برنج آبکش سالم‌تر است یا کَته؟

برنج آبکش سالم‌تر است یا کَته؟

این دکترای علوم تغذیه با اشاره به تصور غلطی که در مورد تفاوت برنج قهوه ای با برنج آبکش شده وجود دارد، گفت: برنج قهوه ای و برنج آبکش شده از نظر انرژی و چربی تفاوتی ندارند.

به گزارش مجله روز، دکتر سمیرا ربیعی با بیان اینکه سلامت برنج از دو بعد تغذیه ای و بهداشتی باید مورد بررسی قرار گیرد، اظهار کرد: برنج سهم قابل توجهی از نیاز بدن به ویتامین های گروه B را تامین می کند، این ویتامین های محلول در آب با آبکش شدن برنج از بین می روند.

وی افزود: با توجه به اینکه پخت برنج به شکل کته ویتامین B آن را حفظ می کند، بنابراین از نظر حفظ ویتامین های گروه B، استفاده از کته بهتر از آبکش کردن برنج است.

وی همچنین به وجود یک باور غلط در مورد پروار شدن برنج کت و آبکش اشاره کرد و توضیح داد: خیلی ها فکر می کنند انرژی کت بیشتر از برنج آبکش شده با همان وزن است در حالی که بین برنج کت و برنج تفاوت وجود دارد. . از نظر انرژی و چربی آبکش وجود ندارد.

وی جوهر برنج را نشاسته دانست و افزود: بر اساس این ماده شستن بیشتر یا آبکش کردن برنج تاثیری در میزان نشاسته آن ندارد.

آرسنیک؛ آلودگی رایج در برنج

این دکترای تخصصی علوم تغذیه آلودگی فلزات سنگین را یکی از موارد آلودگی محیط زیست برنج دانست و گفت: آلودگی آب و خاک و همچنین مجاورت مزارع برنج به مراکز صنعتی و پساب های مربوطه در تجمع این آلودگی موثر است. . در برنج

وی آلودگی به آرسنیک را یکی از شایع ترین آلودگی های برنج برشمرد و افزود: آرسنیک یکی از سمی ترین عناصر در جهان و به طور جدی کشنده است.

ربیعی خاطرنشان کرد: آرسنیک در اکثر غذاها به مقدار بسیار کم یافت می شود، اما میزان آن در حدی نیست که تهدیدی برای سلامتی محسوب شود.

وی با اشاره به اینکه برنج بیش از هر ماده دیگری توانایی ذخیره آرسنیک را دارد، خاطرنشان کرد: نگرانی های زیادی در مورد آلودگی برنج به آرسنیک وجود دارد.

به گفته این استادیار دانشکده علوم تغذیه، اثر سمی آرسنیک 100 هزار برابر بیشتر از سیانور است، در حالی که از آرسنیک و تمام ترکیبات آن به عنوان آفت کش استفاده می شود.

مهمترین عوارض مسمومیت با آرسنیک

ربیعی مهمترین عوارض مسمومیت با آرسنیک را اختلال در عملکرد دستگاه گوارش، آسیب شدید کبدی، سرطان پوست و در نهایت ایجاد شوک و مرگ برشمرد.

با توجه به این دکترای علوم تغذیه، اگرچه میزان برنج وارداتی بیشتر از برنج ایرانی است، اما به این معنی نیست که برنج ایرانی بدون برنج است.

بهترین روش پخت برنج چیست؟

استادیار دانشکده تغذیه با اشاره به نتایج بررسی ها گفت: در روش پخت برنج در قابلمه، آب در برنج باقی می ماند و آرسنیک از آن خارج نمی شود. اما با پختن برنج صاف شده مقداری از آرسنیک آن خارج می شود. بنابراین از نظر بهداشتی برنج آبکش شده سالمتر از برنج کته است.

وی با اشاره به اینکه از نظر تغذیه ای برنج قهوه ای مغذی تر است اما از نظر سلامتی برنج آبکش شده سالم تر است، خاطرنشان کرد: باید به دنبال روشی باشیم که ویتامین های گروه B را حفظ کرده و میزان آرسنیک را کاهش دهد. . برنج به حداقل برسد.

این متخصص تغذیه در خصوص بهترین روش پخت برنج گفت: در حال حاضر بهترین روش پیشنهادی برای پخت برنج این است که به ازای هر فنجان برنج خام چهار فنجان آب در قابلمه بریزید. پس از جوشاندن آب، برنج از قبل خیس شده را در قابلمه ریخته و به مدت پنج دقیقه می جوشانند.

وی افزود: سپس برنج را آبکشی کرده و آب آن را دور بریزید. برنج را دوباره داخل قابلمه می ریزند و این بار به ازای هر فنجان برنج دو پیمانه آب به قابلمه اضافه می کنند و برنج را دم می کنند.

ربیعی تاکید کرد: در روش زهکشی معمولی مقدار زیادی ویتامین B از بین می رود، در روش آسیاب معمولی آرسنیک از برنج حذف نمی شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی گفت: مزیت روش پخت پیشنهادی این است که با وجود حفظ ویتامین های محلول در آب برنج، 70 درصد آرسنیک از برنج حذف می شود. این روش به ویژه برای نوزادان و کودکانی که بیشتر در معرض خطرات آلودگی آرسنیک هستند توصیه می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا