بک لینک چیست؟
یک لینک به لینک یا پیوندی گفته میشود که در یک دامنه متفاوت از سایت شما ایجاد شده و سئو دسته بندی کاربران را به سایت شما هدایت میکند. نمونه ملموس بک لینک در دنیای واقعی، تعریف کردن از دیگران است؛ زمانی که یک وبسایت یا وبلاگ، کاربران را به سایت شما هدایت میکند به نوعی از شما تعریف کرده و محتوا و عملکرد سایت شما را تأیید میکند. گرچه گوگل به طور رسمی کیفیت و کمیت بک لینکها را به عنوان یکی از عوامل رتبهبندی اعلام نکرده است اما واقعیت این است که گوگل صفحات را بر اساس ارتباط و تعداد لینک آنها یا امتیاز E-A-T رتبهبندی میکند.
هدف گوگل همیشه جلب رضایت کاربران بوده و هست؛ به همین خاطر هنگام تعیین رتبه یک وبسایت به نظر دیگران در مورد محتوا و عملکرد آن اهمیت زیادی میدهد. یکی از روشهای تعیین ارزش محتوای یک وبسایت، تعداد لینکهای خارجی یا همان بک لینکهای آن است. به عنوان مثال، اگر نرخ بهاشتراکگذاری محتوای وبسایت شما بالا باشد، کارشناسان گوگل این نرخ را نشاندهندهی ارزش بالای محتوای شما در نظر میگیرند. بنابراین اگر قصد دارید جایگاه وبسایت خود در صفحه نتایج موتورهای جستجو بهبود ببخشید، بهتر است در کنار تکنیکهای مختلف بازاریابی محتوا، به دنبال روشهای طبیعی، جهت ساخت بک لینک باشید.
عوامل تأثیرگذار در ارزش بک لینک چیست؟
قبل از آنکه به معرفی انواع بک لینک پرداخته و هریک از آنها را در سه دسته مختلف بهترین، خوب و بد قرار دهیم، بهتر است که با عوامل تعیین کننده میزان ارزش بک لینک آشنا شوید. به طور کلی 4 عامل اصلی که بر ارزش یک لینک خارجی تأثیر میگذارد، عبارتند از:
1. اعتبار دامنه و صفحه سایت مبدأ
آتوریتی سایت مبدأ، اصلیترین عامل تأثیرگذار در ارزش یک بک لینک است. هرچه که وبسایت مبدأ، اعتبار دامنه بیشتری داشته باشد، سیگنال بهتری برای گوگل و سایر موتورهای جستجوگر ارسال میکند. برای تعیین اعتبار دامنه یک سایت، میتوانید از انواع ابزارهای سئو رایگان و غیر رایگان، مانند ، الکسا و ahrefs استفاده کنید. گرچه نتایج حاصل از این ابزارها یک معیار تقریبی هستند اما در حال کلی هرچه بالاتر بوده و به 100 نزدیکتر باشند، یعنی آتوریتی سایت بهتر است.
2. وضعیت لینک خارجی (Do Follow یا No Follow)
زمانی که از یک سایت خارجی بک لینک میگیرید، وضعیت لینک گرفته شده در کد HTML سایت مبدأ میتواند Do Follow یا No Follow باشد. در حالت کلی، ارزش لینکهای Do Follow از نوفالو بیشتر است اما این موضوع به معنای بی ارزشی لینکهای نوفالو نیست.
لینکهای Do Follow به خزندههای موتورهای جستجو اجازه انتقال اعتبار به سایت مبدأ را داده و در نتیجه برای سایت مبدأ بهتر هستند؛ بنابراین میتوان گفت که لینکهای Do Follow هم برای افزایش ترافیک سایت و هم بهبود سئو سایت مناسب هستند. گرچه لینکهای نوفالو مانع از انتقال اعتبار سایت مبدأ به مقصد میشوند اما همچنان در افزایش ترافیک ورودی سایت شما مؤثر هستند. برخی از معروفترین سایتهای خارجی با بک لینک نوفالو عبارتند از:
- Quora
- YouTube
- Wikipedia
- Twitch
- Medium
چگونه متوجه شوم که یک لینک، فالو است یا نوفالو؟
همانطور که میدانید لینکها به دو صورت وجود دارد و روشهای مختلفی برای بررسی وضعیت و نوع یک لینک وجود دارد تا متوجه شویم که یک لینک فالو یا نوفالو است. در ادامه ما سه روش، یعنی استفاده از کد HTML، افزونه کروم و ابزارهای تحلیل سئو را به شما عزیزان آموزش میدهیم:
- بررسی کد HTML: اگر میدانید که بک لینک در کدام بخش از صفحه قرار گرفته و مجبور به چک کردن چندین لینک نیستید، میتوانید با مراجعه به کد HTML وبسایت، وضعیت لینک را مشاهده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که روی لینک راست کلیک کرده و “Inspect” یا “Inspect element” را انتخاب کنید (بسته به مرورگر ممکن است متفاوت باشد) یا “Ctrl+Shift+I” را در Chrome فشار دهید. سپس در صفحهای که نمایش داده میشود، دنبال عبارت rel=”nofollow” باشید. اگر این کد را پیدا نکردید، نوع لینک Do Follow است.
- افزونههای SEO (مناسب برای لینکهای خروجی سایت): برای شناسایی وضعیت لینکهای صفحات مختلف وب، میتوانید از افزونههای مختلف مرورگر استفاده کنید. به عنوان مثال، در افزونه SEO Mangools ، میتوانید به سرعت وضعیت همه پیوندهای خروجی از یک صفحه خاص را بررسی کنید. برای انجام این کار به به برگه “On-page SEO” رفته و روی لینکهای خروجی کلیک کنید. علاوه بر این افزونه، میتوانید از افزونه کروم NoFollow Simple استفاده کنید.
- ابزارهای تحلیل بک لینک (مناسب برای لینکهای ورودی سایت): برای تجزیه و تحلیل لینکهای ورودی یک سایت، میتوانید از ابزارهای تحلیل بک لینک مانند LinkMiner یا ahrefs استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که آدرس سایت مد نظرتان را وارد کرده و لینکهای فالو یا نوفالو ورودی آن را مشاهده کنید.
3. جایگاه لینک در سایت
جایگاه لینک در وبسایت مبدأ، در میزان ارزش آن تأثیرگذار است. لینکهایی که در صفحات اصلی یا منوی سایت قرار میگیرند، نسبت به لینکهایی که در فوتر یا سایدبار قرار میگیرند، ارزش بیشتری دارند. بنابراین اگر قصد خرید بک لینک دارید، حتما به جایگاه لینکتان در سایت مبدأ دقت کنید.
4. انکر تکست بک لینک
متن لینک یا به همراه متنی که در همسایگی لینک قرار میگیرند، در تعیین میزان کیفیت بک لینک اهمیت زیادی دارند. بهتر است متناسب با استراتژی سئوی سایتتان یکی از انواع انکر تکستها را انتخاب کرده و آن را در دل متنی مرتبط با همان کلمات، قرار دهید.
بهترین انواع بک لینک کدامند؟
حال که با عوامل تأثیرگذار در ارزش و کیفیت بک لینک آشنا شدید، نوبت به معرفی بهترین بک لینکها میرسد. سعی کنید از انواع لینکهای خارجی که در ادامه معرفی میکنیم در استراتژی سئو خود استفاده کرده تا در دراز مدت شاهد نتایج مثبت آن در وضعیت سئوی سایتتان باشید.
1. بک لینک Editorial
بهترین نوع بک لینک، بدون شک بک لینک Editorial است. در این مدل، وبسایت مبدأ قسمتی از یکی از محتواهای سایت شما را در سایت خود ذکر کرده و از آن به وبسایت شما لینک میدهد. متنی که برای انتشار در سایت مبدأ انتخاب میشود، ممکن است شامل هریک از موارد زیر باشد:
- از محتوای وب سایت شما به عنوان منبع اطلاعات استفاده کند.
- به وبسایت شما به عنوان منبع اطلاعات بیشتر اشاره کند.
- از یکی از اینفوگرافیکهای وبسایت شما استفاده کند.
- مصاحبهای با یکی از اعضای مجموعه یا دستاندرکاران وبسایت شما باشد.
نحوه ساخت بک لینک Editorial
احتمالا بعد از معرفی این نوع لینک برای شما این سوال پیش میآید که چگونه میتوان بک لینک Editorial گرفت؟ در ادامه نکات لازم برای دریافت این نوع لینک را خواهیم گفت:
- استراتژی بازاریابی محتوای خوبی داشته باشید.
- محتوای باکیفیت و همیشه سبز به عنوان منبع اصلی ایجاد کنید.
- محتوایی منتشر کنید که وبسایت و نام تجاری شما را به عنوان یک رهبر پیشرو در صنعت شما نشان دهد تا سایتهای دیگر بخواهند از شما به عنوان منبع استفاده کرده یا مصاحبه کنند.
2. بک لینک گرفتن از طریق پست مهمان
نوشتن پست مهمان و انتشار آن در وبسایتهای مختلف، یکی از روشهای ساخت بک لینک ارزشمند است. بسیاری از سایتهای پذیرنده پست مهمان، اجازه قرار دادن حداقل یک لینک در محتوا را به شما میدهند.
3. بک لینک های پروفایلی تجاری
اگر صاحب یک کسبوکار هستید یا قصد توسعه برند شخصیتان را دارید، بدون شک باید در انواع شبکههای اجتماعی و برخی از سایتهای به خصوص یک حساب کاربری داشته باشید. شما میتوانید در بسیاری از شبکهها و رسانهها، لینک وبسایت خود را قرار دهید.
نحوه ساخت بک لینک پروفایلی تجاری
برای انجام این کار شما باید در وبسایتها و شبکههای اجتماعی مختلف مانند Yelp، لینکدین، Foursquare، توییتر، اینستاگرام و … یک حساب کاربری ایجاد کرده و لینک وبسایتتان را در آنها قرار دهید.
4. بک لینک وبینار
ایجاد یک منبع ارزشمند در سایت شما اغلب سایتهای دیگر را به لینک دادن به آن تشویق میکند. یکی از بهترین انواع محتوا که شانس بک لینک گرفتن رایگان برای وبسایت شما را بالا میبرد، برگزاری وبینار است. معمولاً سایتهایی که مسئولیت برگزاری وبینار را به عهده دارند، به سایت شما هم لینک میدهند، این مسئله هم موجب افزایش آگاهی از برند شما شده و هم ترافیک و سئوی سایتتان را بهبود میبخشد.
نحوه گرفتن بک لینک وبینار
بعد از برگزاری وبینار در هریک از رسانههای مختلف، فیلم ضبط شده آن را در سایت خود قرار دهید. بعد از آن از طریق تبلیغ کردن همان صفحه وبینار و یا انتشار محتوای مهمان در خصوص آن در سایتهای مختلف، افراد را از وجود این محتوا مطلع کرده و به بازنشر آن تشویق کنید.
5. بک لینک گرفتن از طریق توسعه ابزار
اگر دانش خوبی در زمینه برنامه نویسی دارید، میتوانید با ارائه یک ابزار یا نرم افزار کاربردی رایگان یا غیر رایگان، بک لینک بگیرید. گرچه استفاده از این روش برای تمامی وبسایتها ممکن نیست اما تقریباً میتوان گفت یک راه حل همیشگی و عالی برای بهبود رتبه سایت است. به عنوان مثال ابزارهای سئو الکسا، ahrefs و … را در نظر بگیرید که در تمامی وبسایتهای حوزه سئو، حداقل یک بار به آنها لینک داده شده است!
معرفی چند نمونه بک لینک خوب
در ادامه به معرفی انواع دیگری از بک لینک میپردازیم که به اندازه بک لینکهای معرفی شده در بخش قبل عالی نیستند اما همچنان تأثیر خوبی در بهبود سئوی سایت شما خواهند داشت:
بک لینک بیوی پست مهمان
در بخش قبل گفتیم که پست مهمان یکی از بهترین روشهای ساخت بک لینک است اما گاهی اوقات وبسایت پذیرنده پست مهمان اجازه قرار دادن لینک داخل محتوا را به شما نمیدهد. در این شرایط معمولاً میتوانید لینک وبسایت خود را در بخش بیوی نویسنده قرار دهید. لینکهایی که در قسمت بیوگرافی قرار میگیرند، به اندازه لینکهای داخل متن ارزشمند نیستند اما بیتأثیر هم نیستند.
بک لینک کامنتی
معمولاً در بخش نظرات وبسایتها میتوانید یک لینک هم قرار دهید. اسپمرها معمولاً از این مدل بک لینک سوءاستفاده کرده و از آن به عنوان روشی جهت سئو منفی استفاده میکنند اما اگر نظری که در سایت ثبت میکنید هم برای وبسایت مبدأ و هم مقصد ارزشمند باشد، قطعاً صاحب سایت لینک و نظر شما را در سایت منتشر خواهد کرد. برای بک لینک گرفتن از این طریق، به دنبال سایتهای مشابه با صنعت خود باشید و در مورد مطالب آنها نظراتی مثبت و سازنده بنویسید.
بدترین انواع بک لینک کدامند؟
از آنجا که ساخت بک لینکهای با کیفیت، بخش مهمی از استراتژی سئو است و در سالهای اخیر به عنوان یک فاکتور رقابتی در نظر گرفته میشود؛ نمیتوان انتظار داشت که تأثیر تمام بک لینکها به یک اندازه باشد. در ادامه به بک لینکهایی اشاره میکنیم که یا هیچ ارزشی نداشته و یا بدتر، روی سئوی سایت شما تأثیر منفی میگذارند.
1. بک لینک های پولی
یکی از روشهای ساده ساخت بک لینک، خرید بک لینک از وبسایتهای مختلف است. گرچه پیش از این گفتیم که گوگل در خصوص اینکه کیفیت و تعداد بک لینکها یکی از فاکتورهای رتبهبندی هست یا نه صحبتی نکرده اما صراحتاً اعلام کرده است که خرید بک لینک نه تنها تأثیر منفی دارد، بلکه گاهی موجب جریمه یا پنالتی گوگل میشود.
2. بک لینک در سایت های اسپم
وبسایتهای اسپم زیادی وجود دارند که میتوانید به صورت رایگان در آنها بک لینک ایجاد کنید اما از آنجاییکه هیچ ارزانی بی حکمت نیست، اسپم یا غیر مرتبط بودن موضوع این سایتها با موضوع سایت شما، قطعاً گوگل را متوجه غیر طبیعی بودن بک لینکهای ایجاد شده خواهد کرد.
3. بک لینک در فروم ها
اگر تنها برای بک لینک گرفتن عضو دهها فروم مختلف شدهاید، بهتر است هرچه سریعتر آنها را ترک کنید. هدف از فعالیت در فرومها، پاسخ به سؤال کاربران و کمک به آنها است، نه تبلیغات. اگر قصد دارید از فرومها برای معرفی برند و کسبوکارتان استفاده کنید، بهتر است که همراه با ارائه یک پاسخ ارزشمند به مخاطب، لینک مرتبط با موضوع مطرح شده در سایت خودتان را هم قرار دهید.