ایرانی کسب و کارعمومی

چگونه تشخیص دهیم بهترین زمان هرس درخت گلابی چه زمانی است؟

بهتر است به این موضوع توجه داشته باشید که هر درخت و گیاهی برای این که بتواند رشد سریع‌تری را داشته باشد نیاز دارد تا از شاخه و برگ‌های اضافی و بیماری که در خود دارد به نوعی آزاد شود این رها سازی و آزاد سازی نیار به هرس کردن دارد که در ادمه نکاتی مهم در رابطه با این موضوع برای شما ارائه می‌دهیم.

گاهی اوقات برخی از درختان دارای برگ‌های پهنی هستند که وقتی بزرگ می‌شوند این اجازه را به شاخه‌هی زیری خود نمی‌دهند که از نور کافی خورشید بهره‌مند شوند به همین خاطر نیاز است تا بخی از آن را هرس کنیم لذا این کار برای درختان و نهال‌هایی که از باردهی یا میوه‌دهی برخودار هستند بهتر است این موضوع را برایشان جدی بگیریم پس به این نتیجه می‌رسیم که درخت و نهال گلابی برای رشد بهتر به فرایند هرس کاری نیازمند است.

انواع هرس درخت گلابی بر اساس فصل هرس

همانطور که می‌دانید هرس کردن درخت گلابی به زمان مناسبی نیازمند است که بهترین زمان آن عبارت است از:

  • بهار
  • پاییز
  • زمستان

بهترین زمان برای هرس کردن درختان گلابی آن گونه که توسط متخصصین در این زمینه بررسی شده است فصل بهار است چرا که در این زمان گیاه از خواب زمستانی بلند شده و برای این که انرژی بیشتری را برای رشد داشته باشد بهتر است شاخه و برگ‌هایی که همچنان زرد هستند و یا در اثر سرما خشک شده‌اند توسط ابزاری مناسب، تمیز و تیز آن را از شاخه اصلی جدا کنیم تا آن قسمت از شاخه تنفس بیش‌تری را از هوا دریافت نماید.

برخی از افراد عملیات هرس کردن را در فصول دیگری همچون: تابستان، زمستان و پاییز هم انجام می‌دهد؛ چرا که در فصل پاییز که شروع خواب زمستانی برای درخت گلابی است بهتر است که شاخه‎هایی که دیگر قدرت رشد را ندارند از درخت جدا کنیم و بسوزانیم در این شرایط درخت از رشد بهتری برخوردار خواهد بود.

همچنین هرس کردن در فصل زمستان که درخت گلابی کامل به خواب رفته است بسیار مفید بوده چرا که در این زمان نهال نیاز به تامین انرژی از خاک و هوا دارد و اگر دارای شاخه و برگ بیمار باشد نمی‌تواند این انرژی لازم را به شاخه‌های جوانی که نیاز به شکوفه دادن در فصل بهار دارند برساند به همین خاطر بهتر است در زمستان هم عمل هرس کردن را از یاد نبریم.

گاهی مواقع کشاورز در فصل تابستان مجبور به هرس کردن درخت گلابی است چرا که آب و هوا رو به گرم‌تر شدن رفته و موجب می‌شود تا برخی از برگ‌ها بر اثر کم آبی دچار زردی شوند و یا این که در برخی از مواقع دچار آفات شوند لذا باغدار برای این که این موضوع را رفع نماید بهتر است شاخه و برگ کم جان را از درخت جدا کند و اجازه ندهد بیماری به کل درخت منتقل شود.

لازم به ذکر است هرس کردن در درختان گلابی منجر به این می‌شود که میوه درخت از مرغوبیت و کیفیت بیشتری برخوردار شود و در نتیجه در هنگام استفاده و فروش آن به بازارهای درخواست کننده درآمد بیشتری را برای کشاورز داشته باشد پس بهتر این عگملیات ساده اما تاثیر گذار را جدی بگیرد تا درخت گلابی از باردهی بیشتری برخوردار شود.

 امروزه قیمت نهال گلابی به دلیل این که محصولات لذیذی  دارد باعث شده تا کمی افزایش داشته باشد، علاوه بر آن مراکزی که اقدام به تولید و فروش نهال گلابی کرده‌اند، توانسته‌اند در این سال‌ها سود خوبی را بدست آورند.

نکات کلیدی برای انجام هرس کردن درخت گلابی

برای این کار مهم بهتر است حتما از قیچی مخصوص به این کار استفاده کنید که کاملا تیز باشد و با انجام یک حرکت شاخه بیمار را از درخت جدا کند، لذا اگر قیچی و ابزار شما کند باشد می‌تواند به بافت داخلی شاخه آسیب برساند و آن را بعدها در معرض آفات و بیماری قرار دهد.

 علاوه بر تیز بودن قیچی بهتر است آن را بعد از هر بار استفاده به خوبی تمیز و کنید تا در انجام هرس‌کاری بعد هیچ گونه باکتری روی آن قرار نداشته باشد چرا که کثیف بودن ابزار شما می‌تواند به راحتی وارد بافت بریده شده درخت شود و آن را در طول سال بیمار کند که بوجود آمدن این چنین شرایطی می‌تواند منجر شود که درخت گلابی از میوه خوب و باکیفیتی برخوردار نباشد؛ لذا برای انجام این کار بهتر است با کارشناسان مجرب نهالستان پالیز نهال که در این سال‌ها تجربه خوبی را در این زمینه کسب نموده است تماس بگیرید و از مشاورران آن در این راستا راهنمایی بگیرید.

کلام آخر

پس در انتها این مقاله به این نتیجه رسیدیم که هرس کردن نهال و درخت گلابی یک اصل مهم بوده و بهتر است آن را در تمام فصول بهار، تابستان، پاییز و زمستان به خوبی هرس کرد تا در زمان باردهی میوه خوب و با کیفیتی را به کشاورز ارائه دهد همچنین دریافتیم که هرس کردن نیاز به ابزار مناسب دارد تا در حین انجام کار از آسیب رسیدن به شاخه و برگ‌های سالم تا حد زیادی با رعایت این نکات جلوگیری کنیم.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

دکمه بازگشت به بالا