تندرستی

مریخی‌های خطرناک که حیات زمین را تهدید می‌کنند!/ عکس

اما باید مراقب باشند که باکتری های خطرناک این سیاره بر روی زمین فعال نشوند، زیرا در مطالعه ای جدید احتمال وجود باکتری هایی با عمر ۲۸۰ میلیون سال در همسایه زمین گزارش شده است.

بر اساس این تحقیق که نتایج آن در مجله Astrobiology منتشر شد، دانشمندان احتمالاً هنگام بررسی نمونه‌هایی از مریخ در آزمایشگاه‌های روی زمین متوجه حیات میکروبی خواهند شد. این میکروب‌ها احتمالاً بسیار طولانی‌تر از آنچه ما فکر می‌کنیم در زیر سطح مریخ زندگی کرده‌اند و زنده مانده‌اند.

بیشتر بخوانید:

این تحقیق نشان می دهد که برخی از انواع باکتری ها حتی در محیط سخت مریخ نیز می توانند زنده بمانند. در نتیجه، اگر آنها را به زمین بیاوریم و مراقب نباشیم، احتمالاً سیاره ما آلوده خواهد شد. این به این معنی است که ماموریت‌های نمونه‌برداری مریخ در آینده مانند ExoMars و Mars Life Explorer، احتمال بیشتری برای یافتن حیات مریخی در عمق دو متری این سیاره خواهند داشت.

احتمال آلودگی از مریخ به زمین وجود دارد

مایکل دالی، استاد آسیب شناسی در USU و عضو کمیته آکادمی های ملی ایالات متحده در حفاظت از سیاره، که این تحقیق را رهبری می کرد، می گوید: “ارگانیسم های مدل ما به عنوان وسیله ای برای انتقال آلودگی از زمین به مریخ و عملکرد از مریخ به مریخ. از هر دوی اینها باید اجتناب کرد.»

مریخی های خطرناکی که زندگی روی زمین را تهدید می کنند!/ عکس

این مطالعه نشان می دهد که حیات میکروبی به احتمال زیاد امروز در مریخ قابل مشاهده است، اما ما باید کمی به زیر سطح سیاره برویم. با این حال، دانشمندان تاکید کرده اند که انتقال باکتری های زمینی به سیاره سرخ در ماموریت های آینده می تواند مشکلات بزرگی را برای تحقیقات علمی ایجاد کند.

در آزمایشات خود، محققان دریافتند که میکروارگانیسم های زمین می توانند در مریخ زنده بمانند. Deinococcus radiodurans یکی از این میکروب هاست که توانایی زنده ماندن در سیاره سرخ را دارد. آنها می گویند که این میکروب قادر است تا 1.5 میلیون سال در عمق 10 سانتی متری زمین زنده بماند. اگر 10 متر زیر سطح برویم، کاهش تابش باعث می شود عمر این باکتری به 280 میلیون سال برسد. این بدان معناست که باکتری‌هایی مانند Deinococcus radiodurans که در سال‌های آخر آب در سطح مریخ تکامل یافته‌اند، احتمالاً هنوز در زیر سطح این سیاره وجود دارند.

5858

دکمه بازگشت به بالا