بسیاری از جراحان پلاستیک قبل از جراحی نیکوتین را تست می‌کنند. این به خاطر این است که سیگار کشیدن و انواع دیگر استعمال دخانیات، جراحات ناشی از زخم را افزایش می‌دهند. اگر تست نیکوتین پیش از جراحی پلاستیک، مثبت باشد جراح نباید این عمل را انجام دهد. انجام این عمل باید توسط یک پزشک حاذق باید انجام شود. بهتر است این جراحی توسط بهترین جراح پلاستیک در تهران صورت گیرد.

آزمایش خون قبل از جراحی نیز زمان مناسبی به شما می‌دهد که سلامت شما را بهینه می‌کند به عنوان مثال اگر آزمایشهای خون به شما نشان می‌دهد که خون به آرامی لخته می‌شود، می‌توان دارو مصرف کرد یا دوز آن را تغییر داد تا مطمئن شوید که خون به هنگام جراحی به طور مناسبی لخته می‌شود.

آزمونهای تصویربرداری همانند عکس رادیولوژی نیز ممکن است برای تعیین ماهیت دقیق و محدوده طبیعی مشکل انجام شود. به عنوان مثال اگر زانوی شما خیلی آسیب دیده باشد، عکس رادیولوژی برای دیدن ناحیه استخوانهای زانو انجام می‌شود. اما سی تی اسکن یا MRI استفاده می‌شود تا مشخص کند که آیا بافتهایی که به ساختن زانو کمک می‌کنند هم آسیب دیده یا ملتهب هستند یا خیر.

به نقل از سایت دکتر گویا بعد از جراحی آزمایشات اغلب تکرار می‌شوند تا مطمئن شوند که هیچ اختلالی وجود ندارد یا اینکه نیازی به مداخله هست یا خیر. به عنوان مثل آزمایش شمارش کامل خون (CBC) احتمالا انجام می‌شود تا ببینند آیا تزریق خون ضروری است یا خیر یا آیا خونریزی داخلی وجود دارد. مقداری خونریزی به هنگام جراحی طبیعی است اما ادامه از دست رفتن خون معمولا طبیعی نیست و ممکن است نیازمند مداخله باشد. اگر در مورد این موضوع دچار سوال و ابهامی هستید می توانید از طریق الو پزشک سوالات خود را با ما در میان بگذارید.

آزمایش خون قبل از جراحی

  • بررسی وضعیت انعقاد خون: این آزمایشها برای تعیین درستی لخته خون (سرعت لخته خون) انجام می‌شود. لخته شدن خیلی کند معمولا به معنای افزایش خونریزی است و لخته شدن سریع نیز می‌تواند خطر ایجاد لخته‌های خونی پس از جراحی را افزایش دهد.
  • مواد شیمیایی خون: آزمایش شیمی خون به چند بخش متفاوت از سلامت کلی از جمله میزان قند خون، عملکرد کلیه و میزان سدیم، پتاسیم و کلراید در جریان خون، توجه می‌کند. این مقادیر را می‌توان برای بهینه سازی سلامت در هفته‌های قبل از جراحی یا در طی دوره بهبودی انجام می‌شود.
  • پرولاکیتونین: این تست برای تعیین وجود عفونت سیستمیک بدن به نام سپسیس، انجام می‌شود.
  • آزمایش کامل خون (CBC): آزمایش کامل خون به تفاوت اجزا خون همانند گلبولهای سفید و قرمز توجه می‌کند و مشخص می‌کند که آیا در وضعیت مناسبی هستند یا خیر. این تست می‌تواند وجود مشکلاتی خاص همانند کم خونی را مشخص کند.
  • تست آنزیمهای کبدی: آنزیمهای کبد برای تعیین چگونگی وضعیت عملکرد کبد استفاده می‌شود که ببینند آیا قادر به انجام عملکرد خود در دفع داروها از بدن است و مشخص کند که کبد صدمه دیده یا خیر.
  • آنزیمهای قلب: آنزیمهای قلب، تستهایی هستند که برای تعیین سلامت عضلات قلب استفاده می‌شود. این تستها مشخص می‌کنند که حمله قلبی در حال پیشرفت است و همچنین می‌تواند تعیین کند درد قفسه سینه بوسیله حمله قلبی ایجاد شده یا چیزی دیگر است.
  • گاز خون شریانی: گاز خون شریانی عمدتا وقتی انجام می‌شود که برای بیمار لوله کار گذاشته شده و تنفس مصنوعی به آن متصل است. این آزمایش می‌تواند تعیین کند که آیا تنظیمات عبور و مرور هوا برای بیمار و میزان استفاده از اکسیژن مناسب است یا خیر.

در جراحی بینی نیز همانند سایر جراحی ها، نیاز است تا جراح پیش از هر اقدامی از سلامت شما مطمئن شود، و به همین دلیل برای معاینات بیشتر یک سری آزمایشات و معاینات بیشتر را تجویز می کند که که ساده ترین آنها آزمایش کم خونی یا همان هموگلوبین است.

هموگلوبین نوعی پروتئین اکسیژن مورد نیاز ارگان ها را تامین می کند و دی اکسید کربن را به شش ها باز می گرداند.

موارد زیر آزمایشات خون قبل از جراحی بینی است:

  • HIV
  • HBsAg
  • HCV Ab
  • FBS: قند خون ناشتا
  • PT & PTT: کنترل مشکل انعقادی خون
  • آزمایش تشخیص بارداری در بانوان

قبل از انجام عمل بینی چه آزمایشی باید انجام دهیم؟

آزمایش های فیزیکی از فرد متقاضی این آزمایش فیزیکی برای تایید سلامت جسمی و فیزیکی قبل از جراحی بینی گرفته می شود.

سی تی اسکن: در صورتی که از گرفتگی بینی رنج می‌برید یا دچار انحراف ظاهری بینی هستید. در صورت صلاح دید پزشک قبل از جراحی زیبایی بینی باید عکس‌های CT Scan از بینی و صورت تهیه نمایید.

نوار قلب: نوار قلب برای اندازه‌گیری سیگنال‌های الکتریکی که ریتم قلب را کنترل می‌کنند، انجام می‌شود. تست نوار قلب هرگونه بی‌نظمی در ضربان قلب و همچنین شواهدی از حملات قلبی گذشته را نشان می‌دهد.

عکسبرداری از قفسه ی سینه: عکس‌برداری از قفسه ی سینه احتمالا یکی از آزمایشات لازم قبل از جراحی باشد. این آزمایش عموما جهت بررسی مشکل ریه ها انجام می شود تا وضعیت تنفسی بیمار به هنگام بیهوشی مشخص گردد.

این آزمایش معمولا برای افراد سیگاری یا کسانی که سابقه ی کشیدن سیگار داشتند تجویز می شود. سابقه ی بیماری ذات الریه یا هر نوع مشکل تنفسی دیگری ممکن است موجب به تاخیر افتادن یا کنسل شدن جراحی بینی شما شود.

آزمایش ادرار: اگرچه احتمال تجویز انجام آزمایش ادرار خیلی کم است، اما می تواند در تشخیص بعضی ناهنجاری ها یا عفونت ها به دکترتان کمک کند. آزمایش ادرار می تواند در تشخیص عفونت مجاری اداری، دیابت و فشار خون مفید باشد.

معاینه ی روانی: برای انجام جراحی های زیبایی فقط سالم بودن از نظر فیزیکی کافی نیست، بلکه بیماران باید از نظر روانی هم آماده باشند.

هرچند طبق نظر انجمن جراحان زیبایی در آمریکا معاینه ی روانی بیمار قبل از جراحی چندان ضروری نیست اما در خیلی از موارد این کار می تواند مفید واقع شود.

در بعضی مواقع بیمارانی مراجعه می کنند که نگرانی عجیبی نسبت به مشکلی دارند که یا خیلی کوچک است یا اصلا وجود ندارد و حاضر هستند به خاطر آن بارها زیر تیغ جراحی بروند. این گونه نگرانی های غیر طبیعی اختلال بد شکلی بدن نامیده می شود. این اختلال باید توسط روانشناس درمان شود.

آیا ضروری است همه ی آزمایشات را انجام دهیم؟

آزمایشات تجویز شده به تشخیص پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد و برخی از آنها مورد نیاز نیست. اما شما باید این احتمال را بدهید که ممکن است این آزمایش ها برای شما تجویز شود و برای آن آماده شوید.

ضمن اینکه آیا انجام همه ی این آزمایش ها برای شما ضرورت دارد یا نه به سن شما، پیشینه ی پزشکی شما و عوامل دیگر بستگی دارد که همه ی این موارد در جلسه ی مشاوره به طور کامل مشخص می شود.

چه مدت قبل از عمل باید آزمایش های لازم را انجام دهم؟

بهتر است آزمایشات تجویز شده را سریعا انجام دهید و به روز های آخر موکول نکنید چون اگر مشکلی وجود داشته باشد دیگر نمی توان تاریخ جراحی را عوض کرد.

برای مثال اگر نتیجه ی آزمایش نشان دهد که شما دچار کم خونی هستید، برای برطرف کردن کم خونی و افزایش سطح هموگلوبین زمان لازم است. پس بهتر است آزمایشات خود را حداقل سه هفته قبل از جراحی انجام دهید.

کارهایی که قبل از عمل باید انجام داد:

بجز آزمایشات لازم قبل از عمل، کارهای دیگری هم باید قبل از جراحی صورت گیرد. داروها و مکمل های زیادی هستند که باید چند هفته قبل از جراحی متوقف شوند، مانند مسکن های بدون نسخه، ویتامین E، سیر و داروهای معمول دیگر که ظاهرا جزو داروهای عادی محسوب می شوند نباید قبل از جراحی مصرف شوند.

افرادی که داروهای رقیق کننده ی خون مانند آسپرین مصرف می کنند باید چند هفته قبل از جراحی آن را متوقف کنند وگرنه کاندید خوبی برای جراحی نخواهند بود.

افراد سیگاری نیز باید چند هفته قبل از جراحی و بعد از جراحی سیگار را ترک کنند چون ممکن است با داروهای بیهوشی تداخل پیدا کرده و هم در اتاق عمل و هم در دوران نقاهت مشکلاتی ایجاد کند و در نتیجه ی نهایی سبب تاثیر منفی شود.

علاوه بر این بیماران حتما باید چند روز قبل از عمل و چند روز بعد از عمل از مصرف الکل نیز خودداری کنند.

در صورتی که فرد دچار مشکلات زمینه ای قبلی و یا حساسیت به بیهوشی باشد، جراحی بینی میتواند برای متقاضی جراحی بینی خطر ساز باشد و مشکلاتی را به وجود آورد، از این رو حتما پیشنهاد می شود تا تمامی آزمایشاتی که پزشک متخصص قبل از جراحی بینی تجویز میکند را به درستی انجام دهید.

انجام آزمایشات قبل از جراحی بینی به شما کمک می کند تا بتوانید بدون خطری را سپری کنید. طبیعی بودن نتایج آزمایش ها ثابت می کند که شما هیچ گونه مشکلی ندارید و کاندید مناسبی برای جراحی بینی محسوب خواهید شد.

توصیه مشاوران الوپزشک

قبل از انجام عمل بینی لازم است یک سری آزمایش ها را انجام دهید و در جلسه اول مشاوره لازم است که سابقه پزشکی و داروهایی که مصرف می کنید در اختیار جراح قرار دهید.

برای انجام عمل زیبایی بینی برای مشخص شدن یک سری فاکتورها برای اطمینان از سلامت روحی و جسمی، جراح یک سری آزمایشات را تجویز می کند و بدون انجام این آزمایش ها نمی توان عمل بینی را انجام داد.

سوالات متداول آزمای های قبل از رینوپلاستی

آیا انجام همه آزمایشات قبل عمل لازم است؟

این آزمایشات برای شرایط بیمار تجویز می شود و خیلی از آن ها مورد نیاز نیست. این آزمایش ها به پیشینه پزشکی شما بستگی دارد.

انجام آزمایشات تا چه مدت قبل از عمل باید انجام گیرد؟

آزمایشات قبل از عمل را هر چه سریعترانجام دهید چون اگر مشکلی در بدن شما وجود داشته باشد باید هر چه زودتر رفع شود.

بهترین زمان برای انجام آزمایش خون قبل از جراحی چه زمانی است؟

سه یا چهار هفته قبل از عمل بینی آزمایش خون خود را انجام دهید.

آزمایش قند خون ناشتا یا FBS جهت آزمایش های قبل از جراحی

جهت انجام آزمایش های قبل از جراحی قند خون ناشتا نیز انجام شود. دیابت بیماری است که با کاهش سیستم ایمنی بدن و کاهش قدرت ترمیمی بدن مواجه می باشد. بالا بودن قند خون ناشتا معمولا نشانگر دیابت یا شرایط پیش دیابتیک می باد. قند خون ناشتا یکی از آزمایشات اولیه غربالگری دیابت می باشد. در صورت بالا بودن مقدار آن آزمایشات تکمیلی دیگری جهت تشخیص مانند HbA1Cو GTT ممکن است در خواست شود‌. علاوه بر بالا بودن مقدار قند خون ناشتا که ممکن است نشانگر دیابت می باشد،

قند خون ناشتا پایین نیز ممکن است در جراحی خطر آفرین باشد. افت شدید قند خون در هنگام جراحی می تواند بر قلب، خون رسانی، مغز و غیره تاثیر بگذارد. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقاله مراجعه کنید.)

آزمایش تست های انعقادی یا PT , PTT

زمان انعقاد یکی دیگر از فاکتور هایی می باشد که در آزمایش های قبل از جراحی مهم می باشد. همان طور که در بالا اشاره شد جراحی با از دست دادن خون همراه است که این مقدار خونریزی باید کنترل شده باشد تا فرد دچار افت حجم خون و عوارض ناشی از آن نشود. وجود مشکل قبل از جراحی در انعقاد خون بسیار جدی و حیاتی می باشد. انعقاد خون یک پروسه آبشاری می باشد که چندین فاکتور در انجام آن دخیل می باشد.

مشکل در هر کدام از این فاکتور ها مسیر انعقاد خون را دچار مشکل می کند و باعث خونریزی های شدید و حتی مرگ می شود. در آزمایش های قبل از جراحی با بررسی زمان انعقاد خون فرد این اطمینان را به شما می دهد که روند انعقاد خون در بدن شما نرمال است یا نه. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مراجعه کنید.)

آزمایش HIV

آزمایش HIV یکی دیگر از تست ها ضروری در آزمایش های قبل از جراحی می باشد. آزمایش HIVیا ایدز نقص ایمنی ذاتی است که در آن سیستم ایمنی بدن به طور قابل توجهی ضعیف می شود. این ضعف بدن را در مقابل هر شوک دیگری مانند جراحی ممکن است ناتوان سازد. علاوه بر این اگر فردی دچار HIV باشد باید پرسنل درمان را از این موضوع آگاه سازد تا این افراد با احتیاط بیشتر پروسه درمانی فرد را دنبال کنند. (جهت کسب اطلاعات بیشتر به مقالهمراجعه کنید)

آزمایش HBsAg

آزمایش HBs، آزمایش خون ساده ای است که آزمایش های قبل از جراحی نیز کاربرد دارد. در این تست به منظور تشخیص آلوده شدن فرد با ویروس هپاتیت ب از سوی پزشک تجویز می شود. مثبت شدن سطح آنتی ژن HBs در خون، به معنای آلودگی با این ویروس و امکان انتقال آن به دیگران از طریق خون و یا سایر مایعات بدن می باشد. هپاتیت B، عفونت کبدی و جدی است که توسط ویروس هپاتیت B (HBV) ایجاد می شود. در برخی افراد، این ویروس منجر به بروز علائم شدیدی می شود که گاهی به مدت شش ماه و یا بیشتر ادامه می یابد.

در صورتی که فردی به هپاتیت ب مزمن، مبتلا شود، احتمال بروز مشکلات کبدی مانند سرطان کبد و یا سیروز بیشتر خواهد بود. سیروز اختلالی است که با اسکارهای دائمی در کبد همراه می باشد. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به این ویروس، کامل بهبود می یابند حتی اگر شدت علائم زیاد باشد. نوزادان و کودکان بیشتر در معرض ابتلا به هپاتیت ب مزمن قرار دارند. البته خوشبختانه باید بگوییم که واکسن زدن، از ابتلا به این ویروس پیشگیری می کند، اما درمانی برای آن وجود ندارد.

در صورت ابتلا به هپایت ب، با رعایت یک سری اقدامات می توان از انتقال ویروس به دیگران پیشگیری کرد. بنابراین اگر فردی به هپاتیت B مبتلا باشد باید در مراکز درمانی قبل از هر گونه اقدامی، بیماری خود را به کادر درمان اطلاع دهد.

دکمه بازگشت به بالا