اقتصادی

نکاتی که بهتر است قبل و بعد از خرید لپ‌تاپ‌ بدانید

لپ‌تاپ‌ها به دلیل سهولت در جابه‌جایی گزینه مناسبی برای کار یا استفاده شخصی هستند؛ بنابراین بهتر است قبل و بعد از خرید لپ‌تاپ جهت انتخاب و نگهداری از آن به برخی نکات توجه کنید. 

به گزارش مجله روز، لپ تاپ به دلایلی مانند اندازه کوچک تر، باتری قدرتمند و همچنین وزن پایین از قیمت بیشتری نسبت به رایانه های خانگی برخوردارند اما این نکته مثبت را هم دارند که به سادگی می توان آن را جابه جا کرد، بنابراین با توجه به چند نکته می توان لپ تاپ مناسب تری را انتخاب و تهیه کرد.

برای مثال لپ تاپی که گیمرها استفاده می کنند، معمولا سخت افزار قدرتمندی دارند و همچنین نسبت به سایر لپ تاپ ها وزن بالاتری دارند، پس اگر شرایطتان به شکلی است که لپ‌تاپ را باید دائما بین محل زندگی و کارتان جابجا کنید، لپ‌تاپ‌هایی که وزن سنگینی دارند، مناسب کار شما نیستند و لازم است به چند نکته مهم پیش از خرید لپ تاپ توجه کنید. 

۱-مشخص کردن بودجه بر اساس کاربری

هزینه و قیمت به خصوص در شرایطی که قیمت کالاهای دیجیتال بالا رفته یک فاکتور بسیار مهم است؛ اگر استفاده حرفه‌ای و سنگین از لپ‌تاپ دارید یا از آن برای بازی و استریم استفاده می‌کنید، باید هزینه بیشتری را صرف آن کنید اما اگر لپ‌تاپ را برای کارهای روزمره معمولی مثل مرور اینترنت یا تماشای فیلم و چک کردن ایمیل‌ها و تایپ استفاده می‌کنید، یک لپ‌تاپ میان رده یا حتی ارزان قیمت هم می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. بنابراین قبل از انتخاب لپ تاپ، اول کاربری و براساس آن بازه قیمت خود را مشخص کنید.

۲- میزان حمل لپ‌تاپ

اگر لپ تاپی می خواهید که مناسب حمل و نقل باشد، بهتر است ابعاد کوچک و متوسط را انتخاب کنید. ابعاد لپ‌تاپ‌ها معمولا از ۱۱.۶ اینچ تا ۱۷.۳ اینچ (در برخی مدل‌ها بزرگتر) متغیر است. لپ‌تاپ‌های ۱۱.۶ تا ۱۴ اینچی گزینه مناسبی برای حمل و جابجایی هستند؛ البته باید توجه کرد که لپ‌تاپ‌هایی در این ابعاد گاهی سخت افزار ضعیف‌تری نسبت لپ‌تاپ‌های بزرگتر دارند، بنابراین برای کارهای سنگین یا بازی بهتر است ابعاد بزرگتر را انتخاب کنید.

۳- بازدهی باتری

در انتخاب لپ‌تاپ باید به عمر و بازدهی یا مدت نگهداری شارژ توسط باتری لپ‌تاپ توجه کرد. لپ‌تاپ‌های میان‌رده و گران قیمت بازار در حال حاضر بین ۵ تا بالاتر از ۱۰ ساعت شارژ نگه می‌دارند که باید با توجه به قیمت و استفاده‌ای که از لپ‌تاپ دارید، گزینه مناسب را انتخاب کنید. توجه کنید که میزان نگهداری شارژ لپ‌تاپ در شرایط استفاده معمولی اندازه گیری می‌شود. در کارهای سنگین گرافیکی یا بازی این مدت زمان به نصف یا حتی کمتر می‌رسد.

۴-رم و سی‌پی‌یو

RAM و CPU دو مشخصه فنی مهم هر لپ‌تاپ هستند و سرعت لپ‌تاپ شما تا حد زیادی به این دو قطعه سخت‌افزاری بستگی دارد. رم بیشتر در لپ‌تاپ به شما اجازه می‌دهد تا برنامه‌های بیشتری را همزمان باز کنید و سریع تر به اطلاعات دسترسی پیدا کنید. لپ‌تاپ‌های جدید از ۴ تا ۶۴ گیگابایت رم دارند که برای کاربری متوسط و روان رم ۸ و ۱۶ کفایت می‌کند.

قدرت پردازنده هم بسیار در سرعت لپ‌تاپ و به ویژه در کارهای سنگین اهمیت دارد. تولید کنندگان لپ‌تاپ از دو پردازنده یا سی‌پی‌یو معروف یعنی اینتل و AMD استفاده می‌کنند که هرکدام از این برندها پردازنده‌هایی با قدرت و قیمت مختلف دارند.

حافظه لپ تاپ دیگر نکته ای است که پیش از خرید لپ تاپ باید به آن توجه کرد. فضای حافظه و ذخیره لپ‌تاپ‌ها به دو دسته SSD و HDD تقسیم می‌شود. فضای حافظه HDD فضای بیشتری و قیمت پایین‌تری دارد اما صدا و مصرف انرژی بیشتری هم دارد. لپ‌تاپ‌های جدید معمولا به دو فضای حافظه SSD و HDD در کنار هم مجهز هستند که معمولا HDD برای ذخیره فایل‌های بزرگ استفاده می‌شود و SSD برای نصب نرم‌افزار و ویندوز کاربرد دارد.

استفاده از حافظه SSD سرعت اجرای ویندوز، نرم‌افزار و بازی‌ها را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد و در عین حال صدای کمتری دارد و انرژی کمتری مصرف می‌کند؛ البته بهتر است لپ‌تاپی که انتخاب می‌کنید در کنار حافظه SSD به یک هارد HDD هم مجهز باشد.

اما علاوه بر اینکه باید قبل از خرید لپتاپ به نکاتی توجه کرد پس از تهیه و خرید آن هم باید به نحوه نگهداری آن هم توجه کرد. تمیز کردن صفحه کلید و ماوس کمی سخت‌تر از گوشی‌های همراه است، زیرا احتمال اینکه مایعات به ابزارهای این وسایل الکترونیکی وارد شده و باعث خرابی آنها شود، بیشتر است. با وجود این، تمیز نگه داشتن آنها دشوار نیست. با این حال کاربران می توانند برای تمیز کردن این دستگاه‌ها، از الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد بهره ببرند؛ با این تفاوت که باید قبل از پاک کردن دستگاه‌های خود، مقداری از رطوبت دستمال را با فشردن کم کند. در این مرحله می‌توانید با خیال راحت، صفحه کلید و ماوس خود را نیز تمیز کنید، البته لازم است که قسمت‌های بالایی و کناره‌های کلیدها را پاک کنید  و درصورتی که می‌خواهید زیر کلیدها را هم پاک کنید، باید هر کدام از آنها را از جای خود خارج کنید.

پس از اینکه تمام صفحه کلید خود را پاک کردید، می‌توانید از یک دستمال میکروفیبر یا پارچه بدون پرز برای خشک کردن آن استفاده کنید؛ حتی در صورتی که هیچ مایعی روی صفحه کلید شما دیده نمی‌شود، بهتر است این کار را برای ایمن‌تر بودن و حفظ سلامت دستگاهتان انجام دهید. خوشبختانه ماوس بسیار کوچکتر از صفحه کلید است، بنابراین پاک کردن آن دشوار نخواهد بود؛ هرچند لازم است برای تمیز کردن آن هم دقت بالایی به خرج دهید.

برای تمیز کردن ماوس هم ابتدا دستمالی که به الکل ایزوپروپیل ۷۰ درصد آغشته شده را فشار دهید تا مایعات اضافی آن خارج شود، سپس ماوس خود را با دستمال تمیز کرده و آنگاه با یک پارچه میکروفیبر و یا پارچه بدون پرز پاک کنید. این روش برای تمیز کردن تمامی اجزای لپ‌تاپ‌ها نیز مؤثر است، اگرچه هنگام پاک کردن مناطقی که دارای شکاف‌های باز هستند، باید احتیاط کنید، زیرا اصلا نباید مایعی را وارد دستگاه الکترونیکی خود کنید، اتفاقی که منجربه خراب شدن دستگاهتان می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا